Den-største-markedsføringsfeilen-90-av-gründere-gjør

For 3 uker siden holdt min kollega og jeg et foredrag på en gründerkafé hos AGS IT-partner, arrangert av Start i Vestfold. Tema var Digital Markedsføring.

For det første vil jeg si at det var veldig gøy å snakke med gründerne. Utrolig kule mennesker med mange freshe og spennende forretningsideer. Målet med arrangementet var å lære dem hvordan de brukte moderne digitale markedsføringsplattformer, Facebook, LinkedIn, Instagam og selvfølgelig websider.

De lærte masse om hvordan de kunne lage websider selv, lage Facebook side osv. De stilte mange tekniske spørsmål om hvor ofte de skulle oppdatere websiden, publisere nye artikler på Facebook og hvordan de skulle lage en bra LinkedIn profil.

På slutten av arrangementet spurte jeg om noen av dem hadde lyst til å vise sin hjemmeside. Det var flere som allerede hadde laget en hjemmeside og hadde lyst til å vise den til de ande deltakerne. Jeg må si at alle hjemmesidene hadde moderne design, de var responsive og var mobiltilpasset. Men alle gründerne gjorde en alvorlig feil.  På forsiden på deres hjemmeside stod det:

«Jeg heter Ola Hansen. Leverer rørleggertjenester»

«Fotograf Jan Jensen. Jeg fotograferer mennesker både til fest og hverdag»

«Firma XXX as. Blomster og interiørartikler»

Jeg kjente jeg fikk litt vondt inni meg. Alle de flotte menneskene hadde en verdi som de ønsket å levere til sine kunder, men de klarte ikke å vise det på hjemmesiden.

Husk at folk ikke vil kjøpe dine tjenester, de bryr seg lite om hva du heter eller hvordan du ser ut. De vil vite hvordan du kan gjøre deres liv bedre. De vil ikke kjøpe rørleggertjenester, de vil ha et trygt og komfortabelt hjem.

Det er ikke så viktig at du tar bilder av mennesker, folk vil kjøpe gode minner.  Den verdien som du leverer, er det første (og helst det eneste) som bør stå på forsiden.

Beskrivelse av dine tjenester og informasjon om deg, bør ligge et annet sted enn på forsiden.

 

Her er en kjapp oppskrift på hvordan du gjør det riktig

  1. Spør deg selv, «Hvorfor har jeg startet min bedrift?» Eller «Hvorfor gjør jeg det jeg gjør«. Svaret på dette spørsmålet er den verdien som du leverer til dine kunder.  F.eks. «Jeg jobber som fotograf for å ta vare på gode minner
  2. Finn tekst og bilder som viser din verdi. Når man går på din hjemmeside, det første man skal se er at du tar vare på gode minner (ikke at du heter Jan og jobber som fotograf)
  3. Din LinkedIn profil, din Facebook side skal vise hvilken verdi du leverer. Det at du tar vare på gode minner skal skinne gjennom artiklene som du deler på Facebook og bildene som du deler på Instagram.

Firmanavn bør selvfølgelig stå på første side, men bilder av deg, oversikt over hvilke produkter og tjenester du leverer, hva du heter og hvor du bor bør flyttes fra forsiden. Det er ikke det som tiltrekker kunder.

Ta kontakt eller meld deg på vårt nyhetsbrev

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke.

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss