I min serie «Hvordan bli synlig på nett», tok jeg for meg 5 steg som skal hjelpe deg med å bli en mer synlig aktør for dine kunder. Synlighet på sosiale medier var det siste jeg tok for meg og etter forespørsel fra flere skal jeg i dette innlegget ta for meg en veldig viktig prosess som handler om hvordan du skal klare å gjennomføre jobben med å bli mer synlig på sosiale medier.
For å klare å håndtere arbeidet med sosiale medier er det viktig å innarbeide gode rutiner for bedriften og om du leser videre skal du her få et eksempel på hvordan du kan lage en enkel publiseringsplan for sosiale medier. Se videoen for en kort oppsummering eller les mer videre i innlegget.
For å i det hele tatt komme i gang må du samle teamet ditt. I denne prosessen bør alle som jobber med markedsføringen i bedriften din være inkludert. Det er også viktig at Daglig leder og Økonomiansvarlig blir involvert for å avklare i forhold til budsjetter og bruk av arbeidstid og ressurser.
Skal du starte å jobbe med markedsføring i sosiale medier anbefaler jeg at dette markedsteamet består av minst 2 personer. Det er alltid lurt å ha en backup i tilfelle sykdom eller annet fravær!
Sammen i teamet er det viktig å enes om hvilke kanaler som er relevante for din bedrift. Hvilke kanaler bedriften bør satse på avhenger av mange ting, som for eksempel om bedriften din kun retter seg mot B2B eller B2C, om du retter deg mot begge markeder, om du har nettbutikk osv. Hver kanal har nemlig ulikt fokus.
Spørsmål du bør stille deg:
Her kommer et lite tips til deg! Ipsos Norge fører statistikk for hver enkelt kanal, der du kan se prosentvis fordeling av brukere, basert på alder og kjønn, samt bruksfrekvens blant de som har profil i disse kanalene. Statistikken er synlig for alle og kommer ut en gang pr. kvartal. Denne bør du se litt på før dere tar et kanal-valg. Link til side finner du her.
Videre vil jeg også anbefale deg til å ikke engasjere dere i alle kanaler med en gang. Jeg kan forstå det er vanskelig å begrense seg, men ved å fokusere litt ekstra på én eller to kanaler først, er det lettere for deg å holde det hele vedlike. Dette er et mer sikkert kort i det lange løp om dere ikke har kapasitet til mer.
Når du har bestemt deg for hvilke kanaler dere ønsker å satse på, bør du dedikere én unik person til å ha overordnet ansvar for hver enkelt kanal. La for eksempel en i teamet bli skikkelig god på bruk av Linkedin og en annen på Facebook. Da får dere mer ut av hver kanal.
Ikke bare får vedkommende dyp og god innsikt i kanalen, men også tid til å «leke seg litt» med mulighetene der. Det er selvfølgelig viktig at alle kan litt om hver kanal og vet hva det går ut på. Om en på markedsteamet ditt for eksempel er syk, er det dumt om ikke noen andre kan ta på seg han eller hennes oppgaver.
Her er jeg redd det er mange som feiler. Det blir dobbelt opp med arbeid om det ikke er god nok oversikt over hvem som skal gjøre hva i hver kanal.
Mye av problemet med sosiale medier er å finne ut hva dere skal legge ut og skrive om. Et godt tips her er å samle inn til workshop i teamet, og finne noen kategorier som dere skal skrive om. Når dere har kategoriene klare er det mye lettere å komme opp med innhold som passer.
Gjør det så enkelt som mulig og lag et skjema i for eksempel Word, Excel eller PowerPoint. Du trenger ikke gjøre det så komplisert, det viktigste er å få det ned på «papiret». Bare dette vil hjelpe dere til å få en bedre struktur.
Det kan være lurt å fordele kategorier eller type innhold for hver person på teamet. Da har de et område å finne innhold på og konsentrere seg. Dette er en måte som er enkelt å forholde seg til pr. bruker. Siden det er vanskelig å komme på innhold, kan det å ha en kategori å forholde seg til å gjøre denne jobben mye enklere. Tenk også på at formater på bilder etc. er forskjellig i de ulike kanalene, slik at den som er ansvarlig for hver enkelt kanal får i oppgave å tilpasse bildeformat slik de er vant med.
Når dere nå har definert noen kategorier og type innhold det kan skrives om, bør dere sette dere ned å lage en enkel publiseringsplan. Personlig synes jeg Excel fungerer utmerket godt til dette, da det både er enkelt å jobbe i celler, og jeg får lett en god oversikt over totalbildet. Når du skal «plassere» innholdet ditt, ha i bakhodet at ikke alt innhold egner seg i hver kanal. Prøv derfor å tilpasse publiseringsplanen din deretter.
I bildet under kan du se hvordan jeg har satt opp min overordnede publiseringsplan. Her ser du hvilket innhold som skal ut på hvilke dag, hvem som har ansvar for innholdet og i hvilken kanal det bør publiseres på. I forslaget under har jeg også tatt med innholdet som bør annonseres med budsjett. Fordelingen av budsjettkronene gjøres i den mer definerte publiseringsplanen. Gjør denne planen så enkel som mulig, du trenger virkelig ikke mer for å komme i gang.
For å nå ut til flest mulig av dine følgere på sosiale medier, bør du prøve å legge posten til å gå ut på de tidspunktene som «treffer» best.
På Facebook og Instagram har du mulighet til å se hvilke dager flest av dine følgere er aktive på kanalen og hvilke klokkeslett du har høyest sannsynlighet for å kunne nå ut til dine følgere. Se bildet under for hvordan dette ser ut på Facebook og Instagram.
På Linkedin kan du gjennom en analyse av dine oppdateringer få opp en visning som viser deg hvilke dager som har fått best treff når det kommer til eksponeringer. Dette kan du bruke i arbeidet med å finne dager dere bør vurdere å poste innhold.
Et tips på Linkedin er å poste i arbeidstiden. Denne kanalen viser nemlig tendenser til mest aktivitet rundt tiden vi er på jobb. Husk også at ikke alt innhold passer seg på Linkedin, så sørg for å poste innhold som faktisk gir deg verdi og er relevant i denne kanalen.
Ta med deg markedsteamet ditt og sett dere ned minst 1 gang pr. måned for å lage en detaljert innholdsplan. Dette bør defineres i en egen, litt mer detaljert publiseringsplan. Jeg pleier også her å bruke Excel, og tar egentlig bare et utgangspunkt i min overordnede plan. Under ser du et forslag til hvordan jeg har gjort det.
Målet med denne planen er å gi god oversikt til de involverte og unngå «innholds-sperre». Prøv å lage en rød tråd gjennom hele måneden. Dette gjør det mye enklere for alle i teamet å vite hva de skal lage et innlegg om. Et lite pluss er at det med en «innhold-serie» også gjør det lettere å få med seg publikum.
Klarer du å gjennomføre planen du har satt opp? Dette er det kritiske punktet for alle som skal jobbe med markedsføring på sosiale medier. Det er svært viktig å sette seg ned i teamet minst en gang i måneden for å oppsummere måneden som har vært og planlegge måneden som kommer. Analyser hver kanal og se hvilke innhold som har truffet godt. Om innholdet gjør seg bra, tenk mer i samme duren, og motsatt om det ikke fungerte, gjør mindre av det neste måned.
De fleste suksess-historier starter med et ønske om å oppnå et godt resultat. For å få gode resultater i det du gjør, er det viktigste du gjør å lage en strukturert og god plan før du starter. Personlig har jeg vært i kontakt med mange bedrifter som sliter på dette område. De har masse ønsker for hva de ønsker å oppnå, men har ingen anelse om hvor de skal begynne. Jeg tror de fleste rett og slett trenger et lite push og litt struktur for å klare å gjennomføre oppgavene på dette området. Du må faktisk tørre å kaste deg litt ut i det og det trenger ikke å være så komplisert som du i utgangspunktet tror. Gjør det enkelt for deg selv, ikke ta deg vann over hodet og start oppgaven med et åpent sinn! Jeg er sikker på at du kommer til å bli positivt overrasket når du først kommer i gang.
Syns du det er vanskelig å finne en strategi for Sosiale Medier og synes du det er tøft å sette deg ned for å utføre oppgavene? Kontakt oss og vi hjelper deg i gang med en Workshop. Sammen finner vi din digitale strategi!
En smart investering for din bedrift når du vil nå ut til flere potensielle kunder og øke salget. Med digital markedsføring fra AGS kan du skape engasjerende og målrettede innhold og kampanjer som gir deg vekst og nye kunder.