Sosiale-medier-blogg


I takt med digitaliseringen av samfunnet, digitaliserer også markedsføringen seg. Vi ser det i mediene at avisopplagene minker, annonsepersonell i aviser og ukeblader reduseres og på TV spoler vi forbi reklamepausene. En verden som er mer digital, medier som blir mer digitaliserte og arbeidsplasser som gjennomgår store digitaliseringsprosesser. Vi leser aviser på nett, om det er på PC, mobil eller nettbrett. Før måtte man lete i telefonkatalogen etter en firmaadresse eller telefonnummer, nå googler vi det eller bruker telefonkatalog på nett. Med den nye internettrevolusjonen må vi også tenke nye måter å markedsføre bedriften vår på.

Bruk Sosiale medier som en markedsføringskanal

Før var Sosiale medier mer relatert til privat bruk, nå er dette snudd rundt. Stadig flere bedrifter dukker opp i sosiale medier som Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube, Twitter osv. Kjøpsvanene våre er blitt endret i takt med digitaliseringen og vi søker gjerne mer enn før opp merkevarer og tjenester på sosiale medier. Litt lenger ned, får du se de første stegene til å registrere bedriftskonto på Facebook, Linkedin og Instagram.

Ny statistikk fra Kantar TNS sin globale studie av digital forbrukeratferd, Connected Life 2016-17 forteller oss at 41 % av nordmenn og 58 % av unge nordmenn opplyser at de har søkt etter informasjon om merkevarer i sosiale medier siste måned. 47 % av alle og 58 % av unge har også likt eller kommentert postinger fra merkevarer den siste måneden. Med andre ord viser statistikken at sosiale medier kan være en kanal du kan nå ut til flere potensielle kjøpere, samtidig som det er en kanal du kan bruke for å engasjerer «publikummet» ditt. Under ser du hvordan søkene fordeler seg i de mest brukte sosiale mediene.

Facebook er kanalen nordmenn generelt bruker mest til å søke etter merkevare og Instagram er kanalen de yngste foretrekker når de søker etter merkevarer på sosiale medier. Når vi snur det til hvor nordmenn er mest flittige til å like og kommentere poster relatert til merkevarer er Instagram den store vinneren.

Slik oppretter du en bedriftsside på Facebook

1. Gå inn på Facebook

2. Skroll deg ned på siden og velg «Opprett en side for en kjendis, et band eller en virksomhet»


3. Velg hvilken type bedrift du er. Lokal bedrift eller lokalt sted er for bedrifter som har en fysisk butikk, en restaurant, en bensinstasjon eller annen virksomhet som drives på et fysisk sted, og der det fysiske stedet er viktig. Velger du dette alternativet får du mulighet til å legge inn åpningstider, veibeskrivelse, informasjon om parkering og lignende. Er du en bedrift som leverer varer eller tjenester utover din faktiske, fysiske beliggenhet, velger du alternativet Bedrift, organisasjon eller institusjon. NB! For å opprette en konto for bedriften din, må du ha registrert en Facebook konto.


Slik oppretter du en bedriftsside på Linkedin

1. Gå inn på Linkedin

2. Legg først inn informasjon om Bedriftsnavn og e-postadressen din i bedriften. Kryss deretter av for at du bekrefter at du er offisiell representant for bedriften.


Slik oppretter du en Instagram konto for bedriften din

1. Gå inn på Instagram

2. Fyll inn informasjonen under og opprett et relevant brukernavn. Vi anbefaler deg å bruke firmanavnet ditt. For å få mest utbytte av din Instagramkonto anbefaler vi å bruke tilhørende mobilapp. Her kan du bruke kule filtre, og enkelt dele dine Instagrambilder på din Facebookside.

 


Trenger du hjelp til å komme i gang?

Vi hjelper deg i gang på nett. Du kan lese mer på våre nettsider her. Kontakt en rådgiver for et uforpliktende møte på Tlf 33 29 10 20, send oss en e-post til dinitavdeling@ags.no eller fyll ut kontaktskjema.


Kontakt oss