Når du nå skal velge deg et backupsystem for dine data her det 7 punkter som du bør tenke på før du går i gang og kjøper en Online backup-tjeneste til din bedrift.
Start med å spørre deg selv hvor lenge kan du kan være uten tilgang til dine data eller IT-tjenester, før du vil merke det på inntjening, på økende kostnader eller daglig drift overfor dine kunder.
Denne tidsfaktoren er viktig for deg når du skal planlegge din backupløsning, Dette er tiden backupløsning din for lov til å bruke for å få opp igjen tjenestene.
Hvor mye koster det deg i form av tapte inntekter eller økte kostnader. F.eks. -hvor mye koster det deg dersom alle dine ansatte ikke får jobbet å må sitte uten å få gjort noen ting Eller du ikke for fakturert kundene dine fordi økonomisystemet er nede. Hva taper du dersom du ikke har tilgang til kundedata f.eks, tilbud, tegninger eller prosjektdokumenter som du trenger for å levere til dine kunder.
En annen ting som er viktig at du tenker på er tiden det tar for deg å komme opp igjen. Dersom du må leie inn konsulenter for å sette opp ting igjen, fordi systemene er komplekse eller backup du har tatt bare omfatter data men ikke selve oppsettet av systemet. Slikt arbeid kan fort bli dyrt og tidkrevende, slik at kostnader og tap blir større jo mer tid som går før du kommer opp igjen. Det kan f.eks ta lengre tid å få opp igjen tjenester og data dersom du må sett opp operativsystem, økonomisystem og databaser en det vil ta å kjøre tilbake et enkelt dokument.
De fleste bruker en backup-løsning for å kjøre tilbake data når noe har blitt slettet eller flyttet på som følge av en menneskelig feil eller som følge av at noen har et uhell. Her vil du ha behov for noe som lar deg legge tilbake filer enkelt og greit.
Har du en fysisk server stående på bakrommet kan du få feil på komponenter som tar med hele serveren. Og lar du den stå å gå i vil du du mest sannsynlig oppleve havari før eller senere dersom du ikke skifter ut komponenter eller hele servere med jevne mellomrom. Mange opplever også system havari pga. oppdateringer som slår feil, eller virusangrep som krypterer og låser eller ødelegger dataene dine. Her er en sikker backup lokalt og en skykopi ut av huset det du trenge for å overleve en slik hendelse.
Den som slår kanskje hardest er risiko ved tyveri, brann eller annen katastrofe der du ofte mister alt. Der server og lokal backup ofte mistes samtidig og du må ha en god skybackup som gjør at du kan få tak i dine data et annet sted for å kjapt kunne komme opp igjen.
Når du velger lokal backupenheter er det lurt å plassere den på en annen lokasjon på bedriften dersom du har mulighet for det, da sprer du risikoen dersom noe skjer på rommet der serveren står som f.eks vannlekkasje.
Eller at tyven også tar med seg serveren og backupen. Du må også tenke igjennom hvor lang tid du har behov for at backupløsningen skal beholde kopier av dine data. Har du behov for å hente ut en fil som ble slettet for 5 år siden? Holder det med f.eks 6 mnd, 1 år, 2 år eller 3 år. Husk at når du stipulerer backuplagring i skyen, vil systemene ofte ha flere kopier og utgaver av filene dine så du bør ta høyde for minst 50% -100% mer lagringsplass på backup en det du i dag lagrer på serveren. Husk også at du bør få en rapport på om backup har kjørt og etablere en rutine der du sjekker og har kontroll på om backup fungerer og kjører. Få gjerne hjelp av din IT-leverandør som har tjenester som passer på dette for deg.
Nå kan du enkelt og automatisk beskytte dine Microsoft 365-data med ubegrenset Norsk backup. La oss ta vare på dine Microsoft 365-filer og e-poster. Beskytt, gjenopprett, og fortsett -enkelt og sikkert.
Få en brukervennlig og enkel One-Stop-Shop for alt du trenger av IT-løsninger, skytjenester, support og IT-sikkerhet.