responsiv-nettside

Stadig flere norske nettsteder går over til å velge responsivt design. Med responsivt design mener vi at den samme nettsiden kan vises på alle skjermstørrelser. Elementene på siden vil automatisk strekkes, krympes eller flyttes for å tilpasses til alle typer enheter. Dette gjøres stort sett ved hjelp av ulike stilsettregler for ulike skjermoppløsninger.

 

«Dingsesniffing»
Da de første smartmobilene kom på markedet var det mange nettsteder, spesielt i mediebransjen, som fikk det travelt med å lage mobiltilpassede nettsider. Den gang ble det tatt i bruk en teknikk som Audun Rundberg i Netlife Research kaller «dingsesniffing». Hva det betyr er at webserveren detekterer hvilke enhet som benyttes, for igjen å levere riktig versjon av nettside til enheten som brukes.

«Dingsesniffing» krever mye mer vedlikehold og aktsomhet da det stadig kommer nye enheter på markedet og disse enhetene får igjen jevnlige oppdateringer. Som for eksempel nye iOS-versjoner til iPhone som rulles ut raskt til brukerne. Med bruk av «dingsesniffing» risikerer brukerne at det er vanlig PC-utgave av nettsiden som blir vist istedenfor mobiltilpasset.

En undersøkelsen gjort av Netlife Research viser at de aller fleste nå går mot responsivt design. Dette gjelder de som nylig har kommet med mobiltilpassede nettsider, og nettsteder som har gjort en større redesign.

«Aktørene har også innsett av brukere på mobil ikke har så veldig annerledes behov enn brukere av store skjermer. Man tenkte tidligere at man skulle forenkle veldig mye i mobilutgaven, men med tanke på hvor mye av trafikken som i dag kommer fra mobil, ville jo brukerne gå glipp av veldig mye», sier Rundberg.

 

Nesten alle nettsteder som har kommet med mobilvennlige sider de siste årene har valgt å bruke responsiv design. Illustrasjon: Netlife Research
Nesten alle nettsteder som har kommet med mobilvennlige sider de siste årene har valgt å bruke responsiv design. Illustrasjon: Netlife Research

 

Google med nye regler
21.april i fjor kunngjorde Google at mobilvennlige sider ville rangeres høyere enn sider som ikke er mobilvennlige. Det er ikke nok at sidene er mobilvennlige, de må også oppfattes som mobilvennlige av Google. Ta en sjekk av nettsiden din ved hjelp av denne testen.

Google har stor makt i det europeiske søkemarkedet. I Norge har ca. 9 av 10 tilgang til smarttelefon og nettbrett, altså er det klart at Googles nye «regel» har stor påvirkning på norske nettsteder.

Har du responsiv nettside?
I dag surfes det kanskje mer på nettet fra mobiltelefoner enn via PC. Det er derfor viktig at dine potensielle kunder finner deg og dine produkter tilpasset det de surfer på. At nettsiden er lesbar og fremstår som lekker på mobil og nettbrett er like viktig som at den tar seg godt ut på PC skjermen.

Kontakt oss i dag
AGS leverer responsive nettsider som er tilpasset visning på alle PCer, nettlesere og ulike enheter og mobiltelefoner. Kontakt oss i dag på tlf. 33 29 10 20, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss