I dette blogginnlegget får du 5 gode tips på hvordan du kan holde din bedrifts SoMe-kanaler aktive i ferien. Med aktive og ferieklare SoMe-profiler kan du gå ut i ferie uten at det påvirker driften av profilene.
Skal du drifte bedriftens SoMe-kanaler i ferien? Isåfall er det viktig å gjøre bedriftens SoMe-profiler ferieklare. I et tidligere blogginnlegg har jeg tatt for meg to måter du kan gjøre profilene dine ferieklare på. Du kan enten ha en sovende ferieprofil eller en aktiv ferieprofil. I dette blogginnlegget ønsker jeg å fokusere på hvordan du kan ha en aktiv ferieprofil på Facebook, Instagram og LinkedIn.
Jeg har derfor skrevet 5 tips som vil hjelpe deg å få en ferieklar SoMe-profil.
Før du går ut i ferie er det lurt å informere ditt publikum om eventuelle ferieavvik for din bedrift. På både Instagram, LinkedIn og Facebook kan du opprette ett innlegg der du informerer om eventuelle endringer på åpningstidene i ferien, eller om det skulle være andre endringer i ferien. Du kan gjerne gi posten et litt sommerlig preg.
Når du har publisert posten kan du feste den på toppen av profilen din slik at det er det første besøkende på profilen din vil se.
Både Instagram, LinkedIn og Facebook lar deg feste innlegg på profilen din.
Feste innlegg på LinkedIn
For å få oversikt over hva som burde postes på hvilke dager i ferien er det veldig lurt å lage en innholdsplan. Med en innholdsplan kan du kartlegge hva som skal postes i ferien og du får god oversikt over innholdet du må gjøre klart før ferie.
Det er mye forskjellig innhold man kan poste i løpet av ferien og det er ingen fasit på hva du skal poste. Tanken er at det ikke skal se ut som at du har tatt ferie, så å poste som normalt er fint. Du kan ta utgangspunkt i det som blir postet ellers, så hvis dere poster et innlegg en gang i uken kan dette være et godt utgangspunkt, men du kan så klart planlegge for mer enn det.
Her er en liste over ulike typer innhold og hvilke kanaler det kan postes på:
Når du har innholdet klart og en innholdsplan å ta utgangspunkt i kan du begynne å planlegge poster slik at de postes i løpet av ferien automatisk. Både Instagram, LinkedIn og Facebook lar deg planlegge poster fram i tid.
Under får du kort forklart hvordan du kan planlegge innlegg på hver plattform:
Det fjerde tipset er å ta i bruk historier på Instagram og Facebook. Historier, i motsetning til vanlige innlegg, blir ikke vist til nye brukere ofte, men er godt egnet til å nå ut til dine eksisterende følgere. Det som er spesielt med historier er at de har interaktive funksjoner som kan bidra til å skape engasjement.
Noen av de interaktive funksjonene du kan legge til er:
Du kan planlegge historier på Instagram og Facebook via Meta Business Suite
Når ferien kommer, kan det være lurt å informere om eventuelt reduserte åpningstider. I tillegg til en sommerpost kan du også informere om dette ved å oppdatere forsidebildet til bedriftssiden din på LinkedIn og Facebook.
Et bonustips til slutt er å svare på kommentarer. Algoritmene elsker engasjement og kommentarer er en svært god form for engasjement. Så hvis du har mulighet til å svare et par kommentarer i ferien er det lurt. Om det er andre på teamet som er på jobb i ferien, kan du gi dem ansvaret for å svare eventuelle kommentarer som kommer i ferien.
her kan du lese mitt tidligere blogginnlegg om å gjøre SoMe-profilene dine klare for ferie. Se innlegg.
Se videoen her:
Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen.
Nå kan du enkelt få nye nettsider og øke synligheten og veksten til din bedrift med nye kunder.