Du er ikke alene om å ha hørt de samme utsagnene gang på gang om at norske bedrifter må digitaliseres, alle må ta i bruk ny teknologi osv. Hvis du ikke er med nå, detter du av lasset om 3 år. Overskriftene i Aftenposten og Dagens Næringsliv ser enda skumlere ut, "Norske toppledere er på bunn i digitalisering", "Norske ledere mangler digital strategi". Temaet "digitalisering" er i vinden som aldri før og det går nesten ikke en dag uten at dette temaet kommer opp i norsk næringsliv.
Noen ser på digitalisering som noe spennende og nytt, mens andre ser på det som skummelt og frykter endringer. Hva er egentlig forskjellen mellom de bedriftene som synes at digitalisering er gøy og de som synes at det er slitsomt?
De bedriftene som har fokus på hva de selger og hvordan de leverer sine produkter og tjenester synes nok at hver endring er slitsom. Mens de bedriftene som har fokus på hvorfor de gjør det de gjør vil se masse nye muligheter i den tiden vil lever i nå.
Bedrift A lager og selger papiraviser. Innholdet i avisen utarbeides av en redaksjon som består av dyktige journalister. Avisen selges på alle lokale bensinstasjoner, dagligvarebutikker og kiosker. Bedriften har jobbet slik i mange år og har vist gode økonomiske resultater. Hvorfor forandre noe som fungerer?
Så har vi Bedrift B som også lager og selger papiraviser. Her er de opptatt av å levere nyheter og skape samfunnsdebatter. Det er ikke så viktig for dem om de gjør det ved hjelp av papiraviser eller om de bruker andre midler. Det viktigste for dem er å kunne levere verdi til flest mulig kunder på kortest mulig tid.
For Bedrift A vil digitalisering skape masse stress og problemer. Hvorfor er det slik? Jo, fordi de risikerer å måtte slutte å levere på den måten de er vant til å gjøre det. De har alltid laget alt innhold for papiraviser, hvorfor skal de nå se fremover å begynne å tenke på nettaviser? Slike bedrifter er altfor vant med vaner og disse vanene er vonde å omgjøre.
Så har du Bedrift B, som har et helt annet syn på endringer. De ser at hvis de går fra papiravis til nettavis vil de kunne leverer nyheter til mange flere leser på kortere tid. De er ikke så opptatt av å fortsette å gjøre det de gjør, men at verdien de leverer til sine lesere blir den samme. For disse blir overgangen fra papir til nett noe spennende, nettopp fordi de tenker nytteverdi for kunden. Det er ikke å beholde de gamle vanene som er et problem for disse. De er ikke redd for å tenke nytt og de ser også nytteverdien for sine kunder som en større fordel enn sin egen arbeidsmåte.
Det å digitalisere for digitalisering skyld er stressende og lite nyttig. Du bør starte med å stille deg to spørsmål;
- Hvorfor gjør jeg det jeg gjør?
- Hvilken verdi leverer jeg til mine kunder?
Hvis du klarer å formulere et kort og tydelig svar på de to spørsmålene vil du se at ved å ta i bruk moderne teknologi vil du kunne levere verdi til flest mulig kunder på kortest mulig tid. Er du klar?
Boost produktivitet din med Microsofts 365. Meld deg på våre kurs slik at du kan mestre verktøyene som forandrer måten du jobber på.