I dette blogginnlegget skal du få noen tips til markedsføring på sosiale medier, slik at du kan lykkes med å gjøre din bedrift synlig digitalt!

Sosiale medier har blitt en svært viktig plattform hva angår markedsføring. Det er der kundene dine oppsøker deg for å bli inspirert og der de både kan få og dele erfaringer fra og med andre. Faktisk kan du ved hjelp av tilstedeværelse på sosiale medier nå ut til millioner av brukere over hele verden. For å lykkes med markedsføring på sosiale medier, er det derfor viktig å få på plass effektive rutiner og gjøre god research i forhold til hvilke kanaler dine brukere benytter seg av. Her skal du få noen gode tips på veien!

Steinbru-466

 

Velg riktig plattform - hvilke SoMe kanaler bruker din målgruppe?

Det finnes et bredt utvalg av plattformer for sosiale medier, så her er det viktig å velge de kanalene som er mest relevante for din bedrift og målgruppe. Undersøk hvor din målgruppe er mest aktiv og fokuser på å ta i bruk disse plattformene. Ved å følge med på IPSOS SoMe tracker som kommer ut med oppdaterte tall 4 ganger per år, kan du få god innsikt i hvordan brukertallene ser ut her i Norge. Link til siste rapport finner du her: Ipsos SoMe-tracker Q2'23 | Ipsos

Under kan du få oversikt over status på SoMe bruk i Norge. Scroll forbi om du allerede har full oversikt.

 

Antall profiler - SoMe kanaler i Norge

Under ser du oversikten over kanalene og bruk i Norge basert på antall brukerprofiler over 18 år, pr. Q2 2023*

  1. Facebook: 3 410 000 norske profiler (79%)
  2. Messenger: 3 030 000 norske profiler (70%)
  3. Snapchat: 2 810 000 norske profiler (65%)
  4. Instagram: 2 750 000 norske profiler (64%)
  5. YouTube: 1 970 000 norske profiler (46%)
  6. TikTok: 1 190 000 norske profiler (28%)
  7. Twitter: 1 210 000 norske profiler (28%)
  8. Linkedin: 1 040 000 norske profiler (24%)
  9. Pinterest: 980 000 norske profiler (23%)

*Kilde - Ipsos SoMe-tracker Q2'23 | Ipsos

Kanskje overraskende for noen, så er Facebook fremdeles den kanalen med flest andel norske brukerprofiler over 18 år. Faktisk er det 3,4 millioner nordmenn som har en profil på Facebook pr. Q2 2023. 

New call-to-action

Daglig bruk per SoMe kanal i Norge

Under kan du se oversikt over daglig bruk per kanal i Norge, pr. Q2 2023*.

  1. Facebook: 61%
  2. Snapchat: 49%
  3. Messenger: 45%
  4. Instagram: 39%
  5. YouTube: 29%
  6. TikTok: 20%
  7. Twitter: 8%
  8. Linkedin: 5%
  9. Pinterest: 4%

Facebook er altså den kanalen flest nordmenn bruker daglig. Hele 61% er innom minst en gang om dagen. Snapchat som en god nummer to med en brukerandel på 49% som bruker kanalen daglig.

 

Fordeling av kjønn, alder og daglig bruk per SoMe kanal i Norge

Under kan du se hvordan fordelingen av kjønn, alder og daglig bruk fordelt per kanal ser ut pr. Q2 2023*. Hvilke målgrupper vi finner mest attraktiv i forhold til bruk fordelt per kanal?

 

Facebook

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 84% kvinner og 74% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 50-59 år, færrest mellom 18 og 29 år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 50-59 år, færrest mellom 18 og 29 år

 

Messenger

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 78% kvinner og 62% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 40-49 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 30-39 år, færrest blant de som er 60+ år

 

Snapchat

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 69% kvinner og 61% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år

 

Instagram

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 70% kvinner og 57% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år

 

YouTube

  • Fordeling per kjønn: Flest menn med fordelingen 51% menn og 40% kvinner
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år

 

TikTok

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 29% kvinner og 26% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 60+

 

Twitter

  • Fordeling per kjønn: Flest menn med fordelingen 35% menn og 21% kvinner
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år

 

Linkedin

  • Fordeling per kjønn: Flest menn med fordelingen 28% menn og 20% kvinner
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 30-39 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 30-39 år og 50-59 år, færrest blant de som er mellom 18 og 29 år og 60+ år

 

Pinterest

  • Fordeling per kjønn: Flest kvinner med fordelingen 34% kvinner og 12% menn
  • Fordeling per alder: Flest brukere i alderen 18-29 år, færrest blant de som er 60+ år
  • Fordeling per daglig bruk: Flest i alder 18-29 år, færrest blant de som er 40-49 år

 

Her ser vi at det generelt er flere kvinner som har profiler på sosiale medier enn menn. De kanalene du finner flest kvinner er Facebook, Messenger, Snapchat, Instagram, TikTok og Pinterest. Kanalene med flest mannlige brukere er YouTube, Twitter og Linkedin. Dersom vi skal basere oss på aldersgrupper og kanalbruk ser fordelingen slik ut:

  • 18-29 år: Du finner flest brukere i denne aldersgruppen på Snapchat og Instagram, tett etterfulgt av YouTube og TikTok og deretter Twitter og Pinterest. I forhold til daglig bruk er de også mest aktive i alle disse kanalene.

  • 30-39 år: Du finner flest brukere i denne aldersgruppen på Linkedin, Facebook, Instagram, Snapchat og Messenger, og i forhold til daglig bruk er de mest aktive på Snapchat, Instagram og Linkedin.

  • 40-49 år: Du finner flest brukere i denne aldersgruppen på Facebook, Messenger og på Linkedin. I forhold til daglig bruk er de mest aktive på Facebook og Messenger.

  • 50-59 år: Du finner flest brukere i denne aldersgruppen på Facebook. I forhold til daglig bruk er de mest aktive på Facebook, Linkedin og Messenger.

  • 60+: Du finner flest brukere i denne aldersgruppen på Facebook. I forhold til daglig bruk er de mest aktive også i denne kanalen.

 

Ved å lese denne innsikten vil du kunne få en fin oversikt over hvilke kanaler din målgruppe er tilstede på og hvor de er mest aktive hva angår daglig bruk. Videre er det da viktig å lage en strategi på hvilke kanaler du bør ta i bruk for å ha mulighet til å treffe flest av dine potensielle kunder. For eksempel, er din målgruppe kvinner mellom 30 og 49 år innen detaljhandel – bør du kanskje tenke på å etablere deg på Facebook og Instagram?

JGS_4117

 

Lag deg en god innholdsstrategi

Når kanaler er valgt og du har fått etablert deg med all informasjon som er tilgjengelig å legge til, bør du lage en innholdsstrategi. Prøve og feile i forhold til hva som egner seg best av innhold. Det ser du på innholds-innsikten din, som du finner i det profesjonelle dashbordet på valgt kanal. Se hvilke typer medieformat som treffer best. Er det video, bildeposter, infografikk osv.? Gjør mer av hva som skaper best rekkevidde og engasjement. Det er også meget lurt å lage deg en publiseringsplan som er oppnåelig å klare å følge. De fleste SoMe kanaler gir deg mulighet til å kunne planlegge innhold, slik at det blir lettere for deg å overholde publiseringsplanen din.

Det er viktig å være konsis i postingen og ikke ta lange pauser. Det forvirrer kundegruppen din og gjør at du muligens blir glemt som valgt tjenesteleverandør når kjøpsøyeblikket nærmer seg.

Planlegging via Facebook og Instagram

Planlegg på instagram og fb (1)

 

Planlegging via Linkedinplanlegg på linkedin (1)

 

Engasjer deg med målgruppen din

Sosiale medier handler om å skape samhandling og dialog med din målgruppe. Svar derfor på kommentarer, spørsmål og tilbakemeldinger på en rask og ikke minst vennlig måte. Oppmuntre til deling, liking og kommentarer på innleggene dine. Bruk også muligheten til å lære mer om dine følgere ved å stille spørsmål og ta initiativ til diskusjoner. Det er dette som er så flott og unikt med SoMe markedsføring, - du har faktisk mulighet til å ha en direkte dialog med brukerne dine!

Steinbru-1671

 

Tenk over innholdet ditt - bruk profesjonelt innhold av god kvalitet

De visuelle elementene spiller en avgjørende rolle i markedsføring på sosiale medier. Bruk kvalitetsbilder, videoer og grafikk som er iøynefallende og tiltrekker seg oppmerksomhet. Vær kreativ og eksperimenter med forskjellige visuelle stiler for å finne det som fungerer best for din merkevare. Vær flink til å se på innsikten din og lær deg å kjenne hva dine følgere prefererer best av innhold.

Bilde eksportering 2

 

Bruk #hashtags på en fornuftig og strategisk måte

Hashtags kan hjelpe deg med å øke synligheten og nå ut til en bredere målgruppe, så bruk gjerne relevante hashtags som er populære i din bransje og som passer til innholdet ditt. Unngå derimot å overdrive bruken av for mange hashtags i ett innlegg, og ikke bruk irrelevante tagger til det du poster. Jeg har sett mer enn nok eksempler på bedrifter som bruker de samme 10-20 hastaggene uansett hva de poster. Det er ikke alltid de ulike taggene er like relevante. Det oppleves som spam og ser ikke bra ut.

Bilde eksportering

 

Analyser og juster strategien din underveis

Regelmessig analyse av dine SoMe aktiviteter er viktig for å forstå hva som fungerer og hva som kan forbedres. Bruk analyseverktøyene du har tilgjengelig for å spore viktige indikatorer som engasjement, rekkevidde og konverteringer. Bruk innsiktene du får for å justere strategien din og optimalisere resultatene.

Steinbru-349

 

Oppsummering

 

Markedsføring på sosiale medier kan virkelig hjelpe deg med å nå ut til din målgruppe og bygge merkevarebevissthet. Ved å velge riktige plattformer, forstå din målgruppe, lage en god innholdsstrategi, engasjere deg med følgerene dine, bruke tiltalende innhold, bruke hashtags strategisk og analysere resultatene av hva du gjør, kan du øke suksessen din og nå ut til et bredt publikum.

Ved å velge riktige plattformer, forstå din målgruppe, lage en god innholdsstrategi, engasjere deg med følgerene dine, bruke tiltalende innhold, bruke hashtags strategisk og analysere resultatene av hva du gjør, kan du virkelig lykkes med din SoMe markedsføring.

Husk dog å være tålmodig, eksperimentere ved å prøve og feile og tilpasse strategien din basert på tilbakemeldinger og innsiktene du får. Lykke til med din markedsføring på sosiale medier!

Dersom du trenger hjelp til å få dette på plass eller få vist hvordan du planlegger poster, hjelper vi deg gjerne i gang.

Steinbru-2086-1

 

Problemer med å komme i gang?

Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen. 

Steinbru-326

 

 

 

New call-to-action

 

Jeg er interessert, ta kontakt med meg