Tegn på at du trenger en ny nettside-2

Lurer du på om du trenger en ny nettside?

Du har kanskje vært inne på tanken om at du bør fornye deg med nye nettsider. Men når er egentlig tiden inne for å vurdere om dette er et tiltak du bør ta innover deg?

I videoen under kan du ta en titt på spesielt 5 faresignaler du bør være obs på når det kommer til nettsiden din. 

 Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

 

 

Hvilke faretegn bør jeg være oppmerksom på?

Vi har forsøkt å liste opp noen punkter som kan gi deg en indikasjon på om din bedrift bør fornye nettsidene sine. Er dette noe du bør ta stilling til nå? Hvor prekært er det for deg? Haster det å få dette på plass? Om du kan si deg enig i 3 eller flere av punktene under, er det kanskje på tide å legge inn en ny nettside i budsjettet.

 

  1. Det sikreste tegnet på at du trenger en ny nettside, er om du mangler en nettside og skulle hatt det for å vise publikummet ditt hvilke produkter og tjenester du selger
     
    • Med en nettside kan du presentere dine produkter og tjenester på en god, oversiktlig og profesjonell måte. I dagens salgsprosesser liker kunden din å se, lese og gjøre seg opp noen meninger før de velger seg en leverandør. Derfor er det viktig å være til stede på nett, slik at du er synlig når noen søker etter dine produkter eller tjenester på søkemotorer som for eksempel Google. 

  2. Når du søker på firmanavnet ditt på google og nettsiden din ikke dukker opp
     
    • Dersom du søker på firmanavnet ditt på Google bør nettsiden din og en Google min Bedrift oppføring være det første som dukker opp. Er du ikke tilstede på noen av nevnte plasser, er det definitivt på tide å gjøre noe med nettsiden din. Dersom det eneste som dukker opp er oppføringen din på Proff, Gule sider osv. vil det være vanskelig for potensielle nye kunder å finne ut av hvilke konkrete tjenester du kan hjelpe de med. Du blir rett og slett utelatt videre i prosessen.
    • Noen funfacts om Google er blant annet dette: 98% av Norges befolkning prefererer Google som søkemotor. Det utføres 60 millioner norske søk hver eneste dag på Google. 66% av norsk trafikk til nettsider, kommer via Google.
      AGS Google min bedrift


  3. Når du får spørsmål om du i det hele tatt har en nettside
     
    • Dersom du har en nettside, er dette en henvendelse vi ikke håper du har fått. Her er nemlig svaret ditt at ja, det er på tide å gjøre seg mer synlig og oppgradere nettsiden din, slik at den dukker opp når dine potensielle kunder søker etter den. Om du har en nettside og du får dette spørsmålet, har du ikke gjort en god nok jobb når det kommer til å gjøre den synlig. 

  4. Når siden din ikke er responsiv og ser rar ut på mobilen
     
    • Dette kan vi ikke få sagt ofte nok. Mobilbruken kommer ikke til å reduseres, den vil heller øke. Vi får smartere og mer fancy telefoner og mobilbruken vår er svært høy. Norge er kanskje et av landene som ligger i det høyeste sjiktet når det kommer til mobilbruk. Derfor er det også viktig at du har en nettside som ser like bra ut (om ikke bedre) på mobilen som på PC. Vi ser at bruk av mobil/PC også avhenger mye av hvilke bransje du operer i. Vi som er en tjeneste leverandør av IT, Telefoni og Markedsføring har mer trafikk gjennom PC enn mobil for eksempel. Restauranter, detaljhandler osv., har gjerne mer fra mobil enn PC.
    • Gamle nettsider er ikke bygget med et responsiv og mobilvennlig design og det trenger da å bli oppgradert med et helt nytt nettsted som er responsiv, eller du må lage en egen visning/applikasjon for mobil.

      Untitled design (2)

  5. Når du ikke får rettet informasjonen på siden din og du ikke vet hvem du skal kontakte eller hvordan du skal gjøre det
     
    • Her møter du kanskje på en kombinasjon av mange vanskelige problemstillinger. Det hender seg at ansatte får nye oppgaver, blir skiftet ut, slutter osv. Mange nettsider er også bygget med koder og kan være vanskelig for hverdagshelten på kontoret å redigere og gjøre endringer på selv. Utvikleren som har laget disse sidene er kanskje vanskelig å oppdrive også, enten fordi de har skiftet jobb, eller bedriften er rett og slett lagt ned. Da står du der uten mye håndfast og trenger hjelp.
    • Om ikke man har gode rutiner i en overlappingsprosess, kan verdifull informasjon som dette komme på avveie. Ofte er eneste løsning å begynne på nytt og lage en ny nettside.

  6. Når konkurrentene dine har bedre nettsider og vinner kundene dine
     
    • Dersom konkurrentene dine har langt bedre nettsider enn deg selv, kan dette være noe å ta med seg i vurderingen om dere er inne på tanken om nye nettsider. En god nettside tiltrekker seg flere kunder. Har konkurrentene dine bedre side enn deg selv, kan du risikere å miste kunder til nettopp dem.
    • Det kan være lurt å ta jevnlige søk på Google etter din bransje, i det geografiske området du opererer i. Her kan du fåen liten indikasjon på plassering. Og siden Google presser frem de mest populære sidene basert på kvalitet, kan du se hvordan du ligger an i forhold til konkurrentene. 
    • Om du ser at konkurrentene dine ofte vises i nyhetsfeed på sosiale medier er dette også en pekepinn på om du bør foreta deg noe for å tiltrekke deg flere kunder.


  7. Når du ser at gjennomsnittlig besøkstid er svært lav, 3 sekunders regel – dine besøkende flykter
     
    • Dersom du er typen som følger litt med på nettstedstrafikken på Google Analytics eller andre verktøy, kan du få en god indikasjon om nettsiden din blir mye eller lite besøkt og hvor lenge en bruker er innom siden din. Er gjennomsnittlig besøkstid svært lav, er dette et tegn på at kunden ikke finner det de leter etter på dine sider.
    • Vi har noe som heter en 3 sekunders regel og den innebærer at det tar kunden 3 sekunder på å forstå om de har kommet til rett nettside eller ikke. Altså vil forsiden din være ganske viktig for deg for å ikke miste potensielle nye kunder for bedriften din. Ta jevnlige sjekker for å se hvordan din trafikk på nettsiden ser ut.


  8. Når nettsiden din er treg og bruker lang tid på å laste
     
    • Et sikkert tegn på at du må gjøre noe med nettsiden din, er når siden din bruker lang tid på å laste opp. Vi er i dag svært utålmodige og forventer at ting skal skje raskt. Dersom du har en treg nettside, kan dette medføre at du taper kunder. Se gjerne litt mer om dette i punkt 7.


  9. Når du får kommentarer fra dine kunder om at siden din er litt tung og uforståelig
     
    • Et tegn på at du kanskje må vurdere å sette i gang med prosessen om å gjøre endringer på nettsiden, eller lage en helt ny, er definitivt der om dine kunder mener siden din er vanskelig å finne frem på eller forstå. En god regel er å tenke at det er kundene dine som vet best. Det er de som i utgangspunktet skal forstå og bruke siden din for å finne ut av hva du leverer for produkter og tjenester.
    • Har du for eksempel en nettbutikk kan dette påvirke salget ganske drastisk. Et typisk tegn her er om du ser at flere forlater nettsiden etter at de har lagt varer i handlekurven og startet med betalingsprosess.

      Design uten navn (2)-1


  10. Når innholdet ditt er lite relevant og så gammelt at kundene dine tror du har lagt ned
     
    • Om siden din ikke er oppdatert på mange år, kan det hende at du mister kunder fordi de rett og slett tror du har lagt ned bedriften din. Et typisk eksempel på dette kan være at du har flyttet adressen uten å oppdatere nettsiden, du har kanskje endret åpningstider uten å fortelle om dette på siden eller du har en gang vært en ivrig vedlikeholder av aktuelt-fanen som nå har ligget brakk i måned eller årevis.
    • Om siden din ligger ute med feil informasjon eller lite oppdatert innhold kan det mistolkes utenifra av dine besøkere. Kundene dine kan tolke dette som at du ikke eksisterer lengre, og du risikerer at kontakten uteblir og du kan miste kunder.


  11. Du har flere feil på siden som for eksempel error og flere 404 feil
     
    • En side med mange feil er ikke attraktiv for en potensiell ny kunde. Det kan virke skremmende og noen ganger også irriterende for en person som kommer inn på siden din. Sjekk jevnlig om du har slike feil på siden din. Verktøy du kan bruke til dette er Google Analytics.


  12. Når du mangler sikkerhetssertifikat (SSL)
     
    1. Google straffer sider som ikke har aktivert sikkerhetssertifikat (SSL) på nettsiden. Mangler du dette kan det medføre at Google straffer deg med at du ikke får lov til å komme opp i Google søket. Et sikkerhetssertifikat som er gyldig vises ofte som en hengelås etterfulgt av en https:// adresse og ikke bare http://.
    2. Dette er selvfølgelig mulig å få på plass på en eksisterende nettside, men er ofte også en indikasjon på at nettsiden din kanskje er litt utdatert. 
    3. På denne linken kan du sjekke om tilkoblingen til ditt nettsted er sikkert


  13. Når du må zoome godt inn på siden din på PC-skjermen for å i det hele tatt forstå hva som står på siden.

    • Dette er et tegn på at siden din ikke er responsiv og tilpasser seg ulike skjermstørrelser like smertefritt. I dag er det mye skjermbruk via mobil og det er derfor svært viktig å få tilpasset innholdet til mobile enheter. Les mer om dette i punkt 4 lenger opp i bloggartikkelen.


  14. Når du ikke «har plass» til mer innhold. Plattformen du har brukt tåler kanskje ikke mer belastning i forhold til det tekniske og opplastingshastighet

    • Har du opplevd at nettsiden din plutselig blir veldig treg og møter store utfordringer når du skal inn å redigere? Da kan det hende at det ikke er plass nok på webhotellet ditt og at det er der problemene ligger. Løsningene er at du enten oppgradere til økt datalagring eller vurdere å gå over til en mer fleksibel og romslig plattform.

  1.  
  1.  

Oppsummering

I denne artikkelen har du forhåpentligvis blitt litt mer klar over faresignalene som truer på nettsiden. Dette er tegn som gir deg en pekepinn på om alt er i orden på nettstedet ditt. Om du i tillegg har vært inne på tanken om at du bør fornye deg med nye nettsider, kan dette være en fin punktliste å gå gjennom.

Om du nå kan si deg enig i 3 eller flere av punktene over, er det kanskje på tide å legge inn en ny nettside i budsjettet ditt for neste år eller starte jobben med å rydde opp på eksisterende nettsted. 

 

Problemer med å komme i gang?

Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen. I AGS hjelper vi deg med å lage nettsider i både Weebly og Wordpress.   

Ta en titt på vårt tjenesteområde for Nettsider | Du kan se på noen av nettsidene vi har laget her

Bistand med digital markedsføring?

 

Se flere artikler om Nettsider og Digital Markedsføring

Her finner du 5 artikler som handler om Nettsider og Digital Markedsføring. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du kan bli mer synlig på nett.

 

Se flere tips på vår YouTube kanal 

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal! Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på YouTube her

Følg med på Youtube kanalen vår

 

Få ferske og spennende IT-nyheter og tips fra vår blogg automatisk hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss