Customer Relationship Management (CRM) er kort fortalt et system som skal realisere strategien om bedre kundeforhold, fler salg, mer struktur og ikke minst en oversikt slik hvem som helst av dine kolleger kan få innsikt i kommunikasjonen med kundene. Et CRM-system knytter dine avdelinger sammen med kundedata og historikk.
Det er ingen fasit på hva som kan være det perfekte CRM-system for bedriften din, så nå er det viktig å forberede de forskjellige formålene med CRM-systemet og få det så tilpasset dere som mulig.
Når dere er i vurderingsfasen for et CRM er årsakene som oftest at det begynner å bli mange oppgaver å håndtere, tungvinte prosesser, ingen oversikt over potensielle salgsmuligheter og for mye tid som blir kastet bort.
Nå blir det viktig å kartlegge de prosessene dere ønsker forbedret, hvilke prosesser dere mangler, hvor mange brukere dere skal ha i CRM-systemet, hvilke systemer dere må ha integrert og naturligvis hva du har budsjettert for løsningen.
Når du har dette på plass, er du klar for leting.
Dine selgere har helt unike prosesser og bedriften din har unike kunder og vekst. Slik at det er lurt å se på et så skalerbart system som mulig som kan tilpasses og optimalisere dine ansattes og ikke minst selgernes rutiner.
Utdrag fra en plan eller formål med løsning, kan eksempelvis se slik ut:
Grunnen til det er viktig å ha en «ønskeliste» er fordi et CRM kan brukes til nesten alt og kan ofte skreddersys til din bedrifts unike prosesser, så for at det skal være et nyttig verktøy er det smart å ha en indikasjon på dette.
Den vanligste årsaken til et CRM-system ikke blir ansett som en fordel i salgsarbeidet, er fordi alle har hver sine arbeids- og salgsrutiner og ikke liker tanken av endring.
Dette er et godt eksempel på at det forrige avsnittet er veldig viktig, slik at når systemet blir presentert til dine ansatte vil det gi inntrykk av forbedring og forenkling av prosesser, og ikke minst et verktøy som skal gjøre det lettere å nå selgerens mål og budsjett.
Ett tips kan være å starte med kun et visst antall av funksjonene i CRM-systemet, og heller innarbeide flere og flere rutiner etter hvert som dere blir kjent med systemet. Dette forutsetter også et fleksibelt CRM-system.
Hvis jeg skal trekke frem tall og prosenter som beviser effektiviteten av et CRM-system, kan det være spennende og en god pekepinn, men naturligvis forskjellig for alle som benytter det. Jeg har sett på flere artikler, og det er helt klart 3 bemerkelsesverdige punkter:
La oss si at du kan få halvparten av prosentandelen fra undersøkelsene til å stemme eller kun ett av punktene realisert, da vil uansett vurderingen om å starte med CRM eller ikke være en enkel avgjørelse.
Forslagene nedenfor er hvordan jeg personlig har brukt CRM i mitt salgsarbeid:
Med god planlegging vil et CRM-system knytte dine avdelinger sammen og forenkle salgsarbeidet.
Hvis du ønsker å høre flere innspill eller ønsker å lære litt mer om Microsoft Dynamics 365, ta kontakt i dag, så får du god hjelp!
Microsoft Dynamics 365 er en skybasert plattform som gir deg alt du trenger for å drive en vellykket virksomhet. Med Dynamics 365 kan du administrere kunderelasjoner, økonomi, prosjekter, salg, markedsføring og mer på ett sted. Enten du vil øke produktiviteten, forbedre kundetilfredsheten eller øke inntektene, har Microsoft Dynamics 365 en løsning for deg.