Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer 

Magisk Slicer funksjon i Excel

Jobber du med lister og tabeller i Excel er du sikker vant til å sortere listene dine alfabetisk. I dette tipset skal du få se hvordan du kan ta dette et skritt videre med Slicer funksjonen i Excel.

Gjøre det enklere for deg å finne dataene som du vil ha. Slicer er helt enkelt magisk for alle som bruker Excel.  

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

 

Slik gjør du det!

Her har jeg laget et lite regneark med 3 kolonner for min t-skjorte butikk. I den første kolonnen har jeg FARGE, i den andre STØRRELSE og i den siste PRISEN.

  • Det første du kan gjøre nå er å markere hele tabellen.
  • Trykke oppe ca. midt på menyen på <Formater som tabell>
  • Velg hva slags utforming du vil ha på tabellen.
  • Husk at denne <Tabellen har overskrifter> skal være huket av.
  • Nå har du fått en fin tradisjonell tabell som du kan sortere alfabetisk og etter størrelse.

Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen

 

 

Slik setter du inn Slicer funksjonen i Excel

Nå skal du ta denne tabellen videre til the-next-level ved å bruke Slicer funksjonen.

  • Marker tabellene slik du gjorde tidligere
  • Trykk deg inn på utforming oppe på menyen til høyre.
  • Nå finner du <Sett inn Slicer> til venstre på menyen og klikker på den.
Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen 2

 

 

Huk av kolonnene du trenger

I dette eksemplet kan du huke av alle kolonnene -FARGE, - STØRRELSE og PRIS. 

 

Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen 3 

 

Du får enklere sortering av data med Slicer

Nå får du 3 kolonner med knapper der du kan sortere informasjonen i tabellen. Trykker du f.eks blå, vil tabellen fjerne alle andre farger en blå.

Du kan sortere på størrelse, f.eks kan du velge Small og få frem alle blå t-skjorter som er small. 

 

Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen 4

 

 

Hvordan bruke Slicer i Excel på en kundeliste

I neste eksemplet har jeg en ringeliste for kundeoppfølging.  Her har jeg kun valgt Slicer funksjonen for kolonnen med <Selger> Fremgangsmåten er den samme som på forrige eksempel.

Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen 6

 

 

Slik ble kundelisten enklere å følge opp 

Som du kan se i eksemplet nedenfor kan så selgeren enkelt velge seg selv og få frem de kundene hun skal følge opp. For å nullstille valget trykker du bare på filterikonet til høyre. Smart ikke sant.

Magisk Excel Triks - Slik bruker du Slicer funksjonen 5-1

 

Slik kan du jobbe enklere med lister

De fleste av oss bruker aktivt Excel til å jobbe med lister og tabeller, ikke kompliserte regneark.  Ringelister og kundelister for oppfølging eller for å kontakte nye kunder er mye i bruk på mange arbeidsplasser. De fleste finner frem til informasjonen de tenger ved å sortere listene alfabetisk eller etter størrelse. Slicer funksjonen i Excel gjør jobben enda lettere ved å frem akkurat de data man har behov for.  

Likte du tipset? Da kan vi anbefale deg dette tipset også 

 

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

Ta kontakt eller meld deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss