8Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 00


Slik bruker du den nye webinar-funksjonen i Teams

I dette tipset skal du få se en komplett guide til den splitter nye webinar funksjonen i Microsoft Teams. Se hvordan du oppretter webinar, hvordan du lager påmeldingsside og hvordan du kan promoterer og sende ut invitasjoner.

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

 

NY WEBINAR funksjon i Teams

I dette tipset skal du få se en komplett guide og video til hvordan du bruker den splitter nye webinar funksjonen i Teams.

Vi har i et tidligere tips vist deg hvordan du lager et Live-Event og webinar i Teams, men nå har Microsoft kommet med en helt ny Webinar funksjon i Teams i tillegg til Live-Event.

Den gjør det mye enklere for deg å sette opp et webinar slik du er vant med fra vanlige møter i Teams.
Microsoft kaller det for Nettseminar og du finner funksjonen på møtevalgene i kalenderen i Teams.
.

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams gif

 

Nå kan du lage egen påmeldingsside

Den store nyheten er at Microsoft har lagt til en flott mulighet for deg til å lage egen proff påmeldingside for webinaret der deltakerne kan registrere seg for å bli med på nettseminaret ditt.

  • Du kan også enkelt styre oppsettet av webinaret i Teams og ikke minste enkelt laste ned deltakerlister på de som har meldt seg på.
  • Ja, Microsoft lar deg ha over 1000 interaktive deltaker på webinaret, og over 10.000 deltakere med bare vising.
  • Du skal få se hvordan du oppretter webinaret.
  • Hvordan du lager invitasjon og påmeldingsside.
  • Og hvordan du kan sende ut og promotere webinaret på sosiale medier.

Og det beste av alt er at det er enkelt sette opp og få til selv.

Fredagstips 3 BTS

 

 

Slik gjør du det!

Du kan begynn med å starte opp Teams klienten din.

Klikk deg først inn på kalenderen din i Teams, og velg deretter <Nytt møte> akkurat slik du er vant til når du skal booke nye møter.

Her får du nå 3 muligheter.

  • I det øverste valget kan du planlegge et møte slik du pleier.
  • I det nederste valget kan du opprette et Live Event. (se en komplett guide på Live-Event i Teams her)
  • De nye webinar eller nettseminar funksjonen som Microsoft kaller det, ligger plassert midt mellom de to andre valgmulighetene.

Klikk når du er klar.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 1

 

Helt vanlig møteoppsett som du er vant til

Inne på møtet har du nå masse spennende nytt som du skal få bli bedre kjent med.

Men aller først kan du legge inn de vanlige møtedetaljene slik du er vant til.

  • Du kan begynne her med en flott tittel på Webinaret.
  • Hvem du vil ha med som presentatør i webinaret ditt. Så her velger jeg Kristian.
  • I det neste feltet kan du sette opp når webinaret skal starte og når det skal være ferdig.
  • Legg til sted dersom det er nødvendig.
  • Avslutt med litt mer info eller agenda for webinaret her i tekstfeltet.
Når du er fornøyd, kan du gå videre og velge om du vil kreve registrering av deltakerne på webinaret.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 4

 

Velg hvordan skal brukerne registrere seg

Her har du tre valg.

  • Du kan enten kreve registering for alle som betyr at alle kan registrere seg for å bli med på nettseminaret.
  • Velg kun for personer i organisasjonen dersom du vil at kun kollegaene i bedriften skal registrere seg.
  • Eller ingen dersom du ikke vil at noen skal registrere seg for å bli med på webinaret ditt.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 7

 

Men jeg har ikke mulighet til å velge alle

Dersom du ikke har tilgang å la alle registeret seg, så kan IT-partneren din fikse det for deg.

Du har kanskje ikke rettigheter i Microsoft 365 på din løsningen eller for noen brukere til å invitere inn til møtet.

Dette kan IT-partneren din rette opp i Teams Admin dersom du ikke vil gjøre det selv.

Nå er du klar for å lage et tøft registreringsskjema til deltakerne dine.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 02

 

 

Lag en påmeldingsside med registrering

Du kan starte med å klikke deg inn på <Vis registreringsskjema>

Dette er jo den sture nyheten fra Microsoft som skal gjøre webinar oppsettet komplett, proft og enkelt å sette opp.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 3

 

Slik lager du påmeldingssiden

Her inne på registreringsskjemaet har du mange stilig muligheter.

  • Du kan starte med å legge inn tittelen på webinaret ditt slik som dette.
  • Sett inn dato og klokkeslett igjen slik du gjorde på forrige side.
  • Legg til når nettseminaret ditt skal starte og slutte.

Avslutt denne delen med å lage en tøff agenda for webinaret ditt som er så bra at man bare må melde seg på.


Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 8

 

Legg inn Talere og Presentatører

I neste del kan du legge inn litt om de sjarmerende presentatørene som skal holde foredraget.

Du kan enkelt legge inn ekstra presentatører dersom du skal kjøre webinaret sammen med flere. 

NB! Dette er ren tekst så det du setter opp her vil ikke automatisk inkludere personen i invitasjonen. Det gjorde du mest sannsynlig på siden der du opprettet webinaret.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 9

 

 

Eget bakgrunnsbilde på registeringssiden

Her helt øverst kan du sette opp en kul bakgrunn som illustrasjon for påmeldingssiden til webinaret ditt.

Du kan justere bildet slik at det passer fint til siden.

PS! Legg merke til minimumskravet for oppløsning slik at ikke bildet ditt ser kornete og dårlig ut for de som skal melde seg på.

Dette blir jo helt perfekt.

Klikk på <Ferdig> når du er fornøyd med resultatet.

Tøft ikke sant

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 10

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 11

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 12-1

Slik former du registreringsskjemaet

Helt til slutt skal du forme skjema som deltakerne melder seg på.

Her ligger fornavn og etternavn og e-post adresse inn som standard felter.

  • Du kan enkelt legge til flere ved å klikke på <Legg til felt> helt nederst.
  • Du kan legge en ferdige felter eller lage egne.
  • Teams har laget flere smarte ferdige felter som du kan bruke som f.eks. organisasjon eller stillingstittel.

NB! Velg om feltet skal være obligatorisk for deltakerne å fylle ut.

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 13

Lag valg med flere alternativer

Ja, du kan til og med lage stilige valg som dette på skjerma.

Her er det bare fantasien som setter grenser

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 14

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 15

 

Flott forhåndsvisning av påmeldingssiden

Når du er klar, kan du klikke på <Lagre> her øverst til venstre.

Da får du en flott forhåndsvisning av hvordan påmeldingssiden din blir seende ut.

Dette ser jo veldig bra ut.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 16

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 20

Lag post på LinkedIn eller Facebook

Et smart tips er å <kopiere registreringskobling> her oppe på menyen, og legge den inni en post på Linkedin eller Facebook så kan du promotere webinaret ditt i sosiale medier slik at du får mange påmeldinger.

NB! Husk å passe på at de andre presentatørene får lenken slik at de også er invitert til webinaret ditt. Det kan jo bli litt kjipt dersom de ikke får vært med.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 16

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 17

 

 

Inviter fra e-post, nettside eller blogg

Du kan også sende invitasjonen på en epost eller legge linken ut i et blogginnlegg slik at du får mange påmeldinger.

Nå gjenstår det bare å klikke <SEND> her og vente spent å se hvor mange som melder seg på.

Jeg gleder meg veldig.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 19

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 33

 

Hvordan ser påmeldingen ut!

Her ser du hvordan invitasjonen ser ut for de som skal melde seg på.

Akkurat slik, du ville ha den.

Nå er det bare for deltakeren å fylle ut påmeldingsskjema ferdig og klikke her på <Register Now> når de er klare.

Da får de en fin bekreftelse på e-post at de har meldt seg på webinaret ditt som de kan legge inn i kalenderen.

Smart ikke sant.

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 20

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 21

Hva slags regler vil du ha på webinaret ditt

Inne på webinar-siden i Teams er det nå flere ting du kan gjøre før webinaret starter.

Det første er hva deltakerne har mulighet til å gjøre inne i webinaret.

Sjekk gjerne gjennom om du vil tillate f.eks. mikrofon på for deltakerne, eller andre handlinger og funksjoner som f.eks. lobby og lignende på webinaret ditt.

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 25

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 24

 

Last ned liste med hvem som har meldt seg på

En annen tøff mulighet er at du kan laste ned en deltakerliste, og se hvor mange og ikke minst hvem som har meldt seg på.

Listen kommer som et Excel-dokument der du kan se hvor mange visninger du har hatt av siden og hvem som har meldt seg på.

Tøft ikke sant.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 26

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 27

 

 

Gå inn på webinaret slik du pleier på møter

På webinardagen er det bare å gå inn i møtet som du pleier å gjøre.

Det er også her du kan redigere møtet og oppsett før webinaret starter.

Smart dersom du kommer på noe mer lurt du vil ha med eller du vil endre på noe.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 22

 

Slipp deltakerne inn

Her kan du legge merke til at deltakerne nå står inne i lobbyen og venter.
Det er bare å slippe dem inn på webinaret når du vil.  Det er lurt å ikke la dem vente for lenge.

Du kan enten klikke på <Gi tilgang> for å slippe inn deltakerne med en gang.

Eller bruk  <Vis i lobbyen> for å få enda flere alternativer slik som du ser på bilde nr 2.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 28

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 31-1

 

Juster på møte-innstillingene under møtet

Ønsker du fortsatt å tune rettighetene og oppsettet på webinaret kan du gjøre det her på <Alternativer for møter> som du finner under de tre prikkene på menyen.

Velg <Lagre> dersom du er fornøyde med oppsettet ditt og endringene du har gjort.

 

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 30

 

Slik avslutter du webinaret

Når du er klar med webinaret, og har gjort en fantastisk presentasjon kan du forlate møtet slik som dette.

Klikk på <Forlat> og så <Avslutt møtet> for å avslutte webinaret. 

  • Velg forlat dersom det 1.April og du ønsker å gi alle deltakerne en opplevelse som bare du synes er gøy.

NB! Husk at du gå inn på møtet i kalenderen og få ut alle møtedetaljer slik du pleier på andre Teams møter.

Hvordan lage webinar i Microsoft Teams 32

 

 

Her er noen raske linker til de 💥 10 HOTTESTE 💥nyhetene i Microsoft Teams

På bildet under kan du se hvordan PRESENTER VIEW ser ut.

Hvordan gjøre alle møter til et Teams møte i Outlook 7

 

Kom i gang med Teams!

Teams er kjempe-populært. Og som du ser kan Teams ikke bare brukes til møter, samhandling og skylagring men så mye mer.  Så hvor skal du begynne?

Kunne du tenke deg å få hjelp til å starte med Microsoft Teams eller bruke Teams mer i bedriften?

👉 Send en epost til start@ags.no så kommer du i gang. 😊

 

5 nyttige funksjoner i Mobilt Bedriftsnett fra Telenor 4

 

Se spilleliste med over 30 tips for Microsoft Teams

Microsoft Teams er kjempe-populært.😉

Derfor tenkte vi at vi burde lage en spilleliste på Youtube for deg med de tøffeste Microsoft Team's tipsene våre her.

Spillelisten blir stadig oppdatert med NYHETER, funksjoner, tips og triks for Microsoft Teams så det er en fin måte å holde seg oppdatert.

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

30 teams tips

 

 

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 


Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

 

Ta kontakt med oss

Ønsker du å ta kontakt med oss for å ta en prat om Microsoft 365, sikkerhet eller drift av IT-tjenester så ring oss gjerne på 33 29 10 00, eller send en e-post til dinitavdeling@ags.no..

Kontakt oss