Når du skal velge mobiloperatør for bedriften, er det flere ting du bør passe på. Her får du tips til hvordan du kan unngå de vanligste snubletrådene når du skal velge mobilløsning.
De typiske leverandørfellene
Etter lang erfaring med leveranse av mobilløsninger til bedrifter, og etter dialog med utallige bedriftseiere, viser det seg at det er mange feller å passe seg for når du skal velge mobilleverandør. Her er noen enkle tips som gjør det litt lettere for deg å velge rett og unngå de vanligste fellene.
1. Les kontrakten nøye
Er det automatisk fornying av bindingstid?
Flere mobiloperatører har ett års automatisk fornying, dersom bedriften ikke sier opp avtalen innen 3 måneder før avtalens utløp.
Er bruddstøtten bedriften tilbys reell?
Noen bedrifter blir fortalt at bruddkostnadene dekkes, men så baker operatøren bruddstøtten inn i månedsavgiften!
Er det virkelig bindingsfri avtale?
Noen bedrifter som blir lovet en bindingsfri avtale, får likevel bruddgebyr når de bytter mobiloperatør.
Er bruddgebyrene innenfor «normalen»?
Flere operatører har i årevis operert med bruddgebyrer som er så høye, at ingen annen operatør vil påta seg å «kjøpe ut» bindingen dersom kunden vil bytte operatør i bindingsperioden.
Mobilavtalen / kontrakten
Det er lett å overse «snubletråder med liten skrift» i, bokstavelig talt, mangesidige kontrakter.
LES KONTRAKTEN NØYE!
Elektronisk signatur
Stadig flere operatører har elektronisk signatur. Med «trykk OK her, så aksepterer du vilkårene i kontrakten», er det lett å gå i baret, og det koster dyrt å komme seg ut av en B2B avtale straks den er signert.
Gjør et Google-søk, sjekk operatørens Facebook-side. Forhør deg og undersøk hva som er andres erfaringer med denne operatøren.
2. Ta noen testabonnement
Du blir kanskje fortalt at det er «full Telenordekning» eller «full Teliadekning». Det er imidlertid flere ting som kan virke inn på din dekningsopplevelse. Derfor kan det være lurt å ta noen testabonnement over en periode, før du signerer og flytter over hele bedriften. Da unngår du å velge en løsning som ikke har dekning der du trenger det.
3. Gir operatøren tilgang på lokal support som en del av avtalen?
Lokal support er en god forsikring i hverdagen.
Hos en lokal partner er responstiden ofte kort. Du får raskere hjelp til å administrere løsningen, og til å gjøre de riktige innkjøpene av mobil- og IT-utstyr. På denne måten slipper du å kaste bort arbeidstid på å sitte i telefonkø, eller at medarbeidere kjører på elektrovarehuset og kjøper mobil i arbeidstiden.
4. Finn ut om løsningen du vurderer gir bedriften din flere eller færre kontaktpunkter
De fleste bedrifter har fremdeles mobilløsning ett sted, og IT-løsning et annet sted.
IT og mobil smelter mer og mer sammen. Med de mulighetene som finnes i skjæringspunktet mobil/IT, er det potensielt enorme digitale konkurransefortrinn å samle dette på ett sted og med en leverandør som har kompetanse på begge.
Noen forhandlere supporterer bedriften på en rekke områder:
- Telefoniløsninger
- Microsoft 365 lisenser og support
- Sikkerhetsløsninger
- CRM system
- Teams / Tale i Teams
- SharePoint løsninger
- Dropbox løsninger
- Hjemmesider og digitaliseringsprosesser
- Digital Markedsføring
5. Undersøk hvordan operatøren du vurderer legger opp til at du skal handle mobilt utstyr
En kompetent forhandler, kan gi deg nødvendig rådgivning og support relatert til innkjøp av mobil- og IT-utstyr.
Er det muligheter for å leie mobilt utstyr gjennom operatøren du vurderer?
Dette er den lokale mobilforhandleren ofte god på. Ved å leie mobil og IT-utstyr kan bedriften gå til anskaffelse av optimalt utstyr, uten kapitalbinding.
Bratt verdifall gjør det gunstig å leie. Verdien ligger jo i bruksretten - ikke i å eie utstyret.
Moderne og godt mobilutstyr har ofte positiv innvirkning på trivsel, effektivitet og produktivitet i bedriften.
Driftskapitalen som spares ved å leie utstyret kan investeres andre steder i virksomheten.
Full kontroll på Hardware kostnadene
Med en leieavtale for mobilt utstyr, følger forsikring som dekker tap og skade. Dermed får bedriften full kontroll på hardware-kostnadene.
Full kontroll over de samlede telefoni-kostnadene
Når bedriften i tillegg velger et mobilabonnement som gir automatisk påfyll av data ved behov, og data rollover, får bedriften full kontroll også over de samlede telefoni-kostnadene.
Hva er viktig for deg, når du skal velge en mobiloperatør?
Lurer du på å skifte mobilløsningen - ta gjerne kontakt med meg, så kan jeg hjelpe deg med å finne beste løsning og pris for deg og din bedrift.
Ønsker du mer informasjon om IT- og mobilløsninger, kan du se mer på nettsidene eller bloggen vår.
Vi publiserer nye tips og artikler hver eneste uke.
Drømmer du om en smart, sikker, oppdatert og problemfri digital hverdag for deg og bedriften din?
Ta kontakt med meg for en 5 minutters uforpliktende avklaringsprat.
Mobilløsninger levert av AGS
Vi leverer løsninger for bedrifter fra Telenor og Nortel med gunstige abonnement, sentralbord og god dekning. Nå kan du være trygg på at du er tilgjengelig for kundene dine.