Teams er den raskest voksende appen i Microsoft sin historie, og er huben for stadig mer av den samhandlingen som finner sted i norske bedrifter. Nå kan du også flytte bedriftens telefoniløsning i Teams.
Jeg er CTO i selskapet Ctelo. Jeg har en teknisk bakgrunn, og har jobbet som CTO i 8 år i det som vi har kalt for Microsoft-telefoni, altså det å koble telefoni inn i Microsoft sine løsninger. Selskapet Ctelo er spesialister på Teams-telefoni. Vi gjør ingenting annet, og så har vi bygget en skytjeneste som vi produserer, som gjør det enkelt å koble telefoni inn i Teams med forskjellige telekom-leverandører.
De fleste kjenner jo til hvordan bedriftstelefoni fungerer i mobil-løsningen sin i dag. Der har du et mobilt sentralbord osv, som da ruter samtalen videre til mobiltelefon-brukerne i selskapet.
Stadig flere bruker mer tid i Teams til å samhandle, enn de gjør på mobiltelefoni.
Det vi jobber mye med bedriftene i forhold til, er å gjøre telefoni til en naturlig del av måten de samhandler på. Det gjør vi rett og slett med at vi flytter bedriftstelefoni-funksjonen inn i Teams.
Det gjør at du kan motta en samtale via sentralbord, et hovednummer, supportnummer osv, direkte i Teams, og det gjør du på akkurat samme måte som du tar en Teams-til-Teams-samtale. Det forenkler hverdagen til brukeren, som får kun ett system å forholde seg til, og det er Teams.
Det vil jo være for de som har tatt en strategisk beslutning om at Teams er samhandlingsplattformen de skal jobbe på videre, for da har du allerede kommet i gang med å bruke all funksjonaliteten som finnes i Teams. Det å legge til telefoni som funksjon inn i det du allerede har begynt å bruke, spesielt nå i pandemien, vil gjøre det lett for brukeren å adoptere Teams-telefonibiten med hvordan du da mottar en samtale i Teams. Brukerne vil da forhåpentligvis etter hvert komme i en situasjon der de vil slutte å tenke om dette er en samtale i teams som kommer fra teams eller fra en mobiltelefon eller via sentralbord osv.
Vår løsning er lagt opp sånn at vi støtter fire mobiloperatører, og det vi gjør er å aktivere telefonien inn i Teams. Vi vil ikke at dette skal være et omfattende prosjekt for kunden. Derfor har vi ferdigkoblet løsningen vår mot Telenor, Telia, Phonero og Nortel. Vi har dermed to aktører på Telenor sitt nett, og to på Telia sitt nett. Dermed skal det være mulig for de fleste å finne god dekning og gode løsninger i forhold til pris og funksjonalitet.
Microsoft har laget en lisenspakke som heter Microsoft business voice. Det er en løsning for selskap som har opptil 300 ansatte, så det dekker størsteparten av markedet. Den inneholder egentlig to deler. Den inneholder noe som heter audioconferencing / audiokonferanse, som betyr at du får et telefonnummer når du da inviterer fra kalenderen. Da kan folk for eksempel ringe inn via mobilen for eksempel, til møtet. Så inneholder den en annen del som er telefoni-koblingen, eller phone-system da, som gjør det mulig å sette opp «sett over-funksjonalitet» i Teams. Så med den lisensen er du dekket i forhold til telefoni-funksjonalitet.
Det som er fint med Tams er at du kan utvikle måten du bruker Teams på gradvis. Så om du først vil teste det på én bruker, så er det å koble telefonien inn i Microsoft 365-løsningen din, og så legge det til på èn bruker som tester det. Eller så kan du si at vi ønsker at de som sitter på salg skal ha den løsningen, så vi putter det på de 10 som sitter på salg.
Eller så velger vi å ta hele bedriften fordi at vi ønsker det skal være en helhetlig bedriftstelefoni-løsning. Så du står helt fritt i måten du ønsker å utvikle Teams telefoni-løsningen for din bedrift. Og så finnes det mye tilleggs-funksjonalitet du kan putte på toppen av det igjen, i forhold til mer avansert sentralbord-funksjonalitet osv. Men dette kan du helt fint ta steg for steg.
Microsoft business voice-lisensen ligger på rundt 100 kroner. Det må man nesten sjekke med sin Microsoft-partner, som for eksempel AGS. Så koster Routeams-lisensen, altså den skytjenesten vi har laget, 59 krone per bruker.
Her kommer det helt ann på teleoperatøren. Selve koblingen mot Teams kan gjøres med en gang, altså mellom vår løsning og Teams. Men Så må mobil-operatøren legge numrene inn i løsningen og få de aktive, og det varierer litt hvor lang tid dette tar. Med Telenor tar det normalt ti virkedager, og det betyr to uker fra du sender inn bestilling på at du vil ha numre i Teams – til det blir aktivert.
Det er andre som gjør det på litt kortere tid, og det kommer litt an på casen. For eksempel om man ønsker å ha med seg de eksisterende numrene, eller om man vil ha nye, så det varierer litt fra gang til gang. Men maksimalt er 14 dagers tid tilstrekkelig, så skal du være live med telefoni i Teams.
Her er det faktisk sånn at mobiloperatørene har laget ganske avanserte løsninger fra sin side, som gjør at du i mobilt bedriftsnett faktisk kan velge hvilket nummer som skal vises når du ringer ut fra Teams. Mange velger å si at det er mobilnummeret mitt alle skal forholde seg til, så derfor vises mobilnummeret ut, uansett om det kommer fra min mobil eller fra Teams.
Andre har et tettere forhold til fastnummeret sitt, og opplyser det i e-post som de sender ut. Så når de ringer ut fra Teams skal fastnummeret vises, og når de ringer fra mobil, så skal mobilnummeret vises. Dette kan styres fullt og helt fra mobilt bedriftsnett hos de fire aktørene vi har koblet opp.
Det som er kult nå er at Teams har blitt så innarbeidet hos så mange bedrifter der ute, at veldig mange applikasjonsleverandører, som SalesForce, SuperOffice, Dynamics, etc., har click2call. Det betyr at du kan klikke på nummeret i applikasjonen, og så åpner den opp Teams, sånn at du ringer direkte fra applikasjonen. Vi ser også at på nesten alle websider som viser ett eller flere telefonnumre, så ligger det en kode i websiden som gjør at du kan klikke på nummeret.
På proff.no f.eks., så er det sånn at alle bedriftsnumrene som ligger der, kan du klikke på. Da kommer det opp i Teams som spør om du vil ringe dette nummeret. Det har blitt veldig bra integrasjon mot de fleste websider og applikasjonsleverandører som er der ute.
Den beste tilbakemeldingen vi får er den enkelheten som det tilfører hverdagen for brukerne, der man slipper å forholde seg til to forskjellige systemer rundt samhandling og telefoni. Så er det alle integrasjonsmulighetene som også gjør det enklere å håndtere telefonien i bedriften, som for eksempel automatisering av prosesser.
Teams er jo en åpen plattform, som gjør at du kan lage boter som for eksempel automatiserer hvordan en samtale inn skal rutes, om den eventuelt skal gå til en bestemt person, og der man henter informasjon fra CRM-systemet. De positive tilbakemeldingene går på forenklingsprosessen og det å kunne bygge videre på en plattform, når du har tatt en strategisk beslutning om at Teams er en sentral samhandlingsplattform.
Det å først kunne begynne å bruke telefoni mer intuitivt, og samtidig jobbe langsiktig med å legge til funksjonalitet, steg for steg, etter hvert som bedriften blir vant til å bruke telefonien i Teams. At det forenkler måten du kan drive IT som forretningskritisk for en bedrift. Det er styrken til Teams.
Kunne du tenke deg å lese flere smarte tips om Teams?
Under finner du tre super tips som kan bidra til en mer effektiv hverdag for din bedrift!
Opplev fremtiden med Teams-telefoni. Tale-i-Teams lar deg ringe fra PC eller Mac på mange forskjellige måter. La Teams ta bedriftens telefoni til neste nivå. Enkel, pålitelig og sømløs kommunikasjon."