Dette er del av en serie, der vi ser på hvordan du som bedrifter kan gjøre noen grep for å bli mer synlig på nett.
I mitt forrige innlegg https://blogg.ags.no/hvordan-bli-mer-synlig fikk du presentert den enkle oppskriften på hvordan du som bedrift kan bli mer synlig på nett. I dette innlegget skal vi ta for oss steg nr. 2 i denne prosessen, som er å jobbe med nettsiden din. I videoen over kan du få en kort oppsummering av hva du bør tenke på når du skal lage en nettside, og videre i innlegget går jeg nærmere inn på de ulike elementene du bør passe på.
For å svare på dette, er det viktig å anskaffe seg en kjapp oversikt over hvordan markedet ser ut, se på markedstrender og hente inn kunnskap om hvor dine kunder befinner seg og deres typiske kjøpemønster.
Her i Norge er vi ganske unike, der hele 90% av alle nordmenn bruker Internett daglig. Faktisk er nordmenn ledene når det kommer til bruk av Internett og mobil. Vi handler mer på nett enn noen gang før og det er søkemotorene (Google, Bing etc.) som er den største kanalen for kjøp av produkter og tjenester. Er du en bedrift innenfor Norges grenser, vil jeg si at JA, en nettside er noe du absolutt bør ha. Du må rette deg mot kundene dine og møte de der de er, og det starter stort sett på nett.
Kunden bruker Internett gjennom hele kjøpsprosessen og sjansen er stor for at kunden din har forsøkt å søke deg opp på nett i forbindelse med en kjøpsavgjørelse. Dine potensielle kunder blir påvirket av alt de leser på nett, via blogger, brukerforumer, tester, hva de hører av andre osv. Beslutningen om hvor og hva de kjøper, er allerede besluttet før kunden kontakter deg!
Hvis du skal bruke Internett til å synliggjøre bedriften din, bør du være søkbar på annet enn kun firmaadresse, telefon og organisasjonsnummer. Kunden dine vil vite mer om deg og er gjerne mer nysgjerrig på hva bedriften din tilbyr enn som så! På en nettside for bedriften din, kan du få frem hva som er din kjernevirksomhet, fortelle hva du tilbyr, hvem du er, enkel kontaktinformasjon osv. Dette er viktig informasjon for både nye og eksisterende kunder.
Du har nå kanskje innsett at nettsiden din er svært viktig når det kommer til hvor synlig du er på nett og hvor viktig den er for kunden, men hva bør den inneholde?
Dersom du klarer å tenke på nettsiden din som inngangsdøren til bedriften din på nett, har du kommet langt. Dine nettsider er jo nettopp det, det er de som er ditt utstillingsvindu mot verden, kundene dine og dine samarbeidspartnere. Mange av dine fremtidige kunder tar kanskje beslutningen om de skal ta kontakt med deg akkurat i det de er inne på nettsidene dine. Ikke la sjansen gå fra deg, fordi du har gamle eller utdaterte nettsider. Flotte nettsider skaper butikk for deg, tiltrekker seg nye kunder og markedsfører deg på Internett. Kort oppsummert bør du sørge for kundene dine får et best mulig førsteinntrykk av nettsiden din.
Kommer kunden først inn på nettsiden din, er de første sekundene livsviktig for videre fremdrift i kjøpsprosessen. Det tar kunden 3-5 sekunder å forstå at de har kommet til rett plass, blir interessert i å lese mer om deg eller om de går rett ut igjen. Om du har brukt mye tid på nettsiden din og potensielle kunder går rett ut igjen, er det kanskje noe du gjør feil? Et godt tips er å bruke analyseverktøy som Google Analytics for å få oversikt over tidsbruk, antall sider en gjennomsnittlig bruker besøker, om det er mange som flykter fra handlekurven etc. Her kan du hente ut informasjon som er nyttig i videre arbeid med nettsiden din.
Kunden forventer en hel masse av nettsiden din, men i hovedsak bør den være profesjonell, brukervennlig, rask, ha gjennomtenkt design, det bør være enkelt å utføre kjøp og den må fungere like godt på alle enheter, som mobil, nettbrett og PC.
Brukervennlighet kommer her høyt opp på listen i forhold til hva som er viktig å tenke på. Hva som ligger under dette er hvor enkel siden din er å bruke når det kommer til å navigere seg frem og tilbake til ulikt innhold og at det er enkelt å ta kontakt, utføre et kjøp osv. Tenk på kunden hele veien, det er de som skal bruke den mest.
For å forklare kort hvordan søkemotorene fungerer, kommer her en kort forklaring. Hver gang du utfører et søk i for eks. Google, gjennomsøker (crawler) en Google robot alle nettsider som finnes ved å hoppe fra lenke til lenke. Når roboten besøker en side er det elementer som sidetittel, H1 overskrifter, H2 overskrifter, alternativ bildetekst, om innholdet hører under egen lenke og ord som brukes i tekstens innhold, som gås gjennom. Dette gjør de for å finne det beste søket for kunden. Dersom Google robotene finner innhold som er relevant for kundens søk, pushes resultatet frem i søkemotorene, og omvendt hvis ikke. Det er alltid kundens søk robotene skal matche, og derav er også sidens innhold og bruk av lenker svært viktig i forhold til om du dukker opp i et søk eller ikke.
Andre viktige elementer for å komme opp i søk, er generelt god tekniske kvaliteten på siden og antall som linker inn til ditt nettsted. I den virkelige verden - Jo flere venner du har, jo mer populær er du. I søkemotor verden - Jo flere som linker inn til ditt nettsted, jo bedre dukker du opp i søk. Med andre ord, jobb aktivt for å få flere til å linke inn til nettsiden din!
Husk at om du ikke er synlig eller søkbar på nett, så blir du heller ikke funnet! Konsekvensen er at kunden din går til konkurrenten din i stedet.
Av den norske befolkningen er det 89% som i dag har en smarttelefon og det stopper ikke der. I snitt har vi faktisk 3,5 enhet hver og når vi snakker enhet tenker vi i denne sammenheng på PC, nettbrett og telefoner. Vi har veldig mange enheter og vi bruker det mer enn noen gang før. Det er faktisk slik at 65% av alle kjøp starter med mobilen. Jeg er ganske sikker på at når du nå først setter deg ned og tenker over ditt eget mobilbruk, så kjenner du deg godt igjen. Vi bruker telefonen mye.
Om du er en bedrift som treffer mange av kundene din via mobilen, er dette noe som er svært viktig å prioritere når du lager nettsider. Det er viktig at kundene dine finner deg og dine produkter tilpasset den enheten de leter på. At nettsiden er lesbar og fremstår like fint på mobil og nettbrett er like viktig som at den tar seg godt ut på PC skjermen. Vet du i det hele tatt om du har en mobilvennlig nettside? Det finnes enkle måter å finne ut av dette, ved å følge lenken her https://blogg.ags.no/mobilvennlig-nettside
Vi har i dette innlegget tatt for oss steg nr. 1 i prosessen for å bli mer synlige på nett. For å klare å fange opp alle de elementene vi har gått gjennom, bør du sørge for å starte med å legge en gjennomførbar plan på hvordan du skal bygge opp nettsiden din.
Det aller viktigste du må tenke på er at nettsiden din bør lages for å tilpasses kunden og markedet. Det er jo faktisk de som skal ta den i bruk og det er mest sannsynlig de du ønsker å få trafikk fra. Målet med nettsiden din bør derfor være å fange opp dine besøkere, holde de der lengst mulig, få de til å komme tilbake igjen og få de til å like den så godt at de anbefaler den videre til folk de kjenner.
Når nettsiden er på plass bør du jobbe videre med neste steg som er å få nettsiden din mer synlig i søkemotorene. Det har vi vært litt innom i dette innlegget, men i steg nr. 2 i denne prosessen, går vi enda dypere inn i hvordan nettsiden din kan dukke bedre opp i blant annet Google.
Følg med i neste blogginnlegg av denne serien og lær mer om hva du kan gjøre for å bli mer synlig. Om du ikke klarer å vente, kan du ta kontakt med oss! Vi bistår deg gjennom prosessen og gir deg noen gode tips på veien!