AGS Bloggen

Hvordan bruke rask utfylling - Excel

Skrevet av Alexander Renberg | 6. oktober 2017

 

Smart triks i Excel som spare deg for tid på kjedelige oppgaver

Å lage lister eller vaske lister i Excel, og fylle ut koloner med repeterende informasjon er veldig kjedelig og tidskrevende. Heldigvis finnes det en smart liten funksjon i Excel som kan gjøre jobben svært enklere for deg og spare deg for mye tid. Se hvordan Rask Utfylling - Excel kan gjøre jobben for deg!

 

Fyll inn automatisk data i kolonner og rader

Med denne nye geniale funksjonen kan du enkelt la Excel fylle inn manglende informasjon i kolonner og rader ved å igjenkjenne mønstre og logikk helt automagisk.

 

Slik bruker du Rask Utfylling - Excel

I eksemplet i videoen finner du en liten kolonne med e-post adresser. En typisk jobb her vil være å legge til fornavn i den midtre kolonnen og etternavn i den siste kolonnen. En kjedelig og tidkrevende jobb spesielt dersom du har en lang liste å jobbe deg gjennom.

Du kan starte med å velge data på menyen. Og her ca i midten finner du rask utfylling.

Gå ned til kolonnen med fornavn og skriv inn fornavnet i den første epost adressen og trykk deretter rask utfylling. Nå vil Excel fylle ut resten for deg. Gjør det samme med etternavn, og vipps så var jobben gjort.

Nå kan du bare eksperimentere selv på dine lister og se om du ikke kan få Excel til å hjelpe deg også.

 

Få Microsoft 365 levert av AGS

AGS IT-partner har spisskompetanse i implementering og support av Microsoft 365. Vi hjelper deg med skreddersydde løsninger som kan øke produktiviteten og datasikkerheten i din organisasjon med de samme prisene som hos Microsoft.