Hva er kundelojalitet? Ved første øyekast ser det ut som et enkelt spørsmål. Men det er faktisk ikke det. I denne artikkelen vil vi se nærmere på naturen til dette fenomenet og se på hvordan kundelojalitet kan styrkes.
Det finnes 2 typer av kundelojalitet: emosjonell og rasjonell. La oss se nærmere på dem.
Emosjonell lojalitet bygger seg rundt de følelsene man har om din bedrift. Det finnes til og med et begrep "Positive energy of your brand". Det er som regel slik at hvis du liker et merke, om det er Apple eller Ikea, deler med produsenten deres verdier. Det er ikke sikkert du er klar over det selv:)
Svaret er jo ganske åpenbart, digital markedsføring er det verktøyet som du skal bruke til å styrke kundelojalitet.
Men før man tar det i bruk, må man definere system av verdier man ønsker å dele med sine kunder. Definer meldingen som skal sendes til dine kunder. De skal kunne enkelt se hva din bedrift handler om og om de ønsker å være en del av det.
Det holder ikke å skrive på webside "Vi gjør deg smartere". Del smarte tips med dine kunder via blogg, webside, YouTube kanal.
Ikke lag video som viser hvor entusiastiske og verdiskapende dere er. Husk at det er deres kunder som skal bli smarte, entusiastiske og verdiskapende ved å velge deg som leverandør.
Dine verdier bør synes gjennom dine produkter og tjenester, gjennom kundeservice.
Om 2 uker kommer det et nytt blogginnlegg Digitalisering og kundelojalitet Del 2 hvor vi skal se mer på rasjonell kundelojalitet og hvilket verktøy som kan brukes for å styrke den.
Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.