Del 5: Hvordan bli mer synlig på nett.
Dette er del av en serie, der vi ser på hvordan du som bedrift kan gjøre noen grep for å bli mer synlig på nett.
Vi har i foregående artikler tatt for oss de mest elementære delene som må være på plass for å bli mer synlig. Om du ønsker å ta en titt på disse underveis, finner du oversikt over disse her:
- Del 1: Hvordan bli mer synlig på nett
- Del 2: Tips til hva en nettside bør inneholde
- Del 3: Hvordan bli mer synlig på Google
- Del 4: Hvordan bli mer synlig på Sosiale Medier
Dette innlegget blir en oppfølger til siste del av serien som omhandlet Sosiale Medier. Vi skal se litt nærmere på de ulike kanalene som finnes der ute og målet med innlegget er å prøve å finne de kanalene som passer best for deg og din bedrift. Vi ser på litt statistikk i form av brukertall og passende kanalbruk for Facebook, Linkedin og Instagram. Om du er helt fersk på Sosiale Medier, kan du også få med deg hvordan du oppretter en firmaside for bedriften din i disse kanalene. Ta en titt i videoen under, eller les mer videre i innlegget.
Brukertall i Sosiale Medier – Oversikt over de største kanalene
Ipsos gir hvert kvartal ut brukerstatistikk for Sosiale Medier i Norge. Dette ligger gratis ute på nett og kan gi deg som bedrift en pekepinn på hvor brukerne dine er, hvor ofte de bruker Sosiale Medier og generelt hvordan forholdene er der ute. Om du synes det er interessant å følge med på slik statistikk, vil jeg anbefale å ta en titt der når de nye brukertallene kommer i april. Link til side finner du her.
Det finnes veldig mange kanaler å velge imellom når det kommer til Sosiale medier, så i dette innlegget kommer jeg kun til å ta for meg Facebook, Linkedin, og Instagram.
Brukertall på Facebook
I dag er det over 3 millioner nordmenn som har en Facebook Profil. Faktisk er det sånn at hele 81% av alle nordmenn er på Facebook, noe som betyr at det er stor sannsynlighet for å treffe på brukerne dine ved hjelp av markedsføring i denne kanalen. Det som er ganske unikt med Facebook, er at de som har profil der bruker kanalen både ofte og regelmessig. 82% av de som er der bruker nemlig kanalen hver dag og gjerne flere ganger om dagen. Se gjerne bilde under for mer utdypelse av tallene.
Generelt om Facebook
Få kanaler gir deg de samme mulighetene som du har i denne plattformen. Ikke bare når du ut til veldig mange på Facebook, her får du faktisk 3 kanaler i ett. Du får en nyhetskanal, en markedsføringskanal og en kundeservicekanal.
En nyhetskanal fordi du kan bruke kanalen til å poste innlegg om deg selv og holde publikummet ditt oppdatert på hva du leverer. En markedsføringskanal fordi du kan bruke unike annonseringsmuligheter der du kan segmentere ned i minste detalj for å nå ut til rett målgruppe (tenk bare på all informasjon du etterlater om deg selv som privatperson på Facebook). Og sist men ikke minst en kundeservicekanal fordi du kan svare på henvendelser via Messenger og engasjere deg med brukerne dine på din egen vegg og innlegg. Om du setter opp automatikk kan også potensielle kunder legge igjen beskjeder til deg via chat bot i Messenger.
Noe annet som er unikt med Facebook er at du via en kanal kan nå ut via flere andre kanaler. Facebook eier nemlig Instagram og Messenger, slik at du via Facebook kan markedsføre deg på Instagram og Messenger også. Sammenkoblingen mellom Instagram og Facebook er i denne sammenheng spesielt interessant! Laster du opp et bilde på Instagram kan du velge om du ønsker å dele innlegget direkte på din Facebook side også. Det samme gjelder funksjonen «din historie» i disse kanalene.
Har du nettbutikk, er dette definitivt kanalen du også bør sjekke ut litt nærmere. Facebook gir deg nå mulighet til å lage din egen Facebook-butikk helt gratis, med direkte sammenkobling med nettbutikken din.
Typiske ting du kan dele på Facebook er oppdateringer fra ulike arrangementer, bloggartikler, tilbud, kampanjer, nyheter, inspirasjon, interne nyheter etc.
Er du klar for å komme i gang på Facebook?
Det viktigste å tenke på om du skal etablere en profil for bedriften din på Facebook er at vi skiller mellom sider for bedrifter og private profiler. En privat profil gir deg ikke de samme mulighetene som en bedrift side gjør så her er det viktig å starte på riktig sted.
Slik oppretter du en Facebook side for bedriften din
1. Gå inn på din Facebook konto
2. Velg -> Opprett side og trykk -> Kom i gang med Bedrift eller merke.
3. Fyll ut informasjon om bedriften din og trykk -> FortsettNår du har laget deg en Facebook side kan du nå gå inn på dette innlegget og få tips til hva du bør gjøre for å optimalisere Facebook siden din.
Brukertall på Linkedin
28% av alle nordmenn, nærmere 1,2 millioner har en Linkedin profil. Brukerfrekvensen på Linkedin er dessverre ikke like hyppig som på Facebook, der de fleste av de som har en profil, i snitt er inne en gang i måneden eller sjeldnere. Dette gjør det litt mer utfordrende å nå ut like lettvint som på Facebook, men husk allikvel at på Linkedin er man inne å scroller i et litt annet modus. Om bedriften din driver mye med B2B salg, er dette en kanal du absolutt bør se litt mer på.
Generelt om Linkedin
Den gang Linkedin ble etablert ble det sett på som en plattform for jobbsøkere og rekruttere. Da var din egen profil din private CV, mens du i dag er der mer som en representant for firmaet du er en del av.
Målet er å bygge nettverk og spesielt for deg som jobber med salg, en fantastisk plattform til å skaffe leads og vekke interesse for bedriften din.
Det som er litt interessant er at det faglige innholdet som vi deler skaper mer engasjement enn innhold fra rekruttere og bemanningsbyråer. Altså har Linkedin utviklet seg til å bli noe litt annet med årene.
Vi kan sammenligne Linkedin litt med Facebook. Du har den samme nyhetsfeeden, men på Linkedin er det mer rettet mot bedrifter og innholdet har et mer faglig preg over seg.
I 2017 kjøpte Microsoft opp Linkedin og vi venter spent på hva som kommer til å skje her, da vi stadig ser at det blir lagt opp litt nye sammenkoblinger mot Microsoft kontoen vår. Se blant annet dette innlegget, som du kan se hvordan du kan koble sammen Linkedin kontoen din med kontaktkortet ditt i Outlook.
Typiske ting du kan poste på Linkedin er bedriftsrelatert informasjon som faglige artikler, innhold, tips og nyheter. Ellers bør målet med tilstedeværelse på Linkedin være å bygge et profesjonelt nettverk og synliggjøre bedriften din.
Er Linkedin kanalen for deg?
Linkedin tar utgangspunkt i din private profil. Det er den du «selger» deg inn med. Når du skal lage deg en bedriftside er det derfor der du starter. Se gjerne dette innlegget for hvordan du kan bruke Linkedin som et salgsverktøy. Her får du noen gode tips til hvordan du kan bygge opp din personlige Linkedin konto.
Slik oppretter du en Linkedin side for bedriften din
1. Gå inn på din Linkedin konto
2. Velg -> Hvilke type bedrift
3. Fyll ut informasjon om bedriften din og trykk -> Fortsett
Brukertall på Instagram
Rett over halvparten av oss nordmenn er i dag med en profil på Instagram. Kanalen har en nokså hyppig bruksfrekvens, med 62% daglige brukere og 21% som er innom ukentlig. 4 av 10 av de som er innom er det gjerne flere ganger i løpet av dagen. Se gjerne bilde under for mer utdypelse av tallene.
Generelt om Instagram
Som nevnt tidligere i innlegget er Instagram kjøpt opp av Facebook og er det er derfor en fin sammenkobling mellom disse to kanalene. Som annonsør får du mye for pengene ved å ta i bruk begge to.
Instagram baserer seg mest på bilder. Om du har en bedrift der du kan fortelle mye ved hjelp av bilder og video kan dette være en fin kanal å ta i bruk. Før var det veldig vanlig å markedsføre seg med mange hashtags (#), dette ser vi nå er en litt utgående trend. Det vi i dag ser gir mye engasjement og synlighet på Instagram er funksjonen «din historie/stories».
En fantastisk nyhet som kom i fjor er også mulighet til å sende inn brukeren direkte inn i din nettbutikk. Før var det vanskelig å få brukeren inn på nettsiden, da du kun hadde biofeltet og ingen mulighet til å kunne markere eller trykke deg inn på linker i innlegget. Nå kan du markere produkter med pris og sende de direkte til nettbutikk og av den grunn også ha større sannsynlighet for å oppnå mersalg. Fantastiske muligheter for bedrifter innen B2C.
Som bedrift er typiske ting vi poster på Instagram er bilder og videoer fra hverdagen, hyggelige settinger fra jobben, tilbud og kampanjer, nyheter, inspirasjon etc.
Slik oppretter du en Instagram side for bedriften din
For å få mest utbytte av din Instagramkonto anbefaler vi å bruke tilhørende mobilapp. Her kan du bruke kule filtre, og enkelt dele dine Instagrambilder på din Facebookside. Du kan allikevel starte prosessen med å opprette konto via PC.
1. Gå inn på Instagram -> Velg Registrere deg
2. Fyll inn informasjonen under og opprett et relevant brukernavn. Vi anbefaler deg å bruke firmanavnet ditt.
3. Trykk på Rediger profil
4. Under Rediger profil får du opp skjermbilde som du ser under. Fyll ut felter og velg -> Send inn
Konklusjon
Vi har i dette innlegget tatt for oss de 3 populære kanalene, Facebook, Linkedin og Instagram. Det er tre ganske ulike kanaler der alt fra brukertall og generell bruk i kanalene varierer i stor grad. Er du en bedrift som har nettbutikk bør kanskje Instagram og Facebook trekkes frem som de viktigste kanalene du bør satse på? Driver du kun med B2B salg er kanskje Linkedin kanalen du bør legge mest vekt på?
Det er mange valg du som bedrift må ta og hvor mye du får ut av å være tilstede i Sosiale Medier, avhenger mye av deg selv og egen innsats. Kanalene du velger å satse på bør derfor være i stil til dette. Velg en strategi med noen konkrete kanaler og legg fokuset ditt på de.
Bli synlig med digital markedsføring levert av AGS IT-parter
En smart investering for din bedrift når du vil nå ut til flere potensielle kunder og øke salget. Med digital markedsføring fra AGS kan du skape engasjerende og målrettede innhold og kampanjer som gir deg vekst og nye kunder.