Hvordan kopiere møter og avtaler i Outlook-kalenderen 7

I dette innlegget skal du få ta del i noen av erfaringene både jeg og Remi fra teknisk avdeling har gjort som du bør få med deg før du bestiller eller oppgraderer din bedrift til Microsoft 365..

Hva er Microsoft 365 Business?

Som en liten repetisjon fra et av mine tidligere innlegg kan jeg fortelle at Microsoft kommer stadig med nye pakker og oppdateringer, og det er fort gjort å blande disse litt, da mange av de heter nesten det samme.

I fjor høst kom Microsoft 365 Business som inneholder alle programmene som er i Office 365 Business Premium og i tillegg et omfattende sett med førsteklasses sikkerhetstjenester som dekker over både programvare og utstyr, som fortsatt lar deg arbeide slik du er vant til.

Denne pakken gir mulighet for å både sikre brukernavn, passord til alle tjenestene samt telefonen og datamaskinen til alle dine ansatte og dette gjøres ved kun et par enkle tjenester og installasjoner som blant annet:

  • E-post beskyttelse
  • Sikker 2-faktor innlogging
  • Informasjonsbeskyttelse
  • Enhetsadministrasjon
  • Applikasjonsutrulling
  • Oppgradering til Windows 10
  • BitLocker kryptering

Dette kan høres ut som mye å sette seg inn i, men etter bistand for installasjon er det kun 2-faktor innloggingen dine ansatte skal tenke på. Resten av tjenestene kjører enten i bakgrunnen eller er verktøy for administrasjonen.

 

Vår erfaring med Microsoft 365 Business

Vi har oppgradert mange kunder fra Office 365 til Microsoft 365. Det er ikke alltid det går like enkelt hver gang, og ofte er det de samme tingene som går igjen ute hos kunder som gjør at det tar noe lengre tid eller at løsningen ikke utnytter sikkerhets- potensialet i Microsoft 365 fullt ut.

Så i forbindelse med dette innlegget har jeg sittet ned med Remi for å diskutere de 5 aller vanligste utfordringene.

 

5 ting du bør huske på før du bestiller Microsoft 365

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

 

1. Oppdatert PC

Det kan komme utfordringer med PC’er som er eldre enn 3 år.

Dette vanligste hinderet er at sikkerhetschipen som er på maskinen er utdatert, og ikke støtter den beste sikkerheten og funksjonene som følger med i Microsoft 365.

Det kan også ta mye lenger tid å installere og sette opp mot Microsoft 365 med en eldre maskin, nettopp grunnet den er tregere med dårligere innhold av maskinvare, og har generelt mer data lagret på seg.

 

2. Du bør ha den siste versjonen av Windows 10

For å få full utnytte av både sikkerhetspakke og programmene som følger med i Microsoft 365, så er disse designet til å fungere på Windows 10.
Har du maskiner med Windows 7 eller Windows 8 kan du oppgradere lisensen gratis da du får med Windows 10 lisens i Microsoft 365. NB! Er maskinene så gamle kan det gå mye tid til oppgradering og kanskje mer lønnsomt å kjøpe ny PC.

 

3. Vær oppmerksom på eventuelle tilleggspakker

Hvis dere har brukere som kun benytter epostlistens på Office 365, altså bare epostbrukere, er det viktig å huske på at de også bør sikres med tilleggspakke med nødvendige lisenser på sikkerhet, så det ikke blir noen svake ledd i organisasjonen. Det er som minimum en lisens på 2-faktor autentisering og Epost-beskyttelse, eller som nerdene kaller det: MFA og ATP.

Din IT-partner er klar over dette og sørger for å informere – det er lurt å huske på dette for eksempel ved direkte bestillinger fra Microsoft.


Hvordan kopiere møter og avtaler i Outlook-kalenderen 6

 

4. Ha informasjonen klar på porteringsdagen

På porteringsdagen fra Office 365 til Microsoft 365 er det lurt å informere dine ansatte på forhånd, slik at de har klar pinkode til mobilen og nødvendig informasjon for Apple-ID dersom de har iOS. Dette slik at det ikke blir helt kaos når mobilene skal igangsettes og det brukes unødvendig lang tid på implementeringen. Her er det lurt at du og IT-partneren din informerer brukerne i god tid i forveien på hva som skal skje.

 

3 tøffe kamera funksjoner på OneDrive appen på mobilen 1

 

5. Har du lokale servere kan oppsettet bli annerledes

Her må løsningen i sky samspille med løsningen for bruker-IDen som du har på dine lokale servere. Her bør du sette av tid til å planlegge løsningen sammen med din IT-partner dersom du ikke har egen IT-avdeling eller nødvendig IT-kompetanse på huset. En slik løsning er ofte mer kompleks enn om du har alt i skyen fra før av.

 

Microsoft 365 prispakker

 

Som et ekstra punkt kan jeg nevne at er det lurt å sette av tid til å følge opp løsningen og alle brukerne i etterkant av installasjonen.
For det første tenker jeg på at brukerne får nødvendig opplæring i å bruke løsningen og sikkerhetsfunksjonene riktig, som for eksempel «Passord self-service»- portalen som gir brukerne mulighet til å selv kunne tilbakestille og lage et nytt passord på en sikker måte.

For det andre er det viktig å sjekke at alle bedriftens enheter er rullet riktig inn i løsningen og at de følger sikkerhetsreglene som er satt av Microsoft 365.

 

Oppsummering

Microsoft 365 gir deg alle de nødvendige verktøyene for å jobbe effektivt i en sikker hverdag.

Vi har skaffet oss mye erfaring fra installasjonene av denne pakken og fellene som er mest vanlig er at kunde ikke har oppdatert PC og Windows for å få fullt utbytte av tjenestene og ikke minst at det blir kompatibelt med Microsoft 365.

Mange er ved bestilling ikke oppmerksom på at de mindre brukerne, typisk epostbrukere også må ha tilleggspakker på sikkerhet slik at det ikke blir flere svake ledd i organisasjonen.

Viktig å ha all informasjon klart for porteringsdag, slik at det ikke tar unødvendig mye tid for igangsetting, og hvis du har en lokal server stående kan det ta litt lenger tid med installasjon, da denne skal samsvare med løsningen i Sky.

Ønsker du å høre mer om Microsoft 365 og sikkerhet kan du ta kontakt via vår hjemmeside, chat, telefon eller e-post.

Kontakt oss

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

Ta kontakt med oss eller meld deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.


Kontakt oss