Det ligger mange flere tjenester i Office 365 enn mail og SharePoint. Du har kanskje sett, Flow, Stream, Video, Planner, Teams, Form og mange andre tjenester. I denne artikkelen vil jeg jeg skrive om Microsoft Flow.
Hva er Microsoft Flow
Microsoft Flow er et verktøy som hjelper deg å lage dine egne automatiske prosesser uten at du trenger å ha noe som helst programmeringskunnskap. Du kan nå utvide funksjonalitet i de tjenestene som du allerede bruker og lage dine egne prosesser.
Hvorfor har jeg begynt å se på Flow
Grunnen til at jeg begynte å se på Microsoft flow var at jeg ønsket å se mine oppgaver som lå i Planner i min Outlook kalender. Vi har brukt Planner i noen måneder og den fungerer kjempefint, men jeg må være ærlig å si at hvis en aktivitet ikke ligger i min Outlook kalender, finnes den ikke.
Jeg er ganske sikker på at jeg ikke er alene der. Så jeg trengte å vise mine aktiviteter og oppgaver fra Planner i min Outlook kalender.
Er det vanskelig å lage en flow
Nei, det er ikke vanskelig. Hvis du går på Flow i Office 365 vil du se at Microsoft har laget masse maler som du kan ta som utgangspunkt for din arbeidsflyt. Microsoft har laget maler for å koble Planner til Outlook, Planner til SharePoint, Outlook til OneDrive, SharePoint til Twitter og flere hundre andre maler.
Det som er fint at selv om Flow er en Microsoft tjeneste, kan du fint bruke den på ikke-Microsoft tjenester. Du kan lage arbeidsflyter mellom DropBox og Gmail, Trello og Planner osv.
I maler kan du søke på den tjenesten som du bruker, f.eks DropBox og finne masse maler som kobler Dropbox til andre applikasjoner.
Det tok meg 15 min å lage en arbeidsflyt som opprettet en aktivitet i min Outlook kalender så fort jeg tildelt en oppgave i Planner, inkludert litt prøving og feiling.
I noen tilfeller må vi programmere egne arbeidsflyter, men det er sjeldent.
Det eneste du trenger for å komme i gang med Flow er en nettleser og en Office 365 konto.
Hvilke tjenester kan du koble til ved hjelp av Flow
Microsoft Flow kan kobles til 100 forskjellige datakilder ut av boksen. Her er noen av de.
- SharePoint
- Dynamics 365
- OneDrive
- OneDrive for Business
- Google Drive
- Google Sheets
- Trello
- Box
- Mailchimp
- Customer APIs
- SaleseForce.com
Kan jeg dele min arbeidsflyt
Ja. Det kan du. Du kan legge til medarbeidere eller grupper i organisasjonen din som eiere på dine arbeidsflyter, slik at de også kan redigere og administrere arbeidsflytene. For prosesser som kan kjøres manuelt, kan du også gi andre personer eller grupper i organisasjonen din tillatelse til å kjøre prosessen.
Oppsummering
Hvis du nettopp har brukt masse tid på å kopiere filer fra en mappe til en annen eller prøver å opprette aktiviteter på tvers av to forskjellige typer kalendere, føler du kanskje at moderne teknologi ikke strekker til. Du må fortsatt gjøre mye manuelt.
Sjekk om Microsoft Flow kan automatisere de oppgavene som du bruker masse tid på i dag. Vil du vite mer om Microsoft Flow se denne videoen her Hvordan bruke Microsoft Flow.
Få Microsoft 365 levert av AGS
AGS IT-partner har spisskompetanse i implementering og support av Microsoft 365. Vi hjelper deg med skreddersydde løsninger som kan øke produktiviteten og datasikkerheten i din organisasjon med de samme prisene som hos Microsoft.