AGS Bloggen

Hvordan sende Powerpoint presentasjon som PDF automatisk

Skrevet av Alexander Renberg | 30. april 2021


Slik sender du automatisk en PowerPoint presentasjon som PDF på e-post

I dette tipset skal du få se hvordan du kan sette opp en smart funksjon i menyen i Powerpoint, som automatisk konverter presentasjonene dine til PDF, og klargjør den i en epost med bare et klikk.

Helt automatisk konvertering av presentasjon til PDF

Vanligvis pleier du sikkert å lage en PDF først i Powerpoint og så sende den ut som vedlegg i Outlook etterpå.  Nå skal du få se hvordan du kan gjøre hele denne prosessen enklere med bare ett enkelt step, helt automatisk.

Nå slipper du hele jobben med å først lage PDF og så sende den på epost.

 

Perfekt til webinar eller kundemøter

Perfekt dersom du f.eks. skal sende ut presentasjonen din til alle møtedeltakerne på et Webinar, eller i etterkant til deltakerne når du har hatt kundemøte. 

Oppsettet av automatikken tar bare 1 minutt. Det beste av alt er at du trenger bare å gjøre det en gang, så kan du bruke det på alle dine presentasjoner fremover.

Det er enkelt å få til selv

 

 

Slik gjør du det

Du kan starte med å åpne opp Powerpoint.

Her har jeg laget en enkel Powerpoint presentasjon til et Webinar som jeg gjerne vil sende på epost som en PDF til deltakerne på webinaret.

 

 

Slitsom å gjøre det manuelt

Nå kunne du ha laget en PDF manuelt her, og så sende den ut i Outlook i etterkant… det er litt slitsomt.. så nå skal du få se hvordan du setter opp dette til å gjøres automatisk for deg i PowerPoint.

Dette kommer du garantert til å like. Så hold deg fast.

 

 

Slik legger du til funksjoner på menybåndet i Powerpoint

Klikk deg først her oppe på pilen som du finner på menylinjen, og deretter her nede på
<Flere kommandoer>


 

Legg til slik at du kan sende presentasjonen på epost fra menybåndet

Her i neste vindu velger du <Alle kommandoer> her oppe og "skroll" deg så nedover listen til du finner <E-post>  slik du ser på bildet under.

Nå er det bare å klikk på <Legg til> slik at kommandoen blir synlig for deg på menylinjen.

 

 

Slik får du automatisk PDF og e-post i menyen

Her i neste steg skal du legge inn funksjonen som automatisk konverterer presentasjonen til en PDF og klargjør den for deg i en-post,  som et vedlegg. 

  • Du kan fortsetter å bla deg videre nedover på listen til du finner denne kommandoen  <Send som PDF-vedlegg i e-post>
  • Klikk på <Legg til igjen> så du er sikker på at den dukker opp på menylinjen.
  • Når du er klar, velger du <OK> her nede.

Slik ser funksjonene ut på menylinjen I Powerpoint

Kikker du litt nærmere på menylinjen din i PowerPoint nå kan du se disse 2 tøffe ikonene

 

 

Slik sender ut presentasjonen automatisk på e-post

Det ene ikonet som du ser her merket som (A) sender PowerPoint presentasjonen din på e-epost slik som du ser på bildet under. 

Alt du trenger å gjøre er å legge til mottakerne så er jobben gjort.

 

Konverter presentasjonen til PDF som vedlegg

Det andre ikonet konverterer automatisk presentasjonen din til et PDF dokument og legger den klar i en e-post som du kan sende til deltakerne på webinaret.

Og det tøffeste av alt er at disse 2 funksjonen ligger automatisk klare for deg til neste presentasjon du trenger å sende på e-post.

Smart ikke sant.

 

 

Se flere magiske Powerpoint tips her

Her finner du 5 tøffe tips som du kan bruke i Powerpoint. Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du kan bruke verktøyene i Office 365 og Microsoft 365 pakkene til å effektivisere bedriften din.

Support levert av AGS

Få rask hjelp til store og små utfordringer som tar arbeidstiden fra deg. Med en supportavtale kan du bruke mer tid på det du er god på, og mindre penger på uforutsette IT-problemer. Med rask svartid og ubegrenset support fra Microsoft 365 sertifiserte teknikere får du et forutsigbart IT-budsjett