AGS Bloggen

5 tips til markedsføring på nett

Skrevet av Christine Stenersen | 25. august 2020

 

Hvordan markedsføre seg på nett? 

Er du en bedrift som er i oppstarten eller rett og slett står litt fast når det gjelder markedsføring på nett? Det er du ikke alene om! I videoen under skal du få 5 tips til hva du bør gjøre for å markedsføre bedriften din på nett.

5 enkle tips for å komme i gang med markedsføring på nett

Det kan være litt vanskelig å vite hvilke kanaler som egner seg best til markedsføring av din bedrift og din bransje. Hvilke målgruppe du har, avgjør også hvordan og hvor du bør kommunisere med ditt publikum. For bedrifter som retter seg mot B2C (bedrift til forbruker), er det forbruker og sluttkunde som er i fokus. Dersom bedriften din retter seg mot B2B (bedrift til bedrift) er det bedriften som i utgangspunktet er sluttkunden, men det er fremdeles menneskene i bedriften som bør være i fokus, da det er disse du må kommunisere til.

Det er altså mange fellesnevnere mellom disse to målgruppene, og i grunn er markedsføringsprinsippet ganske likt for B2B og B2C. Det som kanskje skiller mest, ser vi når det kommer til bruken av sosiale medier, hvor kommunikasjonsform og innhold har stor betydning. Her er det dessverre mange som feiler ved at de gaper over for mange eller bruker uegnede kanaler.

Dette her er ingen fasit for alle, men her skal du få 5 enkle tips til hva du bør fokusere mest på om du vil bli mer synlig og komme i gang med markedsføring av bedriften din på nett.

 

 

1. Invester i en god nettside eller nettbutikk

Det aller første du bør gjøre om du skal jobbe med synlighet på nett er å investere i en god nettside eller nettbutikk løsning om du selger fysiske produkter. Det er denne siden som er utgangspunktet for stort sett alt du skal gjøre på nett. Sørg derfor for at siden ser visuelt bra ut, er brukervennlig og innehar flere call to action punkter. Om du synes det er vanskelig å utarbeide dette selv, finnes det en rekke tilbydere av nettside eller nettbutikk-løsninger. Du kan blant annet lese mer om våre pakkeløsninger på nettsider her.

Og i dette innlegget har jeg skrevet litt om hva en nettside bør inneholde.

 

2. Opprett profiler i Sosiale medier

Sosiale medier er kjempe gøy og er en veldig lettvint måte å få profilert bedriften din på. I tillegg er det helt GRATIS! Du bør derfor prioritere å opprette firmaprofiler på de sosiale mediene du ønsker å fokusere ekstra på. Jeg nevnte det såvidt tidligere at det er her mange feiler ved at de gaper over for mange kanaler på en gang. Sett deg litt inn i hver enkelt kanal og se hva som egner seg best for din bedrift når det kommer til ønsket målgruppe, størrelse osv. Om du ikke orker å bruke masse tid på dette, kommer her en kort oppsummering på de 4 største kanalene i Norge.

Dette er de 4 største kanalene i Norge

Under ser du oversikten over de 4 største kanalene i Norge basert på antall brukerprofiler over 18 år, pr. Q2 2020*:

  1. Facebook – 3 542 000 norske profiler
  2. Snapchat – 2 711 000 norske profiler
  3. Instagram – 2 525 000 norske profiler
  4. Linkedin – 1 274 000 norske profiler

*Kilde - https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220 

 

Markedsføring på Facebook - kort oppsummert

Få kanaler gir deg de samme mulighetene som på Facebook. Ikke bare når du ut til veldig mange på Facebook, her får du faktisk 3 kanaler i ett. Du får en nyhetskanal, en markedsføringskanal og en kundeservicekanal. Egner seg godt for deg som retter deg mot andre bedrifter, men kanskje spesielt godt for deg som ønsker å nå ut direkte til forbruker.

På Facebook får du en "mini-nettside". Det er helt gratis å sette opp, så sørg for å fylle ut profilen din best mulig. Dersom du har en nettbutikk, sett også opp Facebook Butikk og lag det til en vane at du alltid tagger produkter i innlegg. Dette er også helt gratis å sette opp.

Bruk også tid på å bygge opp profilen med å invitere følgere til sider, lage godt innhold og ha en strukturert plan for publiseringer. Ta i bruk annonsering ved behov for å nå ut enda bredere. Om du trenger litt hjelp til å komme i gang anbefaler jeg deg å lese litt mer i dette innlegget som gir deg noen tips til hva du bør gjøre på Facebook.

 

Markedsføring på Snapchat - kort oppsummert

Snapchat er en veldig spennende kanal som retter seg spesielt mot de litt yngre brukerne, men som også har en relativ god andel eldre brukere også. (63% i aldersgruppen 40-59 år og 40% i aldersgruppen 60+*). Stadig flere bedrifter ser mulighetene ved å nå ut til brukere gjennom markedsføring i Snapchat. Egner seg spesielt godt for bedrifter som retter seg direkte mot forbruker. Snapchat er en kanal vi ikke har startet å jobbe så mye med i AGS, men en kanal vi kjenner godt til når det kommer til våre private Snapchat kontoer.

*Kilde - https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q220 

Jeg anbefaler de gå lese litt mer her om du ønsker å komme i gang med annonsering på Snapchat.

 

Markedsføring på Instagram - kort oppsummert

Om du har en bedrift der du kan fortelle mye ved hjelp av bilder og video kan dette være en fin kanal å ta i bruk. Det vi i dag ser gir mye engasjement og synlighet på Instagram er funksjonen «din historie eller stories». Her kan du også linke til url's dersom du har nok følgere. Det er nemlig ikke mulig i "vanlige" poster. Har du derimot en nettbutikk og har satt opp funksjonen Instagram Shopping, vil du kunne legge til linker og tagger på produkter, som fører direkte inn i nettbutikken din. Akkurat denne funksjonen ser vi er i stor vekst, da vi er blitt mer kjøpeklare på Instagram.

Instagram egner seg spesielt godt for bedrifter med nettbutikk, da spesielt direkte mot forbruker.

Om du vil nå ut bredere enn dine følgere, tilbyr Instagram direkte annonsering via Instagram bedriftsprofil, eller du kan koble opp Instagramprofilen din i Facebook Business Manager og utføre annonsearbeidet der. Det du legger ut på Instagram, kan du dele direkte på din Facebook bedrift side. Altså vil du kunne unngå masse dobbeltarbeid. Instagram tilbyr endelig også muligheten for å planlegge innlegg via Facebook Creator Studio. Mer om dette kan du lese om her.

 

Markedsføring på Linkedin - kort oppsummert

Vi kan sammenligne Linkedin litt med Facebook. Du har den samme nyhetsfeeden, men på Linkedin er det mer rettet mot bedrifter og innholdet har et mer faglig preg over seg. Linkedin tar utgangspunkt i din private profil. Det er den du «selger» deg inn med. Når du skal lage deg en bedriftside er det derfor der du starter.

Se gjerne dette innlegget for hvordan du kan bruke Linkedin som et salgsverktøy. Her får du noen gode tips til hvordan du kan bygge opp din personlige Linkedin konto. Linkedin er en kanal som egner seg svært godt for deg som retter deg mot andre bedrifter.

 

B2B eller B2C markedsføring - dette bør du gjøre

Kort oppsummert er mitt tips å ikke gape over alle disse kanalene på en gang. Velg deg ut 1 eller 2 først og gjør det riktig. Retter du deg mot bedrifter (B2B) er Linkedin og Facebook kanalene du bør etablere først. Om du vil nå en direkte forbruker (B2C) ville jeg prioritert Facebook og Instagram. Bruk også tid på å bygge opp disse profilene med å invitere følgere til sider (på Linkedin og Facebook er dette mulig), lag godt innhold og ha en strukturert plan for publiseringer. Ta i bruk annonsering ved behov for å nå ut enda bredere. 

Her får du noen tips til hvordan du kan lage en enkel publiseringsplan på sosiale medier.

 

3. Google søk og synlighet

Tenk på Google søk og synlighet. Når du først har fått etablert en nettside eller nettbutikk, er det viktig at du blir søkbar med dine produkter og tjenester på nett. Det er her Google kommer inn i bildet. Her i landet er Google den mest brukte søkemotoren og derfor er det viktig å tenke på hvordan du dukker opp i et søk, når noen søker etter produkter eller tjenester din bedrift leverer. Her er det ingen mirakelkur som kan trylles frem, men det er viktig å ha forståelse for hva som avgjør om du dukker opp i et søk eller ikke.

I dette innlegget har jeg tidligere skrevet om hvordan du kan bli mer synlig på Google. (Vær oppmerksom på at dette innlegget er publisert desember 2018). Om du vil gå den raske veien og ta noen snarveier, tilbyr Google muligheten for at du kan betale deg opp i søk. Her har vi mulighet til å sette deg i dialog med noen som er virkelig gode på Google Ads, om du vil vite mer. 

En annen ting du også bør tenke på, er å opprette eller rydde opp i eksisterende Google min bedrift konto, som også er gratis. Dette kan sammenlignes med din "gule sider oppføring" på Google, der du får frem dine viktigste firmaopplysninger. Om du ser på bildeeksempelet under, er det oppføringen på høyre side jeg sikter til.

 

Tips til hvordan du kan endre eller oppføre opplysningene i Google min Bedrift har jeg skrevet et eget innlegg om her.

 

4. Markedsføring av bedriften din med blogg

Har du tjenester det er viktig å utdype mer og har mye innhold på, vurder å ha en egen blogg for selskapet. Dette har i tillegg veldig stor verdi i forhold til hvordan du dukker opp i søket på Google om det gjøres riktig. Om du er god på å produsere nytt innhold i form av blogg, "ser" Google at du har en "levende" nettside og nytt innhold, som er en faktor for hvordan du vil dukke opp i et Google søk. Er du skikkelig dreven, klarer du å finne noen gode søke-fraser som gjør at du har lettere for å bli funnet. Om du følger med i Google Analytics kan du også se på statistikk over hvilke blogginnlegg som gir best treff. Dette gir deg en pekepinn på hva du bør skrive mer om.

Innholdet kan du også kombinere med annen markedsføring på nett, ved å bruke blogginnlegget i andre kanaler, som sosiale medier, nyhetsbrev etc.

En blogg kan være tidkrevende å få til, men en god investering på sikt. Få gjerne med deg flere i bedriften til å skrive blogginnlegg om det er mulig. Da vil arbeidsmengden også reduseres per blogger. Selv har vi god erfaring på dette området, og gir deg gjerne noen tips til hva du trenger for å komme igang.

 

5. Ikke undervurder nyhetsbrev

Du kjenner sikkert til hva et nyhetsbrev er. Det er rett og slett en "mailingliste" du melder deg på i ulike settinger. Kanskje er det en nettside som spør om du ønsker å få tilsendt nyhetsbrev på ulike tema, eller kanskje er det en liste du kan melde deg på og i retur motta en rabattkode i forkant av en nettbestilling.

Et nyhetsbrev har mange varianter og selv mottar jeg sikkert et titalls nyhetsbrev hver eneste måned. Dette er lister jeg selv har meldt meg på, og informasjon jeg en gang har bedt om å få tilsendt. Det dukker opp fra tid til annen direkte i min innboks og jeg kan stoppe det når som helst om jeg ønsker. Det er akkurat dette som er unikt med et nyhetsbrev, spesielt etter GDPR ble innført. Med GDPR må tilhengere av nyhetsbrev nemlig akseptere at de ønsker å være medlem av listen din. Dette gjør at listene dine blir enda mer riktig og treffsikre.

Det finnes mange varianter av nyhetsbrevløsninger. Selv har vi erfaring fra både Mailchimp og Hubspot. Med disse kan vi sende ut informasjon utifra hvilke temaer våre tilhengere ønsker å motta innhold på, vi kan sortere på ulike målgrupper, geografiske områder og følge de opp med en personlig hilsen rett i innboksen deres. Det er veldig mange muligheter med et nyhetsbrev og ingen fasit for hva som er rett og galt. Her kan du lage deg maler med ditt eget design og lage ditt eget uttrykk.

Et nyhetsbrev brukes gjerne til å sende ut blogg, nyheter, viktig informasjon, tilbud og kampanjer osv. Det kan som oftes også integreres med sign-up lister på sosiale medier, nettside, landingssider etc. og det kan settes opp med automasjon i forhold til oppfølging av besøkende, som for eksempel på enkelte produkter i en nettbutikk, gjenglemte varer i en handlekurv osv.

Kraften til e-post markedsføring bør ikke undervurderes, og er definitivt noe du bør vurdere når det kommer til egen markedsføring på nett.

 

Oppsummering

Å markedsføre seg digitalt er virkelig helt fantastisk! Det byr på uendelige muligheter, og om du både har tid nok og ressurser nok, vil du garantert lykkes. Du må allikevel ha hodet på rett plass, være tålmodig og ikke være redd for å prøve og feile. For det er ingen fasit du kan bruke, du må skape din egen. Du må by på deg selv, være tilstede, være litt fleksibel og være åpen for å prøve noe nytt.

Det som kanskje er det viktigste er at du ikke gaper over for mye på en gang. Start med nettsiden eller nettbutikken. Få denne ferdig og klar før du begynner på neste steg som er sosiale medier. Google og synlighet er noe du kontinuerlig må jobbe med, og har du en blogg vil dette hjelpe deg godt i gang med både synlighet på Google og opparbeide deg innhold som du kan bruke til å markedsføre på sosiale medier. Det er sånn du bør jobbe. Ta små steg, men ta steget videre.

Med disse 5 tipsene håper jeg du har fått litt inspirasjon til å komme litt i gang. Underveis har jeg også lenket frem til flere andre innlegg jeg har skrevet rundt temaet, slik at du faktisk har mulighet til å "dykke" enda litt dypere i emnet. 

Lykke til med markedsføring av bedriften din!

 

Problemer med å komme i gang?

Syns du det er vanskelig å få tilgang eller komme i gang? Kontakt oss og vi hjelper deg i gang. 

Ta en titt på vårt tjenesteområde for Digital Markedsføring.

 

Se flere artikler om Digital Markedsføring

Her finner du 5 artikler som handler om Digital Markedsføring. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du kan bli mer synlig på nett.