Vil du vite hvordan du får kontroll på mobilutgifter og -sikkerhet i sommer?

Lurer du på hvordan du enkelt kan hindre høye kostnader og ubehagelige overraskelser når de ansatte tar med seg mobilen på ferie? Før ferien er det smart å tenke gjennom økonomi og sikkerhet når det gjelder mobilbruk.

Her er noen tips det kan være greit å få med seg

Sommeren er høysesong for bruk av mobildata, og mange mobiler får seg også en ufrivillig dukkert i sjøen eller bassenget. Mer enn dobbelt så mange mobiler blir skadet og frastjålet i sommerferien, sammenlignet med ellers i året.

Her viser jeg deg noen enkle grep som gjør at du kan senke skuldrene.

 

1. Sørg for nok mobildata

  • Sjekk forbrukskurven for fjoråret i selvbetjeningsportalen Min Bedrift, og vurder om noen av medarbeidernes abonnement bør justeres før ferien. Med Min Bedrift-appen kan du enkelt sjekke bedriftens forbruk også i selve ferien, og justere ved behov.

  • Med Telenors Flyt-abonnement får de ansatte automatisk en ekstra datapakke på opptil 20 GB for kun 99 kroner hvis de bruker opp inkludert datamengde.

  • Sørg også for at bedriften aktiverer tjenesten Betal Selv. Da kan den ansatte fylle på ekstra data i ferien, og betale med Vipps. En nærmere forklaring til Betal Selv finner du i en av mine tidligere bloggsaker: https://blogg.ags.no/fordeler-med-betal-selv-fra-telenor-0

5 tips til en sikker og rimeligere mobilsommer med Telenor

2. Følg disse sikkerhetstipsene for mobiler

Ta mobilsikkerhet på alvor i sommer.

Før du mister eller blir frastjålet mobilen

  • Bruk skjermlås med fingeravtrykk, ansiktsgjenkjenning, PIN eller passord for opplåsing. Sett denne til å låse seg automatisk etter maks ett minutt.
  • Sørg for at SIM-kortet må låses opp med PIN-kode.
  • Slå av mobilen hvis du må gå fra den, for eksempel på hotellrommet.
  • Test den innebygde sporingsfunksjonen i enten «Find my iPhone» eller «Find my device».
  • Sørg for å ha rask tilgang til en annen mobil eller PC, i tilfelle du må bruke sporingsfunksjonen.

Hvis du mister eller blir frastjålet mobilen

  • Hvis du mister mobilen - prøv først å spore den via «Find my iPhone» eller «Find my device».
  • Hvis du ikke finner den, fjernslett mobilen via «Find my iPhone» eller «Find my device». Ring deretter straks Telenors døgnåpne kundeservice på +47 915 09 000 for å sperre SIM-kortet. SIM-kort kan også sperres av din bedrifts administrator i selvbetjeningsløsningen Min Bedrift. Det samme gjør du hvis mobilen blir stjålet.

 

New call-to-action

 

Unngå hacking

  • Ikke koble deg til et WiFi-nettverk. Du vet aldri om eieren av WiFi-nettet overvåker eller ruter om trafikken før den går videre ut på internett.
  • Slå av mobilen når du passerer grensen eller tollen, sånn at ikke uvedkommende kan manipulere den i sikkerhetskontrollen.
  • Slå av mobilen hvis du må gå fra den, for eksempel på hotellrommet.
  • Vær forsiktig med å trykke på lenker du mottar på e-post og SMS. Hvis du følger en lenke, sjekk hvilken nettside du faktisk havner på, og vær forsiktig med å gi fra deg personlig informasjon.
  • Unngå å installere apper fra andre kilder enn App Store og Google Play.

3. Husk mobilforsikring

  • I juli blir det frastjålet og knust mer enn dobbelt så mange mobiler som i en vanlig måned. En standard reiseforsikring dekker som regel ikke dette.

  • Med Telenors Pluss-forsikring har ansatte full dekning ved skade eller tapt mobil, og får raskt en erstatningstelefon. Forsikringen gjelder på reise i hele Europa.

5 tips til en sikker og rimeligere mobilsommer med Telenor 2

     4. Sjekk priser for utlandet

  • Med alle Telenor  sine bedriftsabonnement kan du surfe, ringe og sende SMS på reise i hele EU, akkurat som hjemme i Norge. I tillegg får du gode priser på datapakker i mer enn 50 land utenfor EU.

  • Be de ansatte bruke Mitt Telenor-appen. Med Mitt Telenor har de ansatte full kontroll over abonnementet sitt. Appen viser blant annet dataforbruk både i inn- og utland, påløpte kostnader, og gir mulighet til å bestille datapakker for land utenfor EU/EØS.

    Oppsummering

    Som du ser, så er det enkelt å ha oversikt og kontroll over kostnader og mobilsikkerhet i sommer.

    Har du spørsmål om en sikker og god mobilsommer, eller er nysgjerrig på løsninger fra Telenor? Da kan du gjerne kontakte meg for en prat.

 

Mobilløsninger levert av AGS

Vi leverer løsninger for bedrifter fra Telenor og Nortel med gunstige abonnement, sentralbord og god dekning. Nå kan du være trygg på at du er tilgjengelig for kundene dine.

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg