Din komplette guide når du skal velge abonnement og mobilløsning for bedriften!

Kompleksiteten i en mobilløsning står overhodet ikke i samsvar med informasjonen de fleste mobiloperatørene gjør tilgjengelig for norske SMB-bedrifter. Dermed er det utfordrende å velge riktig, og mange SMB-bedrifter velger feil, gang på gang.Hvor er det trygt å søke råd?

Det finnes nettsteder som lever av å gi deg sammenligninger og råd om blant annet hvilket mobilabonnement du skal velge for bedriften. Så da er det vel greit da - en tur innom deres sider, så er du i boks?
Det hadde vært veldig greit om det var så enkelt...

Mange bedrifter opplever imidlertid at sammenligningstjenester for mobil på nettet er mer villedende enn veiledende når det gjelder valg av bedriftsabonnement. Parameterne som legges til grunn for anbefalingene som gis, er ofte urealistiske og avslører manglende kompetanse eller vilje til å sette disse bedriftsabonnementene inn i konteksten som gjelder for 99% av bedrifter der ute.

Sammenligningstjenestene har selvsagt et sterkt fokus på pris, men hopper bukk over faktorer som for de fleste bedrifter vil gjøre store utslag nettopp på prisen, og ikke minst - på verdien av tjenesten.

I jakten på det helhetsbildet du trenger å få tegnet opp dersom du skal finne en god match for din bedrift, må du derfor være oppmerksom så ikke en prissammenligningstjeneste peker deg i feil retning.

Les videre, så skjønner du hvorfor.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.

 


"Dersom du velger en moderne mobilløsning, kan bedriften din få mange muligheter"

Med litt enkel research kan du gjøre et klokt valg for din bedrift, dersom du tar deg LITT tid før du bestemmer deg for din neste mobilløsning for din bedrift.
Sørg for å avdekke muligheter, begrensninger og mangler i løsningene du vurderer, og se disse opp mot dine behov.
Få alle detaljer på bordet - pris, binding, funksjonalitet og stabilitet i løsningen, tilgjengelig kundesupport osv.

I denne saken går vi mer i dybden på følgende:

 

  • PASS PÅ - TELECOM-BRANSJEN ER UOVERSIKTLIG!
    Det er lite informasjon tilgjengelig på nettet, og mye av informasjonen du finner er mer villedende enn veiledende. Du må selv sørge for å få oversikt.

  • HVILKEN MOBILOPERATØR PASSER FOR MIN BEDRIFT?
    det kommer an på hva du er opptatt av. Sørg for å sjekke litt ekstra for å få vite hvilke opplevelser andre har hatt med mobiloperatørene du vurderer.

  • ABONNEMENT, PRISER OG «SKJULTE MOBILKOSTNADER»
    En ting er prisene på mobilabonnementene du får presentert; hva som står på fakturaen er noe annet. Vi forteller deg hva du bør sjekke, og hvordan en mobilløsning også kan spare deg for penger på flere områder.

  • BRUKERVENNLIGHET OG FUNKSJONALITET
    De beste mobilløsningene er enkle å bruke, og kan bidra til økt effektivitet. Sørg for å involvere nøkkelpersoner i bedriften, og still representanten fra mobiloperatøren kritiske spørsmål for å avdekke om løsningen er en god match for din bedrift.

  • MOBILDEKNING OG STABILITET I MOBILLØSNINGEN
    Det er opplevd mobildekning og stabilitet i løsningen som er viktigst. Ikke ta dekningstester og teoretisk mobildekning for gitt. Hvordan oppleves mobildekning og stabilitet av andre bedrifter som har valgt mobiloperatøren du vurderer?
  • BRUDDGEBYR OG BINDINGSTID
    Du får vite hvordan du får dekket bruddgebyret som kommer fra din nåværende mobiloperatør, og hvordan du sørger for å få gode nok bindingsvilkår hos din nye mobiloperatør.
    MOBILAVTALEN
    Hvordan unngår du å signere en avtale som senere viser seg å være ufullstendig, eller som gir deg uforutsette kostnader?

  • PORTERING OG KUNDESUPPORT
    Hvordan sikrer mobiloperatøren at du får en trygg og god overgang / portering, og hvilken support kan du forvente å få i avtaleperioden?

  • HVOR VIKTIG ER MOBILLØSNINGEN FOR DEG?
    Du bør tenke nøye gjennom potensialet som ligger i en mobilløsning som fungerer optimalt

  • SPILLER DET NOEN ROLLE HVILKEN MOBILOPERATØR OG LØSNING DU VELGER?
    Pris er kanskje viktig for deg. Samtidig kan en god mobilløsning gi deg fordeler du kanskje ikke har tenkt på.

  • TRENGER DU NOE MER ENN MOBILABONNEMENT OG EN ENKEL MOBILLØSNING?
    Velger du en god mobilløsning, vil den gi deg mange muligheter. Noen er inkludert uten ekstra kostnad. Andre koster penger, men kan være verdt prisen.

  • FREMTIDS-MULIGHETER
    Mobil og IT smelter sammen, og det gir nye muligheter. Noen kan du allerede nå få stor glede av, mens andre kan gi deg konkurransefortrinn i fremtiden.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.


PASS PÅ - TELECOM-BRANSJEN ER UOVERSIKTLIG!

Du har helt sikkert opplevd å kjøpe et produkt, for så å innse at du var litt for rask på avtrekkeren, og skulle gjort mer research i forkant.

På samme måte som det er lurt å være flankert av en bilkyndig person hvis du skal ut og kjøpe bruktbil, er det lurt å søke veiledning når du treffe et godt valg av telefoniløsning. 

 

New call-to-action

Det trengs et trent øye for å sette ulike løsninger opp mot dine behov, avdekke mangler og å «få på bordet» alle vilkår som virker inn på pris, binding etc. Det er heller ikke sånn at det finnes én løsning som passer for alle. Derfor får du i denne artikkelen beskrevet hva som skjuler seg «under panseret» på mobilløsningene norske bedrifter har å velge mellom. Forhåpentligvis plukker du opp noen gode tips.

Det er dessverre veldig lite informasjon tilgjengelig på nettet fra de ulike mobiloperatørene, både når det gjelder vilkårene og løsningene som tilbys. Derfor har vi i denne saken fokus på hva du bør vektlegge etter hvert som du får vite mer om hva de ulike aktørene kan tilby deg.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



HVILKEN MOBILOPERATØR PASSER FOR DEG?

I det norske bedriftsmarkedet finner du mobiloperatører som Telenor, Telia, Ice, Phonero, Dipper, Nortel og Unifon.
De tre førstnevnte har eget mobilnett. Ellers er mobilløsning, mobilabonnement og vilkår forskjellig.
Endringstakten er høy, og det er vanskelig å få oversikt over hva som finnes.


Det er stor forskjell på systemene de ulike mobiloperatørene har i bakkant av abonnement og løsning - som skal ivareta deg som kunde, sikre at du får de gigabytene og den hastigheten du betaler for, og sørge for stabilitet og fart, og at alt «bare virker».

Hvis du primært er opptatt av pris, så bør du uansett forsikre deg om at du har fått informasjon om absolutt alt som har innvirkning på prisen, før du tar en beslutning. Du kommer sjelden noen vei med å oppdage «skjulte priser» når kundeforholdet ditt med ny operatør har startet.

Be om referanser på kunder som er hos operatørene du vurderer. Du vil ikke angre på dette. Ta en telefon til et lite knippe bedrifter i ditt område, og sjekk om de er fornøyde med de tingene som betyr noe for deg. Får du positive svar her, så er du på rett spor. Dette er det verdt å bruke tid på. Alternativt kan du håpe det beste, og la det stå til.

Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.

Svindel eller «god fisk»?

Uansett hvilken operatør du ser på, så kan du være helt sikker på at denne operatøren har til hensikt å tjene penger. En utfordrer i mobilbransjen, er helt avhengig av å selge seg inn på pris, i konkurranse med markedslederne. Vær oppmerksom på at de ofte tar seg da godt betalt andre steder enn på «signalprisen» de presenterer for kunden.
Hos flere av utfordrerne er det slik at vedkommende som anskaffer operatøren kunden, ikke skal ha noe med bedriften å gjøre lenger straks salget er i boks. Det er såpass mange detaljer rundt en mobilløsning, at det fort kan skjære seg hvis selgeren lover for mye.
Vi har møtt mange SMB-bedrifter som har gått i baret. Ivrige «lavprisselgere» har oversolgt og tilegnet løsningen egenskaper den ikke har for å vinne salget. «Det løser vi», «det har vi», «alt er inkludert», eller «det fikser vi», er løfter som går igjen. Derfor kan vi ikke være tydelige nok på at du må kreve skriftlighet og kontraktsfesting av løfter som blir gitt.
Hvis du googler «svindel» mellomrom «navn på mobiloperatør» kan du få noen indikasjoner på hvilke operatører som vekker mest harme i markedet


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



ABONNEMENT, PRISER OG «SKJULTE KOSTNADER»

Hvilken type abonnement passer best for min bedrift?
Det finnes mange typer mobilabonnement – både med og uten inkludert datapakke. Men én trend er tydelig – de fleste operatørene tilbyr abonnement med data rollover. Det innebærer at mobilbrukerne kan ta med seg ubrukt mobildata videre til neste måned.
Her er noen kritiske spørsmål du bør stille om mobilabonnement med data rollover:


  • Hva er størrelsen på datapakkene som er tilgjengelig på selve mobilabonnementet, og hva er prisen?
  • Koster det noe ekstra å ha selve tjenesten data rollover, eller betaler jeg bare for mobilabonnement + ekstra datapakker?
  • Legges ekstra datapakke på automatisk når brukeren går tom for data, eller risikerer jeg en høy telefonregning på grunn av overforbruk av data? Hva koster ekstra data da, i så fall?
  • Hva er størrelsen på de ekstra datapakkene som legges på når brukeren går tom for inkludert data, og hva koster de?
  • Hva skjer dersom jeg ønsker å endre størrelse (datapakke) på et mobilabonnement midt i måneden – kan jeg fritt gå opp og ned på størrelse, og unngår jeg å betale for resten av måneden på mobilabonnementet jeg endret fra?

De fleste mobiloperatørene kan gi deg andre vilkår enn det som er opplyst på nettsiden. De kan ha spesielle vilkår knyttet til ulike forbund, kampanjepriser, lavere pris basert på antall mobilabonnement, etc. Ofte får du en «god pris» hvis du velger høye datapakker, men velg mobilabonnement basert på bedriftens behov – hvis ikke ender du likevel opp med å betale for data du ikke trenger.
Generelt sett er det «jo simplere løsning, jo lavere pris» som gjelder – uansett operatør. Noe som kan variere - og som kan gi utslag på totalprisen, er priser på ulike tjenester, og her varierer prisene mellom mobiloperatørene.

Avhengig av ditt behov, kan du be mobiloperatøren om pris på for eksempel:

  • Hovednummer.
  • Køer / ringesløyfer.
  • PC-senralbord.
  • Mobilapp.
  • BankID-transaksjoner (identifisering, signering, betaling).
  • MMS.
  • Utenlandspriser og «Ring til EU» eller «Ring til Skandinavia».
  • Ekstra datakort og tvilling-SIM.
  • Priser i utlandet (de fleste operatørene har «roam like home» i hele EU, men hvis dere har ansatte på reise utenfor EU, er det veldig relevant å sjekke utenlandspriser).
  • I tillegg er det vesentlig å undersøke priser ved endringer på løsningen. En mobilløsning er nemlig svært sjelden statisk over en to- eller treårs-periode, og de aller fleste bedrifter ønsker hjelp og veiledning når de skal gjøre endringer på løsningen sin.
Husk å be om både etableringspris og månedspris på abonnement og løsningen i sin helhet.
En annen faktor å ta med i vurderingen, er de økonomiske ringvirkningene av en mangelfull eller ustabil løsning, dårlig dekning, manglende brukeropplæring, eller sviktende support. Dette kan gi bedriften utgifter og tapt inntekt, relatert til unødvendig tidsbruk og ineffektivitet. Sist, men ikke minst – tenk over hva tapte anrop kan bety i ytterste konsekvens. I beste fall gretne kunder, og i verste fall tap av omdømme, tapt salg, eller tapte kunder.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.


BRUKERVENNLIGHET OG FUNKSJONALITET

Hva er den beste mobilløsningen for bedriften din?
I dag har flere operatører gode løsninger som dekker en rekke behov du har, og behov som kan komme i fremtiden.
Her er noe av det du kan utfordre operatøren på:

  •  «Vis meg sentralbordløsningen, sammen med en eller flere av de som bruker denne løsningen daglig hos oss». Disse personene ser fort hva som er bra eller mangelfullt ved løsningen.
  • Vis meg mobilappen, og hvilke funksjoner du mener vi kan ha glede av.
  • Vis meg selvbetjeningsløsningene deres – hva kan jeg og mine ansatte enkelt gjøre selv hvis jeg blir kunde?
  • Har dere en løsning for VIPPS – hvor den ansatte selv kan betale for ekstra data?
  • Har dere en god løsning for kostnadsdeling mellom bedriften og den ansatte (siden mobilen i dag kan brukes til å betale for en rekke tjenester, så er det stadig flere bedrifter som ønsker å legge til rette for at den ansatte selv må dekke private utgifter til parkering, buss, etc. når dette betales via mobilen)? Er denne løsningen automatisert, sånn at de ansatte enkelt kan trekkes i lønn, uten at det medfører unødvendig manuelt arbeid?
  • Hvordan fungerer WiFi Tale og 4G-tale hos dere?
  • Hvordan ivaretar dere mobilsikkerhet i løsningen deres? Hva skjer når 5G og IOT kommer for fullt – henger dere med her? Får jeg en egen kontaktperson som kjenner bedriften vår, som har høy teknisk kompetanse, og som gir oss svar og hjelp med en gang?
  • Hvilke åpningstider opererer dere med på kundesupport?
  • Kan jeg handle mobiltelefoner og -utstyr gjennom dere, og i så fall – til hvilke priser?
  • Hva er bedre med deres løsning sammenlignet med konkurrentene deres?
  • Er det en klausul om at jeg får forlate mobilavtalen ved vesentlig mislighold? Finnes det en oversikt over hva som regnes som vesentlig mislighold?
  • Dersom dere skifter til et annet mobilnett ønsker jeg å stå fritt til å skifte operatør, uten at dette medfører bruddgebyr. Er dette tatt med i avtalen?


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



MOBILDEKNING OG STABILITET

Dette er kritisk. Små feil eller mangler i tilknytning til mobildekning / mobilløsningens stabilitet, stykker opp hverdagen til de ansatte, og bidrar til å redusere effektiviteten i bedriften dramatisk.
Når det gjelder mobildekning er det én ting som bør veie tyngst – uansett hva operatørenes dekningskart og dekningsmålinger sier, og det er opplevd dekning. Dersom ett nett fungerer bedre enn et annet i ditt område, og der hvor dine ansatte ferdes – så vet du kanskje svaret allerede.

Hvis du er usikker, går det fint an å be operatøren om et testabonnement. Da kan du enkelt finne ut om mobildekningen er god nok, gjennom å teste selv på de stedene hvor mobildekning er kritisk for deg. Husk at dekning også skal fungere best mulig innendørs, og at kapasiteten hos operatøren må være god nok til at alle kan surfe og ringe på steder hvor mange mennesker samles – typisk på en fotballkamp, på et skisted / utfartssted, eller på 17. mai. Du bør også sjekke med andre bedrifter i ditt område for å få vite hvordan de opplever dekning og stabilitet i operatørens løsning.

Stabiliteten i løsningen kan komme an på operatørens egen infrastruktur, og hvordan de har «skrudd sammen» løsningen – ikke på hvilket mobilnett du er i. Du skal forvente en oppetid på tilnærmet 100%. At mobilløsningen «henger», eller at du har dekningsbrudd, skal forekomme svært sjelden i en moderne og godt utviklet løsning. Likevel er dette problemer mange bedrifter lever med, og det er jo ikke akkurat et fortrinn.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



BRUDDGEBYR OG BINDINGSTID

Hvordan får du dekket bruddgebyret som kommer fra din nåværende mobiloperatør?
Sjekk om du har bindingstid hos din nåværende mobiloperatør. Mange bedrifter begår feil her. De tror at de ikke har binding, men så får de en faktura fra tidligere operatør etter at de har skiftet.
Dersom du har binding på noen eller alle abonnement, så bør du sørge for at ny mobiloperatør betaler bruddgebyret for deg. Her må du være helt sikker på hva som avtales, og konsekvensene det får. Ulike varianter eksisterer – avhengig av operatør:

  1.  Du må selv dekke bruddgebyret.
  2.  Du må selv dekke bruddgebyret, men mobiloperatøren trekker det fra på faktura. Sørg for å sjekke når denne krediteringen starter, og regn ut når du vil ha fått tilbake det du måtte legge ut.
  3.  Mobiloperatøren dekker bruddgebyret, men du betaler det tilbake gjennom at det legges til på månedlig faktura. Abonnementsprisen til bedriften blir da i realiteten høyere.
  4.  Mobiloperatøren betaler hele eller deler av bruddgebyret for deg, og du får overført beløpet til bedriftens konto, når du kan dokumentere at du har fått faktura fra din tidligere mobiloperatør.
  5. Dersom mobiloperatøren ikke skal betale bruddgebyr for deg i det hele tatt, så bør du forvente at de kan gi deg noen ekstra goder. Enten i form av lavere priser – eller gjennom at du får et tilskudd fra operatøren til kjøp eller subsidiering av en eller flere mobiltelefoner til bedriften.

Hvilke bindingsvilkår får du hos din nye mobiloperatør – og hva er det du får bindingstid på?
Her er det mange bedrifter som går «i baret». Mobilavtalen signeres, og man er lykkelig uvitende om at man nå har gjort noe dumt.
Først om bindingsvilkår:

  • 24 måneder bindingstid er vanlig. Noen operatører kan gi deg bedre vilkår dersom du går inn på en 36 måneders avtale.
  • Du må ikke binde deg / legge binding på abonnementene, men operatøren vil ofte kreve at det legges binding på alle abonnement, dersom de har dekket bruddgebyr for deg.
  • Du vil som regel få et månedlig avslag på et abonnement som det ligger binding på.
  • Sørg uansett for å forhandle deg frem til at noen abonnement kan ligge uten binding, og at du kan si opp noen abonnement i avtaleperioden, uten at det medfører bruddgebyr. Operatøren bør da være behjelpelig med å flytte bindingen fra et abonnement til et annet hvis du må si opp et abonnement, for eksempel som følge av at en medarbeider skal slutte.

Hva får du binding på?

  • Du bør ikke akseptere at det legges binding på noe annet enn selve mobilabonnementet. Det vil si at det ikke skal legges binding på «løsningen» eller på tilleggstjenester som mobilapp eller annet. Maksimalt bruddgebyr som utløses ved oppsigelse av kundeforholdet skal være kr 3.000 per mobilabonnement! Dette er det høyeste beløpet vi kjenner til at norske mobiloperatører er villige til å dekke, dersom du velger å skifte operatør i avtaleperioden.

Sjekk også hvilke vilkår som gjelder ved oppsigelse av bedriftsavtalen for mobiltelefoni. Også her kan det være snubletråder. Fornyes avtalen automatisk etter endt avtaleperiode? Og i så fall; for hvor lenge? Mot slutten av, eller etter, den opprinnelige avtaleperioden – når må du si opp avtalen for å unngå bruddgebyr?



Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.


MOBILAVTALEN

Dessverre er det altfor mange som, etter overgangen til ny mobiloperatør, har opplevd at ting som har blitt lovet, ikke blir overholdt. Fakturaen inneholder litt for mange overraskelser, prisene man ble «lovet» for abonnement og løsning, viste seg kanskje å ikke være de eneste operatøren tok betalt for, og løsning og support fungerte slett ikke som forespeilet.

Mange har også opplevd at når de til slutt sier at «nok er nok», så viser det seg at avtalen de har signert gir et så høyt bruddgebyr at de ikke føler de har annet valg enn å bli værende – mot sin vilje. Noen få går den tunge veien - via sin advokat eller til Forliksrådet, fordi de mener de har en god sak. Ofte får de medhold fordi det beviselig er mangler og løftebrudd, og endelig er de fri til å gjøre et bedre valg. Men forståelig nok sitter det langt inne for de fleste å gå til dette skrittet, og det kan nesten virke som om enkelte operatører spekulerer i dette.

Vi påstår ikke nødvendigvis at én mobiloperatør er verre enn alle andre - bare at du som kunde må være din egen «advokat» når du skal velge mobiloperatør, rett og slett fordi telebransjen – generelt sett, ikke er særlig enkel «å få hodet rundt». Det er synd, for i dag ønsker vi alle å kunne orientere oss på nettet for å få full oversikt over hvilke muligheter som finnes. Vi ønsker å kunne gjøre våre egne valg uten at en «selger» skal bestemme hva vi skal få vite, og når vi får vite det, og vi ønsker en ryddig, oversiktlig og tydelig, skriftlig avtale.

Avtalen skal være tydelig, og alt skal fanges opp her. Ikke ta selgerens «løfter» for god fisk, ikke forhold deg til innhold i e-poster, og ikke anta noe du ikke vet. Alt skal stå i avtalen, og du bør lese den nøye.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.

PORTERING OG KUNDESUPPORT

Hvordan sikrer mobiloperatøren eller forhandleren at jeg får en trygg og god overgang / portering?
De fleste bedrifter har byttet mobiloperatør opptil flere ganger, og mange har dårlige erfaringer. Med en profesjonell samarbeidspartner skal en portering normalt gå veldig greit, men det er noen faktorer som skiller en god og en dårlig portering.

Du bør spesielt vektlegge følgende:


  • En god transparent løsningsskisse som du har godkjent på forhånd, som viser detaljert oppsett og priser.
  • At det foreligger en oversikt over mobilbrukere med tilhørende fødselsdato og -år, abonnement, og om brukeren skal ha ekstra datakort. Dette vil gjøre det enklere for mobilbrukerne dine å ta i bruk tjenester og apper fra leverandøren, og du slipper å få på plass mer informasjon om brukerne etter portering.
  • At det er avklart om det er brukernes eller bedriftens navn som skal være knyttet til det enkelte mobilnummeret.
  • At du får kontakt med og commitment fra en kompetent og erfaren tekniker hos operatøren eller forhandleren, som styrer alt frem mot portering, som oppdaterer deg og dine ansatte underveis, og som setter av nok tid til å gjøre jobben ordentlig (dette er én av mange ting som bør forankres FØR du signerer en avtale).
  • Undersøk muligheten for bistand/oppmøte på lokasjon hos dere på porteringsdagen.
  •  At tekniker er tilgjengelig for dere på selve porteringsdagen – for å kvalitetssikre leveransen, og for å gi nødvendig brukeropplæring. Dette er vesentlig for en god overgang til ny operatør.
  • Ikke stress med å portere raskest mulig. Å flytte bedriftens hovednummer til en ny operatør tar som regel 10 virkedager. Det kan derfor være greit å ta seg denne tiden, sånn at man unngår å måtte viderekoble hovednummeret fra den tidligere operatøren for en periode.
  • Ofte er det nødvendig med en opprydning sett i forhold til den mobilløsningen du har i dag. Operatøren eller forhandleren bør sørge for å hjelpe deg med dette. Det kan hende at du har behov for å ta med deg nummerserier videre til ny operatør, at du trenger M2M kort som skal fungere opp mot for eksempel porter eller alarmer, eller at du har behov for mobilt bredbånd-løsninger. Uansett problemstillinger, så må du føle at disse blir forstått og tatt på alvor i prosessen frem mot en portering. Utfordringen er at avtalen veldig ofte er signert, innen du erfarer at det knirker i samarbeidet.
Hvilken support kan jeg forvente å få fra operatøren eller forhandleren i avtaleperioden?Du bør forvente å få din egen kontaktperson.
Dersom du vil trenge hjelp med ulike oppgaver underveis i kundeforholdet,
så bør kontaktpersonen beherske følgende:


  • Brukerveiledning.
  • Kostnadskontroll.
  • Feilsøking
  • Oppretting og endring av nye køer / ringesløyfer.
  • Oppretting av personlig bruker på abonnement (gjør at bruker blir synlig på søketjenster som Gule Sider, og gjør også at brukeren kan ta i bruk tilleggstjenester hos operatøren).
  • Endring av velkomstmeny.
  • Oppretting og fjerning av viderekoblinger.
  • Oppretting av talemeldinger, for eksempel i forbindelse med høytider.
  • Oppsigelse av mobilabonnement / -tjenester.
  • Flytting av mobilabonnement fra bedriften til privatperson eller annen bedrift.
  • Oppretting og innportering av nye mobilabonnement.
  • Hjelp til valg og bestilling av mobiltelefoner og -utstyr.
  • Oppsett av mobiltelefoner, og håndtering av reparasjonssaker.

Dersom du får support gjennom en sertifisert forhandler, så vil det være en tekniker hos forhandleren som sørger for dette.
Du kan få behov for hjelp fra mobiloperatørens kundeservice. Undersøk hvilken hjelp de kan gi, og sjekk kundesenterets åpningstider. Dersom din bedrift har behov for å være tilgjengelig 24/7/365, bør du tenke «hva hvis noe skjer?». Er det godt nok for dere å være hos en operatør der sistemann går fra jobb klokken 16:00?


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



HVOR VIKTIG ER MOBILLØSNINGEN FOR DEG?

Mange tar en velfungerende mobilløsning for gitt. De bytter leverandør uten å sjekke at løsningen er en match for bedriften, og uten å forsikre seg om at overgangen vil gå smertefritt.
Jeg oppfordrer deg til å reflektere over hvor viktig mobilløsningen faktisk kan være for bedriften din, og til å bruke nødvendig tid på vurderingene dine.

Mobilen har blitt et av bedriftens viktigste arbeidsverktøy, og en god mobilløsning kan bidra til økt profesjonalitet og lønnsomhet. Derfor bør du tenke nøye gjennom potensialet som ligger i en mobilløsning som fungerer optimalt.

Det handler om effektiv anropshåndtering, dekning, stabilitet, og mobilsikkerhet. Om flyt og tilgjengelig support i hverdagen, og at du raskt får hjelp den dagen det virkelig brenner. Hva er viktig for deg, og hva vil du vektlegge i dine vurderinger?


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



SPILLER DET NOEN ROLLE HVILKEN OPERATØR OG LØSNING DU VELGER?

Har du tenkt over hvilken rolle mobilløsningen kan spille for din bedrift?
Hvis lavest mulig pris er det viktigste, kan du være tjent med billigste abonnement og løsning – gitt at du faktisk ender opp med å spare penger når fakturaen kommer, og at løsningen fungerer som lovet. Igjen – det kommer an på behovene dine. Noen ser ikke poenget med å bruke tid på å vurdere en mobilløsning – de er kanskje kun opptatt av prisen på abonnementet, eller de mener at en svært enkel løsning, og mobilabonnement uten sikkerhetsfilter kan fungere godt nok for dem.

Andre ser på mobilløsningen som strategisk viktig - de setter mål for effektiv anropshåndtering, er opptatt av om innringernes etterlatte inntrykk av bedriften kan påvirkes positivt med en skreddersydd og stabil løsning, og om løsningen vil gjøre de ansatte mer effektive i hverdagen. Og de setter pris på at bedriften er tryggere på nett også fra mobilen, takket være at mobiloperatøren de har valgt har fokus på mobilsikkerhet, og har inkludert omfattende sikkerhetsfiltre i bedriftens mobilabonnement.

Hvis du er opptatt av mer enn bare pris, så vil du fort oppdage at en god og gjennomarbeidet løsning kan gjøre bedriftens ansatte mer effektive, og etterlate innringere med inntrykket av en profesjonell bedrift.
Du kan også oppleve å få business og mersalg du ellers ville gått glipp av. Hvordan ønsker du selv å bli behandlet når du henvender deg til en bedrift? Du vil ha svar raskt, og du vil snakke med riktig person.
Om du ikke kommer gjennom, så forventer du å bli ringt opp igjen. Hvis ikke, så ringer du kanskje til noen andre?

Det samme er tilfellet hver gang noen kontakter bedriften DIN. En tilgjengelig bedrift kan vinne nye kunder og holde bedre på de eksisterende.
Du bør kunne forvente at løsningen er skreddersydd til akkurat DITT behov. Først da kan du være sikker på at dere kan håndtere anrop på en effektiv og profesjonell måte. Dette fordrer at man stiller krav til operatøren, helst før man signerer en avtale.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



TRENGER DU NOE MER ENN ABONNEMENT OG EN ENKEL MOBILLØSNING?

Vær oppmerksom på at noen operatører inkluderer mye tilleggsfunksjonalitet i abonnementsprisen, mens andre ikke gjør det. Noen tilbyr også ulike løsninger for mobilsikkerhet – uten tillegg i prisen.

Undersøk mulighetene du tilbys for innkjøp av mobiler og utstyr, og sjekk hvilke tjenester operatøren har for kostnadsdeling mellom bedriften og den ansatte i forbindelse med lønnskjøring.
Sjekk om den ansatte kan betale med VIPPS for ekstra datapakker og innholdstjenester som for eksempel parkering og bussbilletter på fritiden.

FREMTIDS-MULIGHETER

Hos noen operatører kan du enkelt få integrert smart funksjonalitet i mobilløsningen din. Videomøter i Microsoft Teams har eksplodert. Det er også mulig å ringe og å motta telefonanrop via Teams - rett fra PC-en eller mobilen din, og Teams kan da bli huben for enda mer av samhandlingen i bedriften din. Dette er bare ett eksempel på hvordan mobil og IT smelter sammen.
Flere mobiloperatører har innovative og effektiviserende løsninger du vil høre mye om i årene som kommer.
Internet of Things gjør at løsninger som bruker sensorteknologi enkelt kan håndteres fra mobilen,
og 5G vil by på mange nye muligheter.


Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.



Hva ønsker DU å oppnå med DIN mobilløsning i dag og i fremtiden?

Kunne du tenke deg å vite mer om hvilket mobilløsning du bør velge?
eller hvordan AGS-IT Partner setter opp Jobbmobil for ditt firma? så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

Vi hjelper deg gjerne med å setter opp Jobbmobil og Jobbfiber i dag!

 

Dette går ofte galt når bedriften velger mobilabonnement! Se hva DU må styre unna.

 

Les flere artikler om Jobbmobil

Her finner du 3 nyttige tips om Jobbmobil, disse tipsene gjør arbeidsdagen enklere. 
Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du lettere  kommer i gang med Jobbmobil.


 

Mobilløsninger levert av AGS

Vi leverer løsninger for bedrifter fra Telenor og Nortel med gunstige abonnement, sentralbord og god dekning. Nå kan du være trygg på at du er tilgjengelig for kundene dine.

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg