Hvordan bli mer synlig på nett.

Siden dette temaet er ganske stort, kommer vi til å presentere hvert punkt i månedene fremover. I dette første innlegget ser vi på det store bildet, mens i de neste vil vi presentere den stegvise prosessen videre, for å oppnå god synlighet på nett.

Søkemotorene er den største kanalen før kjøp

Vi er i dag mer på nett enn noen gang før og dette betyr at vi må tenke nytt når det kommer til å markedsføre våre produkter og tjenester. I Norge bruker 89% av oss Internett daglig og hele 90% av alle norske søk kommer via søkemotoren Google. Søkemotorene er den største kanalen før kjøp av produkter og tjenester og dette medfører at de tradisjonelle metodene for markedsføring og salg fungerer dårligere enn før.

 

Endret kjøpsprosess

I takt med dette er også kundens kjøpsprosess i stor endring. Nettet blir flittig brukt underveis i kjøpsprosessen og sjansen er stor for at kunden har evaluert alle de alternative leverandørene svært godt, i forkant av et kjøp. I beslutningsfasen blir kunden påvirket av alt de leser på nett, via blogg, brukerforumer, tester, hva de hører av andre osv.

Det å skulle jobbe med synlighet på nett er vanskelig å kaste seg ut i. Du bør ha en klar plan på hva du ønsker å få ut av det, hvem du ønsker å nå ut til og hvordan du skal kommunisere via nett. Det handler om å være synlig slik at kunden kommer til å tenke på akkurat deg og dine tjenester når behovet melder seg.

Noe en også må følge med på når det gjelder markedsføring, er kundens medievaner. For bare noen år siden var det papiraviser og TV som hadde størst mediedekning. I dag har medieutviklingen endret seg kraftig og det er Internett og mobilen vi bruker mest.

Hele 89% av den Norske befolkningen har i dag en smarttelefon og i snitt har vi alle faktisk 3,5 enhet hver. En enhet vil i denne sammenhengen si PC, nettbrett, telefon etc. Store deler av besøkene som kommer på nett er via en smarttelefon, slik at vi må rette markedsføringen vår mot disse på en smartere måte.

 

Vi skiller mellom tradisjonell og digital markedsføring

For å i det hele tatt komme i gang med digital markedsføring, og jobbe med synlighet på nett, er det viktig å kunne skille mellom den tradisjonelle og digitale markedsføringen.

Tradisjonell markedsføring er gjerne massekommunikasjon, der du når ut til en stor masse med samme budskap. Dette dreier seg gjerne om TV reklame, annonser i ulike blader og aviser, utendørs skilting, radio reklame og printet reklame.

Digital markedsføring er et samlebegrep for all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Markedsføringen skjer gjerne via søkemotorer, sosiale medier, e-post, hjemmesider og reklamebanner på nettsteder.

Tradisjonell og Digital Markedsføring er mest ulike i måten det blir kommunisert ut til publikum.

digital og tradisjonell markedsføring

3 steg til bedre synlighet på nett

Er du usikker på hvordan du kan komme i gang med din markedsføring på nett, kommer her en ganske enkel oppskrift du kan benytte deg av. Siden dette temaet er ganske stort, kommer vi til å presentere hvert punkt i månedene fremover. I dette første innlegget ser vi på det store bildet, mens i de neste vil vi presentere den stegvise prosessen videre.

  1. Opprett en god hjemmeside
  2. Gjør hjemmesiden din synlig på nett, via søkemotorer
  3. Ta i bruk sosiale medier

New call-to-action

 

1. Opprett en god hjemmeside

Start med hjemmesiden din og gjør den best mulig! Tenk at det er det som er butikken din på nett og det er den du skal markedsføre.

Hvis du skal markedsføre deg på nett, nytter det ikke å markedsføre en bedrift som ikke er søkbar på annet en firmaadresse, telefon og organisasjonsnummer. Kunden din er mer nysgjerrig på hva bedriften din tilbyr. På en hjemmeside får du frem hva som er din indre kjerne, hva du tilbyr, hvem du er osv. Har du en nettadresse som henger sammen med firmanavnet får du markedsført deg med en rød tråd.

Hjemmesiden din bør sammenlignes med butikken din og er ditt utstillingsvindu på nett. Det er det første kunden din ser på før kontakt. Siden førsteinntrykket har stor innvirkning på kundene dine, bør du sørge for at det blir best mulig. Mer om hva som er en god hjemmeside og hvordan du kan få laget denne, skal du få vite om i mitt neste blogginnlegg.

 

2. Gjør hjemmesiden din synlig

Når hjemmesiden din er klar, få den opp og frem på søkemotorer. Personlig prefererer jeg Google, da 90% av alle norske søk skjer via denne søkemotoren.

Søkemotorene er den største beslutnings kanalen for kjøp av produkter og tjenester, så her er det viktig å komme fort opp i søk. Kommer siden din høyt opp i Google, vil du trolig også få langt flere forespørsler og kunder, enn om du ikke gjør det. Dette skal du få vite mer om i neste blogginnlegg.

 

3. Ta i bruk sosiale medier

Til sist bør du begynne å ta i bruk sosiale medier til å markedsføre bedriften din. Det finnes veldig mange kanaler å velge i mellom, så her er det viktig å finne frem til de kanalene som passer for deg og din bedrift. 

Hele 80 % av nordmenn i alderen 16 til 79 år bruker sosiale medier og 66% av disse bruker det daglig. Sosiale medier gir dermed gode muligheter for å engasjere publikum i forhold til merkevaren og bør spille en viktig rolle i bedriftens kommunikasjonsplan. Mer om dette, kan du lese i minste neste innlegg.

 

Hjelp til å komme i gang?

Dette var en enkel fremstilling av hvordan du kan bli mer synlig på nett. Om du ønsker å få mer ut av dette og virkelig gå inn for å jobbe med din markedsføring på nett, bør du følge med videre i denne serien og lære mer om hva du kan gjøre for å bli mer synlig!

Jeg tror rett og slett at kundene dine forventer at du skal være lett å finne på nett!

Er dette noe du vil ta litt mer tak i? Kontakt oss og vi hjelper deg i gang. Vi bistår deg gjennom prosessen og gir deg noen gode tips på veien! 

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg