Dette er del av en serie, der vi ser på hvordan du som bedrift kan gjøre noen grep for å bli mer synlig på nett.
Vi har sett på den overordnede prosessen for hva du bør ha på plass, vi har vært inne på Steg 1 som er å jobbe med innholdet på nettsiden din, Steg 2 hvor vi så på hvordan du kan jobbe for å få nettsiden din mer synlig på Google og i dette innlegget skal vi ta for oss hvordan vi kan bruke Sosiale Medier for å bli mer synlige på nett.
I videoen under kan du få en kort oppsummering på hvordan du kan jobbe for å bli mer synlig på sosiale medier, og videre skal du i dette innlegget få 5 tips du kan ta med deg på veien for å få med deg publikum og skape mer engasjement rundt det du driver med på nett.
I takt med digitaliseringen av samfunnet, digitaliserer også markedsføringen seg. Vi ser det i mediene at avisopplagene minker, annonsepersonell i aviser og ukeblader reduseres og på TV spoler vi forbi reklamepausene. En verden som er mer digital, medier som blir mer digitaliserte og arbeidsplasser som gjennomgår store digitaliseringsprosesser. Vi er i dag mer på nett enn noen gang og trafikken fra mobil når nye høyder nesten hver dag. Med den nye internettrevolusjonen må vi også tenke nye måter å markedsføre bedriften vår på. Blant annet markedsføring på sosiale medier.
Du har helt sikkert lagt merke til at stadig flere bedrifter dukker opp i sosiale medier og det er en grunn til det. I takt med digitaliseringen har nemlig kjøpsvanene våre endret seg betraktelig og vi søker gjerne mer enn før opp merkevarer og tjenester på sosiale medier. Hele 80 % av nordmenn i alderen 16 til 79 år bruker sosiale medier og 66% av disse bruker det daglig.(Kilde: ssb.no)
Med sosiale medier kan du markedsføre deg selv svært målretta, og du har unike muligheter til å få med deg publikum og få de til å engasjere seg i din merkevare. Vi kommer til å gå nærmere innpå brukertall i de ulike kanalene, i mitt neste innlegg, men la meg bare si at dette er plattformer du ikke ønsker å gå glipp av, når det kommer til markedsføring. Sosiale medier bør spille en viktig rolle i bedriftens kommunikasjonsplan. Der bør du være tilstede, i en eller annen sammenheng.
Statistikk fra Kantar TNS sin globale studie av digital forbrukeratferd, Connected Life 2016-17 forteller oss at 41 % av nordmenn og 58 % av unge nordmenn, har søkt etter informasjon om merkevarer i sosiale medier. 47 % av alle og 58 % av unge har også likt eller kommentert postinger fra merkevarer. Og i forhold til at dette er tall hentet fra 2016/17 kan vi bare tro at dette er en økende trend, dersom vi ser på annen statistikk for bruk av sosiale medier.
Uansett årstall - sosiale medier kan være en kanal du kan nå ut til flere potensielle kjøpere, samtidig som det er en kanal du kan bruke for å engasjere og få med deg ditt «publikum» på. Under skal du få 5 tips til hva du bør gjøre for å bli mer synlig på sosiale medier.
For å skape innhold som lever lenger og gir deg mer synlighet, vil du med disse 5 tipsene kunne øke sjansene dine for å klare nettopp dette.
For å få best mulig rekkevidde og oppmerksomhet i sosiale medier, blir du belønnet dersom innlegget ditt eller annonsen din skaper engasjement blant brukeren. Om du klarer å vekke emosjonelt engasjement i tillegg, vil du med hjelp av ditt publikum kunne nå enda bredere ut, enn om du ikke gjør det. Tenk på måten du skriver, og legg mer fokus på oppbygging av tekst, bilder og video i forhold til å ha engasjement som målsetting. Ha mer fokus på hva du ønsker å skape av inntrykk hos brukeren din enn fokus på det spesifikke produktet eller tjenesten. Mer «hvorfor» enn «hva» tankegang.
Tenk også at ulike poster skaper ulikt engasjement. Om målet er klikk inn til nettside, bør innholdet tilpasses dette. Om du ønsker engasjement rundt ditt publikum bør du fokusere på å holde de i den kanalen du har postet innholdet på.
Når et bilde sier mer enn tusen ord, hva gjør da en video?
Det er veldig fort gjort å bla gjennom nyhetsfeeden og det er stor kamp om den lille plassen. Tenk da også på at en mindre skjermenhet, gir større konkurranse, som for eksempel mobilen. Det er derfor viktig å skape innhold som fanger oppmerksomheten til brukeren med en gang. Dette er enklest å få til ved bruk av video.
Video skiller seg ut i mengden og fanger oppmerksomheten til brukeren fortere enn noe annet. Med video kan publikumet ditt få en unik mulighet til å se konkret hva du kan hjelpe de med og hvordan produktet deres fungerer i praksis. Du kan presentere hvem du er på en kortfattet måte og publikum vil få mulighet til å bli bedre kjent med bedriften din.
NB! Husk at ikke alle liker å ha lyd på når de scroller nedover feeden! Tekst på video er derfor veldig viktig. Tenk også at du må få frem kjernen i videoen med en gang. Det er de første 5 sekundene av en filmsnutt som avgjør om brukeren følger med videre eller ikke. Du bør derfor sørge for å få frem poenget med videoen ganske kjapt.
Husk at folk bruker sosiale plattformer på forskjellige måter og at du er i ulikt modus avhengig av hvilke plattform du besøker, om det er Facebook, Instagram, Linkedin eller YouTube. Det er derfor innholdet ditt bør tilpasses både kanal og brukeratferd. En bruker er for eksempel i en helt annen modus når han scroller nedover feeden i Linkedin enn ved bruk av Instagram. På Linkedin er du gjerne i løpet av arbeidsdagen og er i en mer faglig modus. På Instagram skal du kanskje søke etter inspirasjon eller underholdning. På YouTube søker du kanskje etter brukerveieledning, instruks osv. Tenk at innholdet må tilpasses kanalen den skal brukes på og til målgruppen du ønsker å nå ut til.
Et viktig moment er at annonsene dine kan ha helt forskjellig effekt i de ulike kanalene du poster på. Bruker du den samme annonsen på flere plattformer, vil den mest sannsynlig ha ulik effekt i forhold til hvilke modus leseren er i. Dette bør du være observant på!
Pass på å få merkevaren tydelig frem i annonsen med en gang. Det er viktig at merkevaren har en klar rolle og at det gir rom for gjenkjennelse av merkevaren du prøver å bygge opp. Ha en rød tråd, en tydelig profilhåndbok og få det frem i de ulike plattformene du bruker. Om du ønsker å bygge en sterk merkevare, er det viktige å inkludere merkevaren din i all markedsføring. Tenk også over dette når det kommer til «profilbilde», «forsidebilde» og lignende i sosiale medier.
Om det er spesielle effekter eller hashtags (#) du er kjent for, bygg det opp i de sosiale kanalene du bruker. Husk også at det i film er spesielt viktig å få frem hvem du er tidlig, som en intro, samt avslutte med en klar merkevare profil, slik at brukeren har en klar forståelse av hvem innholdet kommer fra.
Dette kan ikke sies ofte nok! Husk å følge opp jevnlig og oppdater sideprofil om nødvendig.
Om du benytter deg av disse 5 tipsene og bruker det jevnt over i din markedsføring på sosiale medier, vil du for det første gjøre deg selv mye mer synlig på nett. Du vil også skape inntrykk som setter seg i bevisstheten til brukeren og du har mulighet til å være den engasjerende merkevarepartneren du ønsker.
Vi har i dette innlegget tatt for oss det siste steget for å bli mer synlige på nett. Hvor mye du får ut av å være tilstede i sosiale medier, avhenger mye av deg selv og egen innsats. Du bør ha en tilstedeværelse i forhold til å følge med på engasjement og være tro mot egen merkevare. Husk at på sosiale medier er alt av offentlig karakter, og det du sier og det du gjør, vil kunne bli lagt merke til av alle som ønsker det.
For å klare å bygge opp et publikum i starten, kreves det at du jobber hardt, lager innhold som engasjerer, og at du får med deg de ansatte i bedriften til å like siden og dele innhold. Husk at du bør se på det som et stort kompliment om noen ønsker å følge siden din i sosiale medier. Dette kommer ikke av seg selv og må bygges opp over tid. Følg med i innsikten på de ulike plattformene du bruker. Der kan du se om de som følger deg er relevante følgere for bedriften din, når det kommer til geografi, alder osv. Dette gir deg en god indikasjon på hvor du er på vei, og en bekreftelse på at du gjør ting riktig. Tålmodighet er nøkkelordet her, ikke gi opp med en gang!
Når det kommer til posting av innhold, vil du slite med å bli godt nok synlig i feed om du poster for sjelden. Sørg derfor for å lage en plan for oppdateringer og prøv å forholde deg til den så langt det lar seg gjøre. Det er også viktig å tenke variasjonen og ikke poste det samme type innholdet gang på gang. Lag gode og varierte oppdateringer som brukerne finner interessante i nyhetsfeeden.
Kvalitet på innhold og det du gjør, gir deg mer igjen på lang sikt. Ha mer fokus på hva du ønsker å skape av inntrykk hos brukeren din enn på det spesifikke produktet eller tjenesten dere leverer. Om innholdet blir mer rettet på «hvorfor» de skal velge deg, enn «hva» slags produkter de får, vil det kunne skape mer engasjement fordi det spiller mer på følelser.
Når det kommer til hvilken kanal du skal bruke, tror jeg det er viktig å ikke engasjere deg i alle kanaler med en gang, om du ikke klarer å håndtere det. Det finnes så mange spennende plattformer å bruke, og ved å fokusere litt ekstra på en kanal før du går over til å tenke flere kanaler, kan være et mer sikkert kort i det lange løp.
Det finnes veldig mange kanaler å velge imellom når det kommer til Sosiale medier, så her er det viktig å finne frem til de kanalene som passer for deg og din bedrift. I neste innlegg skal du få se de første stegene til å registrere bedriftskonto på Facebook, Linkedin og Instagram, samt oversikt over brukertall i ulike sosiale medier.
En smart investering for din bedrift når du vil nå ut til flere potensielle kunder og øke salget. Med digital markedsføring fra AGS kan du skape engasjerende og målrettede innhold og kampanjer som gir deg vekst og nye kunder.