Flytting av bedriften til Microsoft 365 og skyen er populært. Mange IT-leverandører reklamere med GRATIS migrering til Microsoft 365. Har du lurt på hvor mye en GRATIS migrering til Microsoft 365 egentlig koster? I denne videoen/artikkelen skal du få se nærmere på hvor mye en slik GRATIS migrering koster deg.
Mange IT-leverandører tilbyr GRATIS migrering til Microsoft 365. Men hva inngår i en såkalt migrering og er det egentlig helt GRATIS.
I denne artikkelen skal du få se nærmere på
GRATIS migrering til Microsoft 365 følger ofte IKEA prinsippet. IT-leverandøren din krever at du må gjøre litt selv for at du skal få en billigere eller helt GRATIS migrering til Microsoft 365.
Så en GRATIS migrering er ofte litt flatpakket løsningen der de fleste deler kommer klare, men må settes sammen selv.
Den store forskjellen er at dersom du ikke vil sette sammen pakken selv, så får du garantert god hjelp av IT-partneren din hele veien frem til mål. Men da er ikke løsningen helt GRATIS lenger.
Det som ofte er GRATIS er de delene av prosessen som er vanskelige for bedriften å gjøre selv, og krever noe mer IT-kompetanse en det de fleste har internt.
Husk at mange IT-partnere ikke leverer GRATIS migrering, så det er lurt å undersøke hva de forskjellige leverandørene tilbyr før du bestemmer deg for hvem du vil ha hjelp av. De fleste IT-leverandører som tilbyr GRATIS migrering inkluderer ofte de samme tjenestene GRATIS. Her under kan du se en liste med de vanligste punktene som er inkludert og hvilke som ofte ikke er inkludert i GRATIS tilbudet.
Her har du 7 punkter som bør være inkludert i en GRATIS migreringsprosess
Dette er 7 punkter som ofte ikke er inkludert i en GRATIS migrering.
En vanlig forutsetning fra IT-leverandøren er at du har en kontaktperson(prosjektleder) som representerer bedriften når du migrerer til Microsoft 365. En som kan koordinere og følge prosessen sammen med IT-leverandøren. Denne rollen går ofte til daglig leder, IT-ansvarlig, økonomiansvarlig eller en anen i bedriften som er ekstra glad i teknologi.
Dersom du ikke har tid eller kapasitet til å ha rollen, er det sjeldent et problem for IT-partneren å utføre hele prosessen for deg. Men da er det ikke lenger GRATIS.
Som kunde skal du også kunne forvente deg at du får en fast kontaktperson fra IT-leverandøren som skal koordinere hele migreringen og support teamet som skal hjelpe deg.
Det er vanlig at IT-leverandøren setter noen krav eller forutsetninger til IT-standarden i bedriften. Dette kommer som ofte av lang erfaring med hundrevis av migreringer.
Her er noen av de vanligste kravene som du kan bli møtt med.
Grunnen til at det stilles krav om standard for maskinparken din kommer ofte av erfaringer og "tabber" som er gjort med tidligere Microsoft 365 migreringer. Eldre maskiner over 3 år yter ofte dårlig en sine nye "kollegaer". De har ofte skjulte problemer etter lang brukstid med feil som krever mye support og bruk av tid. På toppen av alt så klarer mange slike maskiner ikke å levere en god nok brukeropplevelse på Microsoft 365 tjenestene. Det kan fort ødelegge "gleden" for brukeren med den nye lønningen.
TIPS! Det er lurt å ta en gjennomgang av maskinparken din med en Microsoft 365 rådgiver før du setter i gang med en migreringsprosess. IT-partneren tar ofte litt ekstra betalt dersom slike maskiner lager problemer eller tar ekstra tid. Her er det f.eks. smartere å legge disse pengene inn i ny maskin.
Microsoft 365 koblingen til domene ditt (f.eks ags.no) er som regel inkludert hos de fleste som tilbyr GRATIS migrering. Dette inkluderer selvfølgelig ikke selve domenet.
Det betyr at IT-leverandøren setter opp og klargjør et nytt Microsoft 365 miljø for din bedrift for domenet ditt. Det er også vanlig at DSN, pekere, informasjon på ditt domene, og på Microsoft skyen sette opp slik at Microsoft 365 fungerer riktig. Blant annet er det viktig at domenet ditt blir riktig bekreftet av Microsoft.
TIPS! Her er det viktig å huske på at IT-partneren ofte stiller krav til å få tilgang til domene ditt for å sette opp dette riktig.
Vær oppmerksom på at det finnes flere scenarier som ikke er inkludert i GRATIS migrering.
Her er de 5 viktigste årsakene.
Her bør du regne med at IT-partner plusser på med 1 time ekstra dersom du vil ha hjelp til å fikse dette for deg.
Det er svært vanlig at IT-partner inkluderer å sette opp brukere og lisenser på Microsoft 365 løsningen GRATIS for deg.
Her bør du forvente at kunderådgiver hos IT-leverandøren har nok kompetanse, og gjerne er sertifisert på Microsoft 365. Du skal kreve å få tilstrekkelig god veiledning på hvilke lisenser og abonnementer som er mest gunstig for deg, og som passer til det behovet du har.
Lisens |
Visnings-navn |
E-post |
Mobil |
Microsoft 365 Business Premium |
Kristian Hokland |
40247945 |
Her får du gjerne et enkelt Excel-skjema fra oss, der du sammen med kunderådgiver fyller ut hva slags Microsoft lisenser dere har blitt enige om at du trenger.
Du fyller selv ut navnet på brukeren, hva slags e-post adresse du vil at brukeren skal ha, og mobil nummeret som brukeren kan nås på.
Noen kunder ønsker mer bistand til å fylle ut denne informasjonen, ofte for at kontaktpersonen hos deg har liten tid. Her bør du regne med å plusse på fra 1-2 timer ekstra dersom du vil at IT-partneren skal gjøre jobben for deg.
Her har du 3 ting du bør huske på som opprettes GRATIS dersom du legger dette inn i skjema selv.
Tips 1 - Alias
Lisens |
Visningsnavn |
E-post |
Mobil |
Microsoft 365 Business Premium |
Kristian Hokland |
40247945 |
|
|
|
kristian.hokland@ags.no |
|
Tips 2 - Grupper
Lisens |
Gruppe |
Medlem |
|
Inkludert |
salg@ags.no |
Kristian Hokland |
|
|
|
Anders Asplin |
anders@ags.no |
Tips 3 - Kopimaskin og annet utstyr
Lisens |
Visnings-navn |
E-post |
Mobil |
Exchange Online P1 |
Kopimaskin |
kopimaskin@ags.no |
|
|
|
|
|
Det er viktig å tidlig sende ut informasjon tidlig til brukerne, om hva som skal skje og hvordan migreringen skal foregå.
Kontaktpersonen hos deg vil få et ferdig PDF-dokument eller link til en egen nettside av IT-partneren. Her skal du få informasjon og nok veiledning til å utføre deler av migrerings-prosessen selv. PDF eller link kan du sende ut til dine brukere før migreringen til Microsoft 365. Dette er inkludert i GRATIS migrering.
Dersom du vil at IT-partneren din skal gjør denne jobben bør du regne med en time ekstra på organiseringen av dette.
Dokumentet inneholder
NB! Passord sendes fra IT-partner til hver enkelt bruker på SMS på mobilnummeret som du har satt opp i skjema tidligere. Dette passordet er midlertidig og skiftes til et selvvalgt passord når brukeren logger seg på første gangen. Passord kompleksitet styres av den sikkerhets-policy som er satt på Microsoft 365 løsningen.
Jobben med å importere og migrere e-post inn i Microsoft 365 er kanskje den viktigste delen av GRATIS migreringen. Her legger IT-leverandøren din inn en backup fil fra Outlook fra hver bruker inn på riktig brukerprofil i Microsoft 365. Dermed starter opplastningen av epost, kalender og kontakter til skyen.
Her er det viktig at kontaktpersonen hos deg eller brukeren selv tar ut en kopi fra sin Outlook.
Fremgangsmetoden finner du i dokumentet du har fått av IT-leverandøren din og er nokså enkel å gjennomføre. Eksportfilen fra Outlook kalles en PST-fil og kopieres over på en Dropbox mappe som gjør det enkelt å overføre filen til IT-partneren.
Husk! Dersom enkelt brukere får problemer med å lage backup får du alltid hjelp av IT-leverandøren, men du må regne med litt ekstra tid på support, så helt GRATIS er det ikke lenger.
Dersom du ikke ønsker, eller har tid til å gjøre dette selv, vil IT-partneren gjøre dette for deg.
Prisen for dette på en f.eks. standard PC med Windows 10 er ca. 0,5t pr bruker.
Er PC ’en gammel og kanskje litt treg eller har for liten plass til å ta kopi, kan dette ta noe lenger tid. På slike maskiner kan det gå med1-2 timer ekstra pr. PC.
Har du andre e-post klienter en Outlook på maskinen før du går over til Microsoft 365 kan backup av e-post ta lenger tid. Her kan du regne med opptil 1-2 timer ekstra pr sak.
Har du kontakter oppført et annet sted en Outlook kan dette også ta lengre tid og er som regel ikke inkludert i GRATIS migrering fra leverandøren.
På selve migrering dage setter IT-leverandøren din riktige pekere til Microsoft slik at du nå begynner å motta ny e-post på Microsoft 365.
Her får du full tilgang til e-post via webutgaven av Outlook. Her bør du være oppmerksom på at eksiterende epost kan ta noe tid før den kan ses i Outlook. Outlook bruker noe tid til å synkronisere eldre e-post opp i løsningen, men all ny e-post er tilgjengelig når den kommer inn.
Men du har samme funksjonalitet i webutgaven av Outlook som du er vant med på klientversjonen.
TIPS! Her er det lurt å gi beskjed til IT-leverandøren med en gang dersom en bruker opplever problemer med at ny e-post ikke kommer inn i webutgaven av Outlook. Du vil da får GRATIS support på dette.
I brukerveiledningen som alle brukerne har fått tidligere kan de nå følge veiledningen.
Dersom du ønsker at IT-partneren skal ta hele denne prosessen med brukerne eller hjelpe enkelt brukere i mål bør du regne med
NB! Du bør også være klar over at private e-post konto stort sett ikke er inkludert i en GRATIS migreringsplan. Her bør du ta utgangspunkt i ca. 0,5t pr. ekstra konto.
Ønsker du at IT-partner skal ha en representant ute hos deg i bedriften under migrerings-prosessen er dette sjelden inkludert i «GRATIS migrering» og faktureres pr. time + reise.
Dette kan være lurt dersom du som kontaktperson i bedriften ikke har tid eller kapasitet til å følge prosessen i mål.
For mange bedrifter kan dette føles mye tryggere selv om en online-migrering stort sett fungerer fint. Er dette noe du kunne tenkte deg så avtal gjerne en pakke pris på forhånd med IT-leverandøren din.
Du får som regel en eller flere kontaktpersoner på support under selve migreringen. Du vil bli løpende orientert om hvor langt i prosessen du har kommet. Det er også viktig at du sier ifra dersom en bruker har problem slik at dette kan løses så fort som mulig.
Her har IT-leverandøren ansvaret for at data som er eksportert tidligere er lastet opp riktig i Microsoft 365. Prosjektlederen fra IT-partner sjekker jevnlig ut med kontaktpersonen i bedriften at alt er ok.
Har du behov for etter-support som ikke omfattes av GRATIS migrering er det bare å gi beskjed til prosjektlederen eller til support hos IT-partneren.
«F.eks kan dette være en bruker som ikke får avinstallert gammel Office pakke og heller ikke installert ny.»
HUSK! Her gjelder priser som nevnt ovenfor dersom dette ikke allerede er avtalt.
Flytting av filer og data fra lokal server eller PC over til OneDrive for Business eller Sharepoint/Teams er ikke inkludert i GRATIS migrering.
Dette kan typiske være en felles mappestruktur du har på lokal server som du ønsker å flytte til skyen. Dette involverer ofte en liten workshop på forhånd med kartlegging av rettigheter og utforming på mappestruktur. Det er også derfor dette sjeldent er inkludert GRATIS.
Inkludert i GRATIS migrering er tilgangen til OneDrive for Business slik at du selv kan begynne å kopiere eller flytte filer i Microsoft 365 dersom du vil det.
Ønsker du å flytte lokale data fra PC eller server inn i en Sharepoint løsningen, kan vi hjelpe deg med det.
Kurs og opplæring er ikke inkludert i GRATIS migrering.
Vi anbefaler deg gjerne et brukerkurs for å få mest ut av Microsoft 365 løsningen din.
Du kan få skreddersydde kurs for Microsoft 365 der vi sammen velger ut hvilke funksjoner og programmer som du har mest nytte av å kjøre opplæring på.
Skal du planlegge hvor mye din overgang til Microsoft 365 kan koste, så lønner det seg å ta kontakt med en av våre Microsoft 365 sertifiserte rådgivere.
Planlegging av din skyreise kan spare deg for mye penger og gjøre turen mye mer trivelig.
7 gode sparetips når du skal over på Microsoft 365
Her har du en kjekk oversikt og sammenlikning over hva som er GRATIS og hva som ikke er GRATIS og hvor mye du må regne med dersom du vil at IT-partner skal ta jobben.
Migreringsprosess |
EGEN INNSATS |
GRATIS |
GJØRES AV |
ANT |
Rådgiving for Microsoft lisenser og abonnementer |
JA |
|||
Oppsett av domene og pekere |
JA |
|||
* Ikke tilgang eller mangler domene |
990,- |
1 domene |
||
Etablere Microsoft 365 lisenser og brukere |
JA |
|||
Fyll ut brukerliste og kontaktinfo |
JA |
990,- |
10 brukere |
|
Utforme brukerveiledning til alle brukerne |
JA |
|||
Distribuere veiledningen til brukere |
JA |
990,- |
10 brukere |
|
Distribuere passord til alle brukere på SMS |
JA |
|||
Migrering av epost til Microsoft 365 |
JA |
|||
Lage backup og laste opp PST fil fra Outlook |
JA |
490,- |
pr. bruker |
|
Bistand til eldre PC utenfor maskinkrav |
990,- |
pr. bruker |
||
Migrering fra annet en Outlook |
490, |
pr. bruker |
||
Prosjektledelse -overgang til Microsoft 365 |
JA |
|||
Klargjøring av webutgave av Outlook |
JA |
|||
Klargjøring av OneDrive for Business |
JA |
|||
Installasjon av Office pakke |
JA |
490, |
pr. bruker |
|
Sette opp Outlook konto på PC eller Mobil |
JA |
490, |
pr. bruker |
|
Kopiering av Auto-complete kontaktinformasjon |
JA |
250,- |
pr. bruker |
|
Bistand til eldre PC utenfor maskinkrav |
990,- |
pr. bruker |
||
Oppsett av privat e-post konto |
JA |
490, |
pr. bruker |
|
Oppfølging og support av datamigreringen |
JA |
|||
* Annen support utføres etter gjeldende timeestimat eller avtale. |
||||
Kurs og opplæring |
fra kr 6.000,- | |||
Flytting av mapper og filer til Sharepoint |
fra kr 9.000,- |
AGS IT-partner har spisskompetanse i implementering og support av Microsoft 365. Vi hjelper deg med skreddersydde løsninger som kan øke produktiviteten og datasikkerheten i din organisasjon med de samme prisene som hos Microsoft.