Den andre tittelen på denne artikkelen kunne vært: "Innholdsmarkedsføring. Hvordan skrive om sin virksomhet og få kunder gratis."
En av de mest populære trendene innen digital markedsføring er content marketing, som virkelig fungerer veldig bra for å tiltrekke flere nye kunder. Jeg må si at denne måten å få leads på har alltid fungert bra. Content marketing fungerer bedre enn annonser på nett.
Hva er innholdsmarkedsføring?
-
- Du har verdifull informasjon som du ønsker å dele med dine kunder gratis
- Du skriver et godt formulert blogginnlegg hvor du deler den verdifulle informasjonen med dine kunder og potensielle kunder
- Du publiserer blogginnlegget på bedriftbloggen og sprer det i sosiale medier. That's it.
Ikke tenkt på at du skal drive med content marketing. Alt du skal gjøre er å dele verdifull informasjon med dine kunder.
Må firma mitt ha egen blogg?
Nei, du må ikke han blogg. Men hva gjør din potensielle kunde når han/hun vurderer å kjøpe noe? Kunden vil først finne mest mulig informasjon om produktet eller tjenesten.
Selv om du har betalt for en annonse på google og kommer øverst ved søk på Google vil kunden fort finne ut om du er ekspert i faget ditt, om du brenner for det du gjør og om du virkelig vil hjelpe dine kunder. Og det er den informasjonen som du deler med dine kunder som avslører hva du egentlig står for. Det holder ikke å skrive at du er best i …
Jeg som kunde vil bli kjent med din bedrift før jeg tar kontakt med deg. Ved å ha egen blogg viser du at du er i ekspert i faget ditt, at du holder deg oppdatert og at du ønsker å dele din kunnskap og din erfaring med alle som ser deg på nett.
Jeg orker ikke å skrive blogginnlegg. Jeg aner ikke hva jeg skal skrive om
Det skjønner jeg veldig godt. Det følelsen har jeg hatt mange ganger. Jeg vil ikke late som om det alltid er gøy.
Innholdsmarkedsføring består av 20% inspirasjon og 80% disiplin. Har dere lagt merke til at stilling "Content creator" dukker opp oftere og oftere blant stillingsannonser på nett? Og det er en grunn til det. Det å ha en blogg krever tid og disiplin.
Vi på AGS IT-partner har hatt blogg i over 2 år og jeg vil dele en "jukselapp" som dere kan bruke når dere er helt tomme for ideer.
Her er listen over ting som du kan skriver om:
- Arbeidsprosesser
- Hvordan ditt produkt eller tjeneste kan hjelpe din kunde
- Hvordan bruker man dine produkter og tjenester på riktig måte
- Hvordan velge riktig produkt eller tjeneste
- Suksess historier
- Bransje nyheter
- Prosjekter før og etter
- Nyttige råd og anbefalinger
- Svar på ofte stilte spørsmål
Et fint inspirasjonskilde er å lese forumer og se hva folk spør om, hva de diskuterer og skrive om det i din blogg.
Hvis din bedrift ikke har egen Content creator bør dere fordele ansvaret på flere personer. Det er veldig vanskelig for en person og lage nye blogginnlegg hver uke.
Pass på hvordan du formulerer innholdet
Bruk så enkelt språk som mulig. Det skal være lett å forstå hva du skriver om. Det er faktisk ikke så lett som det høres ut som. Det er veldig fristende og bruke moderne, «fancye» begrep fordi vi bruker dem hver dag selv. Noen tror også at man ser smartere ut hvis man bruker avanserte begrep og formuleringer.
Tenk at du snakker med en venn som ikke jobber i din bransje. Vil han eller hun forstå hva du skriver om?
Konklusjon:
- Blogg gir deg en fin mulighet til å dele nyttig innhold med dine kunder og ikke minst potensielle kunder. Den viser hvem du er og hva du står for.
- Det å skrive blogg er ikke alltid lett. Det krever tid og disiplin.