Blogg bilde


Er din bedrift "fanget" i en dårlig mobilløsning?

Gikk det litt fort i svingene forrige gang dere valgte operatør? I denne videoen skal du få noen enkle tips som gjør at du kan unngå de vanlige fellene.

I denne videoen skal du få noen enkle tips som gjør at du kan unngå de vanlige fellene.

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.


Mange bedrifter er misfornøyd med dagens løsning

Jeg møter mange bedrifter som sliter med en dårlig mobilløsning. Ofte har ikke mobiloperatøren holdt løftene sine, og kundesupporten er fraværende eller mangelfull.

Opplever du noe av det samme? Da er mitt råd at du bytter mobiloperatør.

Før du setter i gang med å velge ny operatør, kan de være lurt å få med deg disse tipsene, så unngår du de vanlige fellene som mange går i.

 

1. Bruk en sertifisert og dyktig forhandler i stedet for å gå direkte til en operatør                       

Liker du å ha én person å forholde deg til, som gir svar og hjelp når du trenger det?

Da bør du finne en mobilforhandler med en dyktig rådgiver – en som peker på riktig løsning for din bedrift, som sikrer dere operatørens aller beste vilkår, og som tar ansvar for at dere får et godt porteringsløp og god support i hverdagen.

Hvis du velger en operatør som bare tilbyr support fra et nasjonalt kundesenter, har du kanskje ingen som føler personlig ansvar for dere som kunde. Da kan avstanden mellom bedriften din og operatøren oppleves som stor.

Blogg bilder - handshake

 

2. Krev å få en god og tydelig mobilavtale

Ikke stol på muntlige løfter og vage e-poster. Krev at avtalen er tydelig formulert, les den nøye, og sørg for at dere forstår den før dere skriver under.

Video: Mangesiders mobilavtale som ligger på bordet

Flere mobiloperatører har ett års automatisk fornying, og en avtale som må sies opp innen tre måneder før den utløper. En slik avtale krever god kontroll hos dere.

Dekker operatøren bruddgebyr, og hvordan gjøres i så fall dette?

Sett deg godt inn i om operatøren dekker bruddgebyr, og hvordan dette gjøres. Mange operatører krediterer bruddstøtten over mobilfakturaen.

Dette gjør det enda vanskeligere å komme seg ut av avtalen. Noen få operatører utbetaler bruddstøtte direkte til bedriftens konto.

Det er mye rart ute og går, og mange bedrifter opplever at operatøren ikke overholder avtaler om utkjøp som muntlig har blitt inngått med selger. Sørg derfor for en skriftlig avtale om bruddstøtte.

Mobilavtale

 

3. Sørg for god kostnadskontroll

Databruken øker med ca. 50% årlig, og det som er passelig datamengde i dag kan være for lite om seks måneder. Samtidig bruker ikke alle ansatte mye data. Velg en operatør som kostnadsfritt lar dere justere abonnementene i avtaleperioden.

Hva skjer om du går over abonnementets datamengde?

Hva skjer om du går over abonnementets datamengde? Enkelte operatører tar seg veldig godt betalt for overforbruk av data, og for datapakker. Da hjelper det ikke med «billige» abonnement.

Dersom operatøren har data rollover, tar du med deg ubrukt data til neste måned. Dette gir fleksibilitet og kan være smart og rimelig for dere, men sjekk om du må betale noe ekstra for å få denne tjenesten.

Kostnadskontroll

 

4. Still krav til mobildekning, og bli trygg på mobilløsningen

Har operatøren fornøyde kunder i ditt område?

Be om referanser i ditt område, og ta deg tid til å ringe noen av disse. Spør om de er fornøyd med mobildekning, løsning og support. Flere operatører påberoper seg full Telenor-dekning, mens kundene opplever noe helt annet.

Vær med på å påvirke løsningen

Sørg for å få en god gjennomgang av løsningen, slik at du kan være med på å påvirke den. Ikke undervurder betydningen av en profesjonell, gjennomtenkt løsning.

Potensielle kunder som møtes av unødvendige tastevalg eller lang ventetid, ringer kanskje til konkurrenten din.  

Blogg bilder - Dekning inne

 

5. Sørg for en god portering, brukeropplæring og god support

Portering

En dyktig forhandler sørger for god oppfølging frem mot portering, og er tilgjengelig for dere på porteringsdagen.

Opplæring

Det er viktig at forhandleren gir dere opplæring i bruk av løsningen. Mange mobilbrukere i SMB-bedrifter har for eksempel aldri lært hvordan man setter videre en samtale, og løper fremdeles fra kontor til kontor for å finne riktig person.

Å lære å bruke løsningen som du faktisk betaler for, gjør hele bedriften mer effektiv. 

Med en god onboarding hjelpes selv de minst tekniske i bedriften over terskelen til å ta i bruk funksjonalitet i løsningen.

Support

Bruk forhandlerens kompetanse for å sikre rask håndtering av utfordringer i hverdagen. Da kan dere bruke tiden deres på andre ting enn telefoni.

Sørg for å velge en som virkelig brenner for at nettopp din bedrift skal få oppleve at en god mobilløsning og førsteklasses support kan utgjøre en forskjell.

Blogg bilder - Samtale

 

Oppsummering

Det er verdt å tenke seg godt om neste gang du bytter operatør.

  • Mange tar for lett på dette og tror på selgerens muntlige løfter.
  • Ta deg tid til å vurdere om avtalen er så god som det hevdes.
  • Ikke skriv under på en avtale du ikke er helt trygg på. 

En god mobilløsning kan bidra til en effektiv hverdag, og at bedriften fremstår som profesjonell. Ved å gjøre gode undersøkelser og selv bidra aktivt ved en overgang, sikrer dere at dere får på plass en god løsning, og med en dyktig forhandler med på laget er dere sikret god support.

Oppsummering Kristian blogg november

 

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

Ta kontakt med oss eller meld deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss