business-2056029_1280-e1524484630141

I dette innlegget skal du få 3 gode tips til hvordan du kan ta i bruk LinkedIn som et salgsverktøy i din arbeidsdag. Også kalt Social Selling!

LinkedIn er en kanal som har utviklet seg til noe helt annet den siste tiden. Det er ikke lenger kun en personlig CV ute på nett. Det er blitt en kanal der du representerer et firma og kan bruke dette til å skaffe leads, bygge nettverk og dele faglig stoff relatert til din arbeidsplass! Jobber du med salg, kommer det her 3 fine tips du bør ta med deg på LinkedIn!

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

 

 

 

#1 Opprett en profesjonell profil og tenk over innholdet ditt.

Det viktigste utgangspunktet for å ta i bruk LinkedIn som et salgsverktøy er profilen din. Du kan bruke LinkedIn til å fortelle ditt nettverk om hva du kan hjelpe de med og fortelle de litt om firmaet du representerer. Det er viktig med et godt bilde, forsidebilde og korrekte kontaktopplysninger.

Tenk at profilen din er ditt viktigste verktøy og ditt utstillingsvindu! Det er her du ønsker å skape riktig inntrykk for de som er på besøk. Om profilen din er mangelfull er det vanskelig for en potensiell ny kunde å forstå hva du kan hjelpe de med.

Når du lager en LinkedIn profil er det viktig å velge fokus, hva ønsker du å få ut av din tilstedeværelse på LinkedIn? Er det å få flere kontakter, selge noe, få en ny jobb, utvikle karriere etc. Når du har bestemt deg for ditt fokus, bør du bygge opp profilen din deretter. Er målet med din LinkedIn profil, at du ønsker å skape en genuin interesse for bedriften du representerer og maksimalt engasjement blant potensielle kunder, bør du også bygge opp profilen din deretter.

Den enkle oppskriften på en topp-profil på LinkedIn:

  • Last opp et profesjonelt profilbilde. Det er dette som er synlig i all din aktivitet på LinkedIn.
  • Last opp et forsidebilde. Dette bør være i sammenheng med hvem du representerer.
  • Lag en god overskrift. Fortell hvem du er og hva du kan hjelpe dine potensielle kunder med.
  • Oppdater profilen din med hvor du jobber og stillingen din.
  • Under oppsummering kan du fortelle mer utdypet hva du kan hjelpe potensielle kunder med og dine personlige ferdigheter.
  • Avslutt med en Call-To-Action, der du laster opp link til bedriftens hjemmeside, blogg, YouTube kanal osv. Medier som bilder, video og artikler bør også lastet oss hvis det er faglig relatert for dine besøkere.
  • Under erfaring er det viktig at du legger til dine erfaringer og husk at på LinkedIn er det lov å skryte av seg selv og din kunnskap.

Tips – Ikke del med nettverket ditt hver gang du gjør endringer. Denne funksjonen kan du lett skru av.

 

Du bør også passe på å bruke e-post adressen du bruker på din arbeidsplass. Dette bør settes opp som din primæradresse, da det er den du skal bruke på LinkedIn for relasjonsbygging, salg og møtebooking. Samtidig er det denne du får varsler på om noen har lagt deg til i ditt nettverk, sendt deg en melding eller om noen har kommentert et innlegg du har lagt ut. Har du din private e-post adresse er det fort gjort at den havner i en type søppelpost.

Her kan du se hvordan du endrer e-post adresse på LinkedIn.

 

#2 Bruk LinkedIn som et salgsverktøy til å bygge nettverk og jobbe med leads

På LinkedIn ligger dine potensielle nye kunder, direkte innenfor rekkevidde og det er en veldig fin kanal å bruke i jakten på nye leads. Du har nemlig veldig gode søkealternativer der du kan søke på blant annet tittel, område, bransje, felles forbindelser osv.

Noe som er viktig å i bakhodet i forkant av en henvendelse, er at du bør følge en bestemt rekkefølge før du tar skrittet med å prøve å selge til vedkommende. I Social Selling bør du følge prinsippet Know, Like, Trust og Buy. Altså bør du skape en relasjon, få vedkommende til å like deg og det viktigste av alt å skape tillitt, før du skal prøve deg på et salg.

For å utdype dette litt mer. Dersom du for eksempel går rett på møtebooking eller salg med en potensiell ny kandidat du ønsker å komme i kontakt med, starter du på helt feil ende. Kjøpsprosessen har endret seg, og du må tilpasse deg kunden, ved å skape tillitt og en relasjon før du kan ta skrittet fullt ut.

 

Tips – Ikke prøv deg på møtebooking eller salg ved første kontakt! Fremgangsmåten du bør følge for å ta kontakt er å besøke profilen til vedkommende og velge å knytte kontakt, men legge ved en personlig melding. På denne meldingen bør du fortelle kort hvorfor du ønsker å ta kontakt, og tilby de en grunn til å bli en del av dit nettverk.

 

Ved å følge rekkefølgen for Social Selling vil du kunne oppnå en mer positiv tilbakemelding på ditt fremstøt på LinkedIn. En ting som er viktig å tenke på er å ha fullført steg 1 med å ha en profesjonell profil. Det er denne du har å legge på bordet når du skal ta kontakt med dine nye og potensielle kunder.


adult-2449725_1280-e1524485004862


#3 Del faglig innhold som er relevant, med hensikt om å skape en interessevekker.

Du har kanskje lagt merke til at LinkedIn har utviklet seg til å bli en veldig spennende og interessant kanal. Vi kan sammenligne det litt med nyhetsfeed på Facebook, bare at på LinkedIn er det stort sett bare innhold av faglig karakter som blir presentert. Du kan tagge relevante personer du mener en oppdatering kan være viktig for og skape engasjement på innlegg. Bruk innhold du selv eller bedriften du representerer har laget eller engasjer deg og del innhold fra andre som du finner interessant.

På LinkedIn synes det godt om du liker og deler innlegg og innhold kan spre seg fort, slik at det er viktig å velge oppdateringer med omhu. Tenk på at innholdet bør oppfattes som profesjonelt og interessant for nettverket ditt. Når en potensiell kunde ser at innholdet i dine innlegg på LinkedIn er relevant, vil verdien av den type markedsføring blir stor. Hvis dine innlegg ikke er relevante blir de oppfattet som støy.

For å være godt nok synlig og relevant for dine «følgere» og ditt nettverk på LinkedIn bør du oppdatere minst en gang i uken.

 

Ta i bruk LinkedIn som et salgsverktøy?

LinkedIn er et fantastisk verktøy å ta i bruk om du jobber med salg! Ved å sette av litt tid hver uke til å jobbe med LinkedIn vil du på sikt kunne oppnå god merkevarebygging for både deg selv og din bedrift! Dersom du ønsker flere tips til hvordan du bør jobbe med din LinkedIn profil og hvordan du bør utfører de nødvendige endringene, kan du booke oss inn for et lite LinkedIn kurs i din bedrift!


Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

Ta kontakt med oss eller meld deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss