AGS Bloggen

Konsekvensen av å ignorere mobilen

Skrevet av Christine Stenersen | 10. november 2015


I slutten av April i år foretok Google en endring i hvordan nettsteder blir rangert i søkemotoren. Den nye algoritmen bestemmer resultatene i det organiske søket basert på 200 ulike signaler eller faktorer, inkludert «PageRank». Andre faktorer som spiller inn er hvor brukeren befinner seg, og om innholdet er aktuelt og oppdatert. Organisk søk på Google er besøk som stammer fra ikke-betalte oppføringer, altså rene treff i søkeresultatene, og ikke annonser.

Adobe har i sin ferske rapport «Digital Index» levert tall på at Googles algoritmeendring har ført til negativ effektiv! Bedrifter som ikke har tilpasset seg den nye algoritmen har opptil 10 prosent nedgang i organiske søk på Google.  Endringen som ikke umiddelbart ga noen målbar effekt, har av bransjen som jobber med søkeordsoptimalisering vært omtalt som «mobilgeddon». Frykten for «mobilegeddon» visste seg å stemme, i dag ser en tydelig at ikke-mobilvennlige sider har mistet hele 10 prosent av trafikken!


Den nye endringen innebærer at nettsider må sørge for å være mobilvennlig, eller responsiv som det så pent heter. Konsekvensen av å ikke ha det, er at du risikerer å tape kampen om både trafikk og oppmerksomhet. Nettsider som derimot er responsiv og tilpasset mobilen vil i motsatt tilfelle bli belønnet. Microsoft og dets søkemotor «Bing» har også gjort noe av det samme.

For å unngå å bli betraktet som en «mobilfiendtlig» side av søkemotorene, må nettsiden din kunne leses og brukes uten at brukeren må zoome inn eller ut. Tekst, knapper, lenker og andre interaktive elementer må også være store nok og ha god nok avstand fra hverandre, slik at det er vanskelig for brukeren å bomme.

I dag surfes det mer på nettet fra mobiltelefoner enn via PC. Det er derfor viktig at dine potensielle kunder finner deg og dine produkter, tilpasset den skjermen de surfer på. At nettsiden er lesbar og fremstår som lekker på mobil og nettbrett, er like viktig som at den tar seg godt ut på PC-skjermen.

Har din bedrift responsiv nettside?
AGS dinitavdeling leverer responsive nettsider som er tilpasset visning på alle enheter. Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.