Er du nysgjerrig på hva LinkedIn er? I dette innlegget får du en innføring i hva LinkedIn er og hvordan du bygger opp en god og profesjonell LinkedIn profil.

Lurer du på hva LinkedIn er og hvordan man bygger opp en LinkedIn profil?

Jeg får stadig spørsmål om LinkedIn og jeg ser at det er blitt mer aktuelt å ta tak i for flere bedrifter nå enn tidligere. Jobber du innen B2B, vil jeg si LinkedIn er et must. I dette innlegget skal du få en innføring i hva LinkedIn er og hvordan du bygger opp en god LinkedIn profil.

 

JGS_4535


Hva er LinkedIn?

LinkedIn er verdens største profesjonelle nettverk på Internett og det finnes et hav av muligheter i denne spennende kanalen. Du kan blant annet bruke LinkedIn som et salgsverktøy, finne nye ansatte, finne jobbmuligheter, bygge et profesjonelt nettverk og jobbe aktivt med relasjoner og du kan bruke LinkedIn til å markedsføre bedriften din. Du kan få tilgang til LinkedIn fra en datamaskin eller en LinkedIn-mobilapp.

LinkedIn er et sosialt nettverk som har utviklet seg til noe helt annet de siste årene. Kanskje spesielt etter Microsoft kjøpte opp LinkedIn i 2016. Det kan sammenlignes litt med Facebook, men med et mer faglig innhold. Før ble det sett på som en digital CV på nett, mens det nå fungerer mer som en plattform for å bygge nettverk og dele faglig kunnskap. Det er blitt en kanal der du representerer et firma og kan bruke dette til å skaffe leads, bygge nettverk og dele faglig stoff relatert til din arbeidsplass! 

New call-to-action

Hvorfor er LinkedIn en viktig kanal å være tilstede på?

  • Du får synliggjort deg selv, dine ferdigheter og din erfaring på en profesjonell måte
  • Du får synliggjort bedriften din og får mulighet til å markedsføre deg på en unik måte
  • Bygge interesse og skape attraktivitet rundt din arbeidsplass
  • Jobber du innen B2B er LinkedIn en kanal du kan få mye ut av når det kommer til salg og oppfølging av leads
  • Som medlem av LinkedIn er du mer åpen for faglig innhold, altså er sjansen større for å treffe rett publikum
  • For deg som jobber innen B2B, er det nesten forventet at man er tilstede og er en aktiv bruker på LinkedIn
  • Flest andel med profiler finner du i aldersgruppen 30-59 år og det er gjerne i denne gruppen de fleste beslutningstakerne i bedriften befinner seg
  • Mottaker av innhold på LinkedIn er gjerne mer åpen for henvendelser
  • På LinkedIn er det enkelt å finne nye og relevante kontakter og kundeprospekter
  • Som ansatt i en bedrift som har en tilstedeværelse og en egen LinkedIn strategi, vil du føle deg mer inkludert i bedriften

 

Hvordan lage en god LinkedIn profil for deg som privatperson?

Det viktigste utgangspunktet for å ta i bruk LinkedIn er den private profilen din. Du kan bruke LinkedIn til å fortelle ditt nettverk om hva du kan hjelpe de med og fortelle de litt om firmaet du representerer. Det er viktig med et godt bilde, forsidebilde og korrekte kontaktopplysninger.

Tenk at profilen din er ditt viktigste verktøy og ditt utstillingsvindu! Det er her du ønsker å skape riktig inntrykk for de som er på besøk. Om profilen din er mangelfull er det vanskelig for en potensiell ny kunde å forstå hva du kan hjelpe de med.

Det første du må tenke på når du skal bygge opp din LinkedIn profil er og få satt opp noen grunnleggende innstillinger. Innstillinger og personvern finner du her, som du ser i bildet under:

Linkedin innstillinger

  • Din kontaktinformasjon på LinkedIn - Velg hvilke e-post og telefonnummer du skal ha synlig. Skal du være på LinkedIn som en firma-representant, vil jeg anbefale å sette din firma e-post som primær. Det ser også mer profesjonelt ut for den som besøker profilen din. Det er den primære e-posten du setter som også får varsler på om noen har lagt deg til i ditt nettverk, sendt deg en melding eller om noen har kommentert et innlegg du har lagt ut. Har du din private e-post adresse er det fort gjort at den havner i en type søppelpost.

Linkedin innstillinger-e-post


  • Hvilke språk skal profilen din være på? Jobber du kun med norske kunder, sett språket til norsk, jobber du med internasjonale kunder, ha profilen din på engelsk. Du kan også velge å ha en profil på flere språk. Det viktigste er å ha en rød tråd i måten du kommuniserer på. 
Linkedin innstillinger-språk

 

  • Rydd i din profil-URL. Det ser penere ut med en URL uten masse ekstra tall og bokstaver.
    Linkedin innstillinger-url
    Linkedin innstillinger-url2
  • Sett profilvisning – ønsker du å være anonym eller synlig på LinkedIn?

Linkedin innstillinger

Linkedin innstillinger-synlighet

 

Bygging av toppklasse profil på Linkedin

Når det kommer til LinkedIn profilen din ønsker vi her å bygge opp det som så pent heter en LinkedIn "Toppklasseprofil". Dette gir deg opptil 3 ganger flere profilvisninger fra søk, feed og mitt nettverk. Det ser også mye mer profesjonelt ut med en godt utfylt LinkedIn profil og det gir nettverket ditt en bedre mulighet til å bli kjent med deg og dine kunnskaper. For å bygge en Toppklasseprofil er det noen punkter du her må gjennom. 

  • Last opp et profesjonelt profilbilde. Det er dette som er synlig i all din aktivitet på LinkedIn.

Linkedin endre profilbilde

  • Last opp et forsidebilde. Dette bør være i sammenheng med hvem du representerer.

Linkedin endre forsidebilde-1

  • Lag en god overskrift og fyll inn introduksjonen om deg selv. Fortell hvem du er og hva du kan hjelpe dine potensielle kunder med.

Linkedin lage overskrift og fylle inn introduksjon om deg selv

 

  • Oppdater profilen din med riktig kontaktinformasjon. Fyll gjerne inn litt Call-2-action punkter her også, som bedriftens nettside, blogg, YouTube kanal etc.

Linkedin kontaktinformasjon

 


  • Under profilseksjonen <Om> kan du fortelle mer utdypet hva du kan hjelpe potensielle kunder med og dine personlige ferdigheter. Ta gjerne med en bit om din arbeidsgiver her også.

Linkedin om deg selv

 

  • Under erfaring er det viktig at du legger til dine erfaringer og husk at på LinkedIn er det lov å skryte av seg selv og din kunnskap.

Linkedin arbeidserfaring

Linkedin utdanning

  • Legg til dine ferdigheter og fortell oss hva du er god på. Om du ikke finner <ferdigheter> som et valg i profilen din legger du den til som en ny <profilseksjon>.

Linkedin legge til profilseksjon

Linkedin ferdigheter

 

Oppsummering

Voila! Nå har du fått deg en LinkedIn toppklasseprofil! Du har også fått en profesjonell profil som etter all sannsynlighet tiltrekker seg flere besøkende.

Som du kanskje har skjønt er LinkedIn en faglig sosial kanal som er veldig spennende å jobbe med. Her har du massevis av muligheter til å finne nye ansatte, finne jobbmuligheter, bygge et profesjonelt nettverk og jobbe aktivt med relasjoner.

LinkedIn er også et fantastisk verktøy å ta i bruk om du jobber med salg, spesielt innen B2B. Ved å sette av litt tid hver uke til å jobbe aktivt med LinkedIn vil du på sikt kunne oppnå god merkevarebygging for både deg selv og din bedrift!

Dersom du ønsker flere tips til hvordan du bør jobbe med din LinkedIn profil og hvordan du utfører de nødvendige endringene, kan du booke oss inn for et lite LinkedIn kurs i din bedrift!

 

Problemer med å komme i gang?

Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen. 

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg