Del 3: Hvordan bli mer synlig på nett.

Dette er del av en serie, der vi ser på hvordan du som bedrift kan gjøre noen grep for å bli mer synlig på nett. 

Hvordan vi kan jobbe for å få nettsiden din mer synlig på Google.

Vi har sett på den overordnede prosessen for hva du bør ha på plass -> https://blogg.ags.no/hvordan-bli-mer-synlig, vi har vært inne på steg 1 som er å jobbe med innholdet på nettsiden din -> https://blogg.ags.no/tips-til-innhold-nettside, og i dette innlegget skal vi se på hvordan vi kan jobbe for å få nettsiden din mer synlig på Google.

I videoen under kan du få en kort oppsummering på hvordan vi kan bruke Google til å gjøre nettsiden din mer synlig, og videre i innlegget går jeg nærmere inn på de ulike elementene du bør passe på og mulighetene som finnes der ute.

 

Hvorfor må jeg være synlig på Google?

Litt repetisjon fra forrige innlegg, men viktig informasjon kan ikke gjentas ofte nok.

Det finnes flere søkemotorer der ute, men om du kun skal bruke tid og penger på en søkemotor, er Google den du bør prioritere for å få en mer synlig nettside. Google er verdens største søkemotor og her i Europa har de en markedsandel på hele 91,2%. I Norge alene utfører vi 5 millioner søk på Google hver eneste dag. 

Hovedårsaken til at du bør jobbe for å få frem nettsiden din, spesielt på Google, er for det første  selvfølgelig at du som bedrift skal kunne få drive mest mulig lønnsomt og for det andre, så forventer kundene dine at siden din er søkbar og treffer godt på Google når de først utfører et søk etter dine tjenester. Det er på Google det skjer, og de aller fleste starter det første søket der! Under kan du se hvilke markedsandeler de største søkemotorene har rundt om i verden.

synlighets blogg Andel søkemotorer

Hva bestemmer om jeg kommer opp i Google?

For at din nettside skal dukke opp på Google i det hele tatt bør du jobbe med innholdet på nettsiden din. Og det som utgjør hvor langt opp i søket du kommer, er kvaliteten og innholdet på siden.

Her kommer en kort forklaring på hvordan søkemotorene egentlig fungerer. Hver gang du utfører et søk i Google, gjennomsøker (crawler) en Google robot alle nettsider som finnes ved å hoppe fra lenke til lenke. Når roboten besøker en side er det elementer som sidetittel, H1 overskrifter, H2 overskrifter, alternativ bildetekst, om innholdet hører under egen lenke og ord som brukes i tekstens innhold, som gås gjennom. Dette gjør de for å finne det beste søket for personen som utfører søket. Dersom Google roboten finner innhold som er relevant for personens søk, pushes resultatet frem i søkemotorene, og omvendt hvis ikke. Det er alltid personens søk roboten skal matche, og derav er også sidens innhold og bruk av lenker svært viktig i forhold til om du dukker opp i et søk eller ikke. Dette bør du derfor tenke på:

  • Innholdet på nettsiden din må bygges opp slik at søkemotorene klarer å fange den opp. 
  • Alle landingssidene som du ønsker skal være søkbare må være indekserte.
  • Unngå linker som dupliseres og gjentas.
  • Den tekniske kvaliteten på siden må være god nok når det kommer til opplastingshastighet, sikkerhet etc.
  • Du må jobbe aktivt med å få flere linker inn til nettsiden din.

 

New call-to-action

 

Hvordan bli mer synlig på Google?

Det er to ulike måter å komme opp i Google på og det er gjennom det Organiske søket og gjennom Betalt Annonsering

Under ser du i det røde feltet det betalte søket og i det sorte, det organiske treffet på Google. De største fysiske forskjellene via organiske og betalte treff er at det er det betalte søket som dukker først opp og at det står "Annonse" foran treffet. Ellers er det selvfølgelig at det organiske treffet er gratis og det betalte koste penger for bedriften.

google søk

 

Å jobbe med det organiske søket på Google kan være ganske tidkrevende og veldig vanskelig til tider.

Grunnen til det, er at Google endrer algoritmene sine ganske ofte og det gjør at du som jobber med nettsiden har nødt til å jobbe kontinuerlig med SEO (søkeordsoptimalisering) og at siden må vedlikeholdes/oppdateres jevnlig for å klare å møte søket på Google. Du har dessverre heller ingen garanti for at det er du som dukker opp først når noen søker etter deg, selv om du gjør en kjempe jobb med siden din.

Ved å benytte deg av Google's annonseverktøy - Google Ads, så vil du ved hjelp av betalt annonsering komme høyt opp på Google om du betaler godt nok. Dette er den enkleste og kjappeste måten å komme høyt opp i Google på og i tillegg kan du også bruke disse annonsen til bannerannonsering som gir deg kjempe god merkevarebygging for bedriften din. Disse bannerne vises til nettsteder som Google samarbeider med og gir deg muligheter til å bli vist på store nettsider som Dagbladet, E24, nettavisen etc.

Under ser du de største forskjellene på Organiske og Betalte søk i Google.

Betalt-organisk søk

Om du ønsker å komme høyt opp i trefflistene på Google og jobbe med merkevarebygging på nett, kan Google Ads gi deg den kraften du trenger for å bli mer synlig, og få mer butikk til bedriften din. Vi tør også å påstå at du vil få langt flere forespørsler og kunder, om du dukker høyt nok opp i trefflistene

 

Google Min Bedrift

Denne må du ikke glemme. Google Min Bedrift, eller Google My Business, er en helt gratis tjeneste som tilbys fra Google og lar deg fylle ut enkel informasjon om bedriften din. For å dukke opp med korrekte firmaopplysninger når noen søker direkte på firmaet ditt, er det denne du bør prioritere. Oppføringen kan sammenlignes litt med en firmaoppføring i de gamle telefonopplysnings katalogene. Under ser du vår oppføringen. Her har jeg utført et søk på AGS IT-partner og Google Min Bedrift oppføringen vår dukker opp med engang på høyre side. 

google min bedrift ags

 

Oppsummering

Vi har i dette innlegget tatt for oss steg nr. 2 i prosessen for å bli mer synlige på nett. For å klare å fange opp alle de elementene vi har gått gjennom, bør du sørge for å anskaffe deg oversikt over hvor søkbar du er i dag, når det kommer til hvilke plassering du har på Google, oversikt over sine viktigste søkeord og treff på disse. Kommer du dårlig opp i treff, er det vanskelig å få nye kunder inn til nettsiden din. Enda vanskeligere er det å få økt lønnsomhet. Om du syns det er vanskelig å jobbe med Google treff og ønsker økt synlighet på nett, vil vi anbefale å prøve Google's annonseringsmuligheter. Det fungerer svært godt, gir rask effekt og er veldig fleksibelt. Vi kan bistå deg med denne prosessen, slik at du blir frigjort til å gjøre det du er aller best på!

 

Hva er neste steget nå?

Nå som vi har tatt for oss det mest elementære, skal vi jobbe med noe som er kan hjelpe deg med å bli enda mer attraktiv og engasjert. Neste gang tar jeg nemlig for meg hvordan vi kan bruke Sosiale Medier for å bli mer synlige på nett.

Følg med i neste blogginnlegg av denne  serien og lær mer om hva du kan gjøre for å bli mer synlig. Om du ikke klarer å vente, kan du ta kontakt med oss! Vi bistår deg gjennom prosessen og gir deg noen gode tips på veien! 

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg