Du har kanskje vært inne på tanken om at du bør fornye deg med nye nettsider. En av de første problemstillingene som dukker opp i den forbindelse er gjerne i forhold til tidsbruk og kostnader. Hvor mye bør man budsjettere, og hva er en realistisk sum å se for seg?
Lurer du på hva en ny nettside koster?
Du har kanskje vært inne på tanken om at du bør fornye deg med nye nettsider. En av de første problemstillingene som dukker opp i den forbindelse er gjerne i forhold til tidsbruk og kostnader. Hvor mye bør man budsjettere, og hva er en realistisk sum å se for seg?
I videoen under skal jeg snakke litt om tid og kostnader i forbindelse med det å lage en nettside.
Hvordan skal du bygge opp nettsiden din?
Siden det finnes ulike måter å produsere nettsider på, må du nesten finne ut av hvordan du vil sette den opp først. Du må ta en vurdering på om dette er noe du skal lage selv eller om du skal sette bort arbeidet til noen som kan det. Jeg tar videre for meg tre ulike scenarioer, der alternativ 1 - blir å sette opp siden selv, alternativ 2 - få en hobby-designer til å gjøre det for deg, eller alternativ 3 - å få en profesjonell aktør til å hjelpe deg.
Under kan du lese litt om de ulike måtene å sette opp en ny nettside på.
#1 – Jeg ønsker å sette opp nettsiden selv
Dersom du føler deg komfortabel med å sette opp siden din selv, trenger ikke en ny nettside å koste så mye. Det finnes også en rekke tilbydere der ute som tilbyr en gratis veiledet mal for hvordan du setter opp din egen nettside, så dette kan absolutt være et godt alternativ for deg.
Det som blir din investering i dette tilfellet, blir pris for hosting av nettside som kan variere ut ifra hvilke plattform du velger og pris for et domene som også varierer ut ifra hvilken tjenestetilbyder du velger. Jeg ser du kan få dette for en pris fra ca. kr. 29,- pr. mnd. Her er det ikke snakk om den største mengden med data, men for noen som ikke trenger mer fungerer det sikkert veldig godt. Pris på hosting eller webhotell avhenger nemlig av hvor mye innhold som skal inn på nettsiden.
En annen faktor som bør være med i regnestykket her, er at ved dette alternativet går det mye av tiden din. Ikke bare skal du finne ut hva slags innhold du skal ha med på nettsiden, du skal også legge det inn på nettsiden og bygge den opp sten for sten.
Dette er ditt rimeligste alternativ, men også det alternativet som innebærer høyest risiko. Har du tid nok? Får du det til? Hva om det skjer noe underveis? Her er det mange usikre faktorer du må ta med i beregning.
#2 – Jeg ønsker at noen uten erfaring (hobby-designere) skal sette opp nettsiden min
I dette alternativet har du beveget deg et steg opp fra første alternativ og har kanskje fått et tilbud av en bekjent som synes det å jobbe med nettsider både er spennende og gøy. Han eller hun setter opp nettsiden for deg til en rimeligere sum enn en profesjonell aktør. Altså betaler du vedkommende en del for selve jobben med å sette opp siden, men du må fremdeles jobbe med innholdet og betale for webhosting/webhotell og domene.
Prosjektet vil mest sannsynlig gå veldig bra, men innebærer også risiko, da dette ikke er noe vedkommende jobber med profesjonelt på daglig basis. Er vedkommende kjent med utfordringer som kan dukke opp underveis i prosjektet og har han eller hun kjennskap til ulike normer og regler som gjelder for GDPR og personvern, mobilvennlighet, Backup, Cookie policy osv.?
#3 – Jeg ønsker at noen profesjonelle skal sette opp nettsiden min
Dersom du ønsker å overlate jobben med å lage nettsiden for deg til profesjonelle, vil dette være et trygt valg for deg. Det finnes en bråte aktører på markedet som kommer til å løse oppdraget for deg på en god og profesjonell måte. Men du får også en rekke alternativer når det kommer til pris.
Det rimeligste alternativet for deg er å selv produsere innhold og sende over bilder. Ønsker du at tjenestetilbyder skal gjøre dette for deg, vil det medføre ekstra kostnader på prosjektet. Noen tilbydere har egne pakker som går på foto, SEO og tekst i tillegg til pris på utvikling av nettsiden.
Det finnes også ulike måter å bygge en nettside opp på. Ønsker du at noen andre skal lage nettside for deg må du i samsvar med tjenestetilbyder ta et valg om nettsiden skal bygges ved hjelp av en ferdig mal, om den skal bygges opp på skreddersøm, eller kanskje en blanding av begge to? Det vi kan trekke frem her, er at med en gang prosjektet skal bygges på skreddersøm, heves prisen på prosjektet tilsvarende. Det krever nemlig mye mer koordinering og prosjektering ved en spesialtilpasset nettside, enn det gjør ved en ferdiglaget mal.
Dette vil som du sikkert skjønner være det mest kostbare alternativet for deg, men du er trygge hender hos noen som faktisk kan dette ut i fingertuppene. Du må fremdeles være med i prosjektet i forhold til innhold, men du slipper å tenke på så mye mer enn det. En profesjonell aktør har også god kunnskap hva kommer til normer og regler for nettsider, personvern, GDPR, Cookie policy, mobilvennlighet og annet som er viktig å ivareta på en nettside, slik at du slipper å bekymre deg for det.
Foruten selve oppsettet av nettsiden kommer også her kostnader på webhosting/webhotell og domene og i de fleste tilfeller vil det også forekomme ekstra kostnader på drift av nettsiden din. Dette vil si at noen er innom siden din månedlig og sørger for at plugins og versjoner blir oppdatert, slik at sikkerheten på siden blir ivaretatt.
Så – hva koster egentlig en nettside laget av en profesjonell aktør?
Det finnes en rekke aktører som kan hjelpe deg med å bygge opp en nettside, deriblant AGS IT-partner.
Avhengig av hvilke leverandører du velger vil prisen variere i stor grad. Større byråer baserer seg for eksempel mye på skreddersøm og vil koste deretter, mens aktører som bruker ferdigmaler og tilbyr kunde mulighet for å kunne gjøre mye av arbeidet på nettsiden selv ligger på et langt lavere nivå. Noen tilbyr også priser pr. side som skal lages, mens andre tar pris pr. time som brukes. Det som er standard for de fleste er at det hele ses på som et prosjekt med ulike faser og tilpasninger.
Så hva brukes egentlig tiden på og hva bestemmer prisen på nettsiden din? Under har jeg tatt utgangspunkt i våre priser og tidsestimater for å gi et lite overblikk i hva tiden går med på.
Oppstart av prosjekt
Det er her vi diskuterer maler, innhold som skal inn, lager struktur, designutkast osv. Vi ender opp med et valg for oppbygging av siden din og bestemmer om nettsiden skal lages på skreddersøm, om vi skal bruke en mal eller en blanding av begge to.
Tid som går med her, avhenger av om siden skal bygges på skreddersøm eller på mal. Du bør regne minimum 2 timer når det er snakk om malbasert. Om det er på skreddersøm vil timene fort tikke.
Oppbygging av sidestruktur og design
Når designet på nettsiden begynner å falle på plass, begynner jobben med å sette opp området og laste inn kontrollpanel på side. Vi setter opp struktur i valgt plattform, legger inn fargekoder, logo, laster inn plugins osv.
Her går det med ca. 1,5-4 timer.
Opplasting av innhold som tekst, bilder, dokumenter og video
Det er her de fleste timene på prosjektet går med. Hvor mange timer avhenger av hvor mye innhold som skal inn, hvor mange landingssider som skal bygges osv. Nå som Universell utforming er et krav på nettsider, vil også dette være mer tidkrevende enn tidligere da vi må passe mer på at innholdet er riktig lagt inn i forhold til alternativ tekst etc.
Tid som går med her, er alt fra ca. 5-100 vis av timer. Det kommer rett og slett an på hvor mye innhold som skal lastes inn på side.
Ekstra plugins og integrasjoner
Skal du ha ekstra funksjonalitet på side som for eksempel bookingkalender, nyhetsbrevfunksjon, kontaktskjemaer, oppkobling mot CRM systemer etc. vil det medføre ekstra bruk av timer. Noen plugins krever også PRO versjon, som er betalbart. Noe krever også bistand fra utvikler, som er en egen timepost i seg selv. Skal du ha flere språk, vil det også ta ekstra tid å sette opp nettsiden.
Tid og kostnad varierer fra hva som skal gjøres og i veldig mange prosjekter kommer dette som et eget punkt i tilbudet og er utenfor pakkepris.
Koordinering og prosjektledelse
Det går med mye tid til å kommunisere på et prosjekt. Vi merker særlig utfordringer når det kommer til å få innholdet på plass. Ofte bruker kunde litt tid på å levere fra seg innhold og når det først kommer er det ikke alltid like lett å forstå hvordan de vil ha det. Derfor krever et også jevnlige møter for å se at vi er på rett spor hele veien.
Tid som går med her, er alt fra 5-15 timer. Det avhenger av prosjektets størrelse.
Ferdigstillelse, publisering og Google tilkoblinger
Når siden nærmer seg ferdigstilt og er klar for publisering, går det med litt tid til å for å opprette en Google Analytics konto, legge til søkemotoroptimalisering på alle landingssider, gå over nettside, ta korrektur og publisere selve siden. Tiden vi bruker på dette varierer selvfølgelig ut ifra hvor mange landingssider det er på nettsiden og hva kunden ønsker at vi bruker tiden på. Har du utfordringer med å finne innlogging til domene vil det også her medføre at det vil gå med mer tid.
Tid som går med her varierer, men tar alt fra 1,5 til 5 timer.
Som du sikkert har skjønt går det altså langt flere timer på et prosjekt enn man kanskje hadde forestilt seg i utgangspunktet. Hvis vi tar et minimum av det du har lest over lander vi på en ca. 15 timer for et lite prosjekt. Dette er et prosjekt uten utviklingshjelp, integrasjoner og er kun med et språk. Det er ikke urealistisk å tenke at en timepris på en webdesigner ligger på minimum kr. 800-1500 pr. time, avhengig av erfaring, geografi, kompetanse etc. Så for et lite prosjekt vil selve jobben med å sette opp siden fra en profesjonell aktør ligge på en ca. 12 000,- til 23 000,- kr. for et ferdig levert prosjekt. I tillegg kommer pris på hosting, drift og diverse.
Oppsummering
Prisen å betale for en nettside vil som du sikkert nå skjønner variere i stor grad. Det avhenger av hvem som skal gjøre jobben, hva du ønsker å gjøre med nettsiden og hvor mye innhold som skal inn på siden din. Skal du få en profesjonell aktør til å lage siden din avhenger det også av om siden skal bygges ved hjelp av ferdige maler eller skreddersøm.
Uansett hva du lander på er det realistisk å tenke at du må investere en god del av tiden din på prosjektet fremover. Om du lander på at en profesjonell aktør skal se på det, bør du derfor kjenne litt ekstra på magefølelsen i evalueringsfasen. Personen som skal sette opp nettsiden din er en du kommer til å jobbe ganske tett med fremover, så god kjemi er viktig.
Det er også realistisk å tenke at det vil koste litt å investere i en ny nettside. Derfor er det også viktig at den jobben som blir gjort i utgangspunktet er så bra, at nettsiden din klarer å generere noe tilbake, i form av trafikk inn til nettsiden, innkommende henvendelser via siden, salg dersom det er en nettbutikk og ikke minst god merkevarebygging for deg og din bedrift. En profesjonell aktør vil sørge for å levere et prosjekt som tilfredsstiller dine behov og gi deg en løsning du er fornøyd med.
Problemer med å komme i gang?
Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen. I AGS hjelper vi deg med å lage nettsider i både Weebly og Wordpress.
Ta en titt på vårt tjenesteområde for Nettsider | Du kan se på noen av nettsidene vi har laget her
Se flere artikler om Nettsider og Digital Markedsføring
Her finner du 5 artikler som handler om Nettsider og Digital Markedsføring. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du kan bli mer synlig på nett.
- Tegn på at du trenger en ny nettside
- 6 punkter du bør sjekke i Google Analytics
- Hvorfor ha live Chat funksjon på hjemmesiden
- Tips til hva en nettside bør inneholde
- Slik endrer du firmaopplysningene dine i Google Min Bedrift