Møt vår gjest på sommerterrassen Xavier Ducasse som er Country Manager for HPE. Han har bodd 18 år i Norge og kommer opprinnelig fra Frankrike.
Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.
Jeg er opprinnelig Fransk, er født og oppvokst i Frankrike men flyttet til Norge i 2000. Har bodd i dette flotte landet deres i 18 år, og jobbet de siste 8 årene i HPE (Hewlett Packard Enterprise).
Jeg har ansvaret for Indirect, som er partnerkanal avdelingen vår.
Vi har en Indirect modell, så det betyr at alt vi selger av produkter og løsninger fra HPE går igjennom partnerne våre. Så vi selger ikke direkte til sluttkunde, kun gjennom vår partnerkanal.
HP delt i 2
Ikke alle er klar over at HP er delt i to. Vi har splittet selskapet i to deler for ca 2 1/2 år siden. Så vi har nå to veldig forskjellige selskaper. Ett som heter HP Inc, som driver med PC'er og print, som er veldig kjent ute i markedet.
Og så har vi HPE som står for Hewlett Packard Enterprise, som jeg representerer. VI driver mer med dataromsløsninger og nettverk, rettet mot Enterprise og ikke B2C slik som HP Inc. Det er infrastruktur, produkt, tjenester for datasentere og ikke minst servere, lagring, backup, og tjenester rundt det,
Så dersom du er en kunde somhar en HP server på bakrommet eller i et rack, så er det vi som har levert den. Hvis dere har behov for PC så må dere snakke med våre venner i HP inc.
Hvordan ser HPE på en fremtid der flere bedrifter ikke har server lokalt?
Ja det er en tendens og en trend vi har sett nå de siste årene. Vi merker og opplever at mange av våre kunder velger skybaserte tjenester for en del spesifikke applikasjoner.
Det hele startet egentlig for noen år siden med VMWare, og virtualisering av servere. Vår strategi i HPE er veldig tydelig, og har vært konsistent hele veien. Vi anbefaler våre kunder å se på en Hybrid modell.Det betyr at det er ikke tvil at noen tjenester og applikasjoner leveres bedre ute i skyen, og da tenker jeg på spesielt på public cloud. De typiske gode leverandørene som er kjent som Amazone, Google og selvfølgelig Microsoft Azure.
Men så er det ikke noe tvil om at noen kunder har behov for å ha sine data lokalt, enten det er her i Norge eller i regionen. Og da leverer vi løsninger, både for tjenesteleverandør og service providere, som leverer private-cloud til sine kunder. Vi leverer også til kunder som gjerne ønsker å ha en del ting "innhouse" lokalt.
Og det er spesielt viktig for SMB markedet, som har ofte krav for spesifikke tjenester som skal hostes lokalt. Da har de behov for lokalt miljø, lokalt datasenter, så vår tilnærming til sky er er Hybrid.
Hvordan det blir om 3-5 år er vanskelig å si, men pr. idag så opplever vi at den strategi treffer veldig godt spesielt i Norge.
Hvordan ser du på den raske teknologiutviklingen som skjer nå?
Interessant spørsmål. Veldig vanskelig å si fordi ting går ekstremt fort. Jeg var nå i det siste på en konferanse og fikk oppleve Machine Learing i "real life" i tillegg til Artificial Intelligence, og det er utrolig spennende å se hva man kan få til idag.
Det virker som en del land og regioner blant annet Asia er mye mer fremoverlent en det vi kanskje er i Norge og Europa.
Jeg tror vi kan forvente veldig mye fra Artificial Intelligence og hvordan det kan hjelpe oss i det daglige både privat men også på jobb, for å ta raskere beslutninger og forenkle vår hverdag rett og slett.
Jeg tipper at om 5-6 år som kommer det en fantastisk revolusjon i forhold til det. Jeg hørte fra en Bank igår som sto på scenen og fortalte at det er veldig viktig at alle kan skape sin egen fremtid
Du kan ikke bare vente, å sitte å se på hva som skjer fremtiden skaper vi sel, og det er viktig å være så fremoverlent som mulig å finne nye muligheter.
Vi leverer veldig mye spennende teknologi for å hjelpe våre kunder til å gå raskere ut i markedet for å levere sine tjenester på en bedre måte og å prøve å differensiere seg.
Hvordan det blir om 5 år, det blir sannsynligvis nye aktører, men vi skal være flinke til å tilpasse oss.
Hvor ser du HPE står om 5 år?
Altså, det vi ser av endring for oss, er at vi opplever at mye av intelligens bare i et datasenter flytter mer og mer over til det vi kaller kant.
Alt av data skal ikke gå igjennom et datasenter lenger, mye håndteres på kontorer, byer, togterminaler osv.
Det er der mye av intelligens ligger, så vi kjøpe opp et selskap for 18 mnd siden som heter Aruba
Jeg kan garantere og anbefale alle våre partnere og kunder å følge med på utviklingen der, for det kommer til å bli mye spennende tjenester og løsninger som skal lanseres
Datasenteret er fortsatt viktig i en Hybrid verden som jeg sa i sted, men igjen jeg tror mye av data fremover kommer aldri til å treffe et datasenter. Alt skal behandles og håndteres utenfor datasenteret
Helt riktig, knyttet opp mot som vi snakket om i sted Artificial Intelligence. Og hvordan data håndteres "real-time" for å gi verdi til en bruker, en familie, eller til selskaper for å kunne ta raskere beslutninger.
Hva betyr HP Gold partner for kundene?
AGS er jo en Gold Partner på HPE produktene. Der er bare ett ord, som er det viktigste for meg faktisk og det er kompetanse.
Kompetanse er det viktigste for å hjelpe våre kunder til å ta riktige valg. AGS har investert veldig mye de siste 18 mnd. for å bygge kompetanse internt med forskjellige resurser. Det er det som betyr alt for oss.
Da vet vi at kundene våre er i trygg havn og får gode anbefalinger.
I tillegg har dere bygget et stort nettverk hos oss internt, slik at vi samarbeider mye bedre en det vi har gjort noensinne.
Men igjen, å være gullpartner betyr bare en ting. At dere har kompetansenivået som kreves for å lage gode løsninger basert på være produkter.
Privat spørsmål - hva skal du i sommer?
Jeg skal overraskende nok hjem til Frankrike. Det begynner jeg å angre det, fordi det regner ennå mye i Frankrike om dagen.
Men akkurat nå er det helt fantastisk i Norge, så jeg vurderer å kutte med en uke faktisk og være her litt lenger.
Se flere videoer og tips på vår Youtube kanal
Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår.
Du kan se flere tips på Youtube her
Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.