I videoen under skal jeg fortelle deg mer om Canva, hva det er og hvorfor du bør ta det i bruk. Du får også en liten sniktitt på hvordan det hele ser ut på innsiden og hvordan du kan ta i bruk, for å produsere innhold til bedriften din. I demonstrasjonen og beskrivelsen under vil jeg bemerke at jeg ikke bruker GRATIS versjonen, men Canva Pro.
Canva er en grafisk designplattform som er litt mindre komplisert enn for eksempel Adobe programmene. På denne plattformen kan du lage fine bildeposter, animasjoner og grafikk til å poste på blant annet sosiale medier. Du kan også lage presentasjoner, tilbudsmaler og annet visuelt innhold dere trenger til bedriften deres. Canva har også en egen app der du kan skape mye fint innhold via mobilen. Selv prefererer jeg å bruke Canva på desktop. Her har jeg mer kontroll og alt fungerer sømløst.
Det første som møter deg på Canva er en rekke ferdiglagde designmaler for innhold. Du finner maler i ulike bildeformater på en rekke kjente sosiale medier, maler til presentasjoner i PowerPoint, maler til plakatutforming, CV-er osv. Alt innholdet som du produserer, kan også deles på tvers i et team dersom du ønsker det. Veldig praktisk om dere er flere som jobber med å produsere innhold. Se gjerne på bildet under for hvordan startsiden ser ut.
Det som er flott med Canva er som sagt at du kan finne ferdige maler når det kommer til bildestørrelsen du trenger på en rekke elementer på sosiale medier eller annet materiell som for eks. en A4. Er du den i bedriften som jobber mye med å produsere innhold til kanaler som for eksempel Facebook, LinkedIn og Instagram, vil du finne mange nyttige maler å benytte deg av i Canva. Dette er bare noe du kan finne maler på i Canva:
Det er mange ulike formater du må passe på når du arbeider i sosiale medier, så her får du god hjelp av Canva, med deres ferdige maler. Med den betalte versjonen av Canva, kan du også lage innhold i en mal/størrelse og endre størrelse på det du har laget, så du slipper å gjøre jobben to ganger.
For å opprette en Canva konto, kan du gjøre dette GRATIS her. Dersom du trenger utvidede funksjoner, kan du lese mer om forskjellene på en gratis og betalt Canva konto lengre ned i innlegget.
Når du skal designe innhold i Canva kommer du inn til dette bildet som du ser under. Ut ifra hvilke mal du velger til å begynne med, vil forslag til maler og det blanke arket endre seg i designet ditt. Under bildet har jeg laget en beskrivelse med punkter fra 1 til 16 hva de ulike knappene du trenger er og hva du kan bruke de til.
Dersom du skal lage en Facebook post bruker du malen som heter <Facebook innlegg>. Se rød markering i bildet under.
Da kommer du inn hit til et blankt lerret. Her får jeg forslag til mal for Facebook innlegg på høyre side med oversikt over "nylig brukte", "for deg" osv.
I mitt eksempel her gjør jeg det litt enkelt, så jeg velger å ta i bruk en ferdig mal, som jeg ønsker å tilpasse til AGS sin stil.
Nå ønsker jeg å skifte bakgrunnsfargen på designet mitt. Da må jeg igjen trykke på selve bildet og i verktøylinjen over bildet følger jeg følgende prosedyre videre:
Siden mitt innlegg i dette eksempelet skal handle om Microsoft Teams, velger jeg å bruke en lilla farge som bakgrunn, da denne er svært lik logoen til Teams. Resultatet ser da slik ut:
Nå gjenstår det å endre litt i teksten som ligger inne på malen fra før. Denne vil jeg endre til "Siste nytt på Microsoft Teams". Dette får jeg til ved å trykke på den eksisterende teksten som ligger der og skrive inn det jeg ønsker i samme felt (6). Om jeg vil endre font, størrelse på tekst, farge på skrift osv. følger jeg bare verktøylinjen som vist under (7).
Designet mitt begynner nå å ta form, men mangler vår logo. Denne laster jeg da opp ved å først trykke på <Bilder> på venstre side (8), for så og <laste opp media> om du ikke allerede har lastet opp bilde du skal bruke (9). Bildet jeg skal bruke (vår firmalogo), drar jeg bare over i designet mitt, justerer størrelsen og plasserer den der jeg ønsker (10).
Nå er designet mitt ferdig og jeg er nå klar for å laste det ned og ta det i bruk. Se beskrivelse under:
Du kan også legge innlegget direkte ut på Facebook siden til bedriften din, eller du kan legge det til planlegging til ønsket tidspunkt. Da følger du bare prosedyren som du ser på bildet under.
Dette er veldig praktisk for deg som ønsker å samle alt fra et publiseringsverktøy. Alle dine planlagte poster legger seg under <Innholdsplanlegger> i Canva. Dette krever en betalt Canva konto.
Beskrivelsene du har sett over, bruker du også til de andre malene du finner i Canva, da prinsippet i utgangspunktet er det samme for alle maler.
På bildet under, kan du se forskjellene på de ulike versjonene av Canva. Du kan også finne link til kalkulator her, slik at du kan regne ut hva det eventuelt vil koste for din bedrift og ditt markedsteam.
En av de klart største forskjellene mellom Canva Pro og Gratis Canva er at du har et mye større utvalg av bilder, video og annet media innhold å velge blant, samt et ganske mye bredere og ferskere utvalg av maler. Men det er også flere av de utvidede funksjonene i Canva Pro som gjør at mitt arbeid med produksjon av innhold går mye lettere og dette er rett og slett funksjoner jeg ikke kan klare meg uten.
Dette er noen av grunnene for at jeg sverger til Pro versjonen av Canva:
I denne artikkelen har du forhåpentligvis lært deg litt mer om hva designverktøyet Canva er og hvorfor du som jobber med innholdsproduksjon bør kjenne til dette. For deg som jobber med sosiale medier vil jeg virkelig anbefale og gå for Pro versjonen av Canva, da denne gir deg noen utvidede funksjoner som er veldig praktisk ved produksjon av innhold til flere kanaler.
Meningen med dette blogginnlegget er å gi deg en liten smakebit på dette verktøyet og få deg til å prøve deg litt frem og se om dette kan være noe for deg. Det er derfor kun presentert et lite utvalg av hva du finner tilgjengelig. I Canva er det som nevnt tidligere et stort utvalg av verktøy og det er også veldig individuelt hva akkurat din bedrift har behov for.
Selv har jeg blitt veldig glad i Canva, og bruker det masse i forbindelse med flere ulike arbeidsområder.
Dersom du ønsker å få presentert mer om Canva eller få hjelp til å komme i gang eller sette det opp, kan du gjerne ta kontakt med oss, så hjelper vi deg i gang med dette.
Ta en titt på vårt tjenesteområde for Digital Markedsføring.
Her finner du 5 artikler som handler om Digital Markedsføring. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du kan bli mer synlig på nett.