I dette innlegget skal du få se nærmere på hvordan du kan redusere IT kostnadene ved å øke sikkerheten, og ta i bruk verktøyene som du få inkludert i Microsoft 365. Spar tid og penger ved å ikke være hackerens beste venn.
Er det mulig å spare penger på å ha god IT-sikkerhet?
Med stigende utgifter og budsjetter som spises opp av høy strømregninger, er du sikkert på jakt etter måter å redusere kostander på. I dette innlegget skal du få se hvordan du med en liten investering i god IT-sikkerhet kan redusere utgifter på IT-budsjettet.
Men la meg først ta deg igjennom hvorfor fortsatt mange bedrifter og ledere ikke gjør mer for å sikre seg mot cyberangrep.
Elefanten i rommet
For mange små og store bedrifter er IT sikkerhet elefanten i rommet som det er vanskelig å håndtere av ulike årsaker. Media florerer jo med saker der det hackes og gjøres innbrudd. Ledere og ansatte som blir svindlet eller klikker på linker som gjør at alt stopper opp. Bedriften går nedenom og hjem. Du hører om data som blir borte, data som blir tatt som gissel eller data som blir stjålet rett foran nesen din.
Her 3 grunner til at bedrifter ikke investerer i sikkerhet.
- Med så mange trusler og dommedags scenarier kan IT-sikkerhet for noen bli en krig som allerede er tapt. Hvor skal du egentlig starte å bygge sikkerhet, når det er så mye som kan gå galt, så mye som skal på plass? Jepp, du kan bli helt matt av mindre.
- Når trusselbildet er så massivt må det bety at sikkerhet blir veldig dyrt, ikke sant? For en mindre bedrift å sikre seg mot alt dette må jo koste skjorta. Sikkerhet blir en utopi som ikke lar seg gjennomføre i trange budsjetter.
- Kommer aldri til å skje meg. Jeg er for liten for at hackerne er interessert. For hvem er interessert i en liten rørlegger som leverer varmvannstank med WiFi, eller en elektriker som er innom en stor bedrift for å levere et nytt adgang system. Faktisk så er mindre bedrifter nå mer interessante for hackere enn tidligere, nettopp fordi de ofte har informasjon om større kunder eller leverandører. Enkle mål med lav sikkerhet.
Myten
Myten om at sikkerhet er vanskelig og dyrt stemmer ikke. Det er faktisk mye enklere enn du tror å få opp sikkerheten til et nivå som beskytter deg godt mot angrep enten du er en stor eller liten bedrift.
La oss knekke myten.
- To-trinns-pålogging (MFA) vil øke sikkerheten din med 99% ifølge Norsk Sikkerhets Myndighet (NSM). Du kan altså bli 99% sikrere ved å slå på en liten tjeneste som du allerede får med i Microsoft 365. De fleste IT-partnere kan hjelpe deg å sette opp dette på under en dag i de fleste tilfeller.
- De fleste angrep skjer at du trykker på farlige linker og vedlegg i e-post. Det er denne veien de fleste hackere bruker for at du skal slippe dem inn. Det du kanskje ikke er klar over er at du allerede har mulighet for å beskytte deg mot dette i Microsoft 365. Du trenger bare å aktivere det. De fleste IT-partnere slår dette på for deg i samme slengen som de setter opp to-trinns-pålogging.
- For de fleste bedrifter vil disse 2 punktene koste deg ca. en 100,- lapp ekstra i mnd. pr. bruker, og en dags arbeid for IT-partneren din.
- Her har jeg lagt ved en komplett oversikt priser og hva du får med her i vår Sikkerhetspakke I.
- Jeg har også laget et webinar om sikkerhets-tjenestene i Microsoft 365 som du kan se opptak av.
7 måter du kan redusere kostnader med bedre IT-sikkerhet
Det er mange måter som økt sikkerhet kan hjelpe deg å redusere kostander. La oss starte med den aller største utgiften. Den du frykter at du kan få.
1.Du unngår utgiften ved å bli hacket.
Ok så du sparer kanskje ikke noe på budsjettet akkurat nå, men tenk deg den utgiften du får dersom skjermene blir svarte i noen uker uten tilgang til systemene dine. Tenkt deg at du ikke får levere til kundene dine, bestilt varer eller har tilgang til regnskapet.
Regningen blir enda større med ryddejobben for å komme opp på beina igjen etter at krypteringsviruset har låst ned data og systemene dine. Du kan tenke deg IT-konsulenter som jobber i timer, dager og uker for å få systemene opp igjen.
Mange bedrifter risikerer konkurs etter et slikt angrep.
2. Du sparer tid og kostnader med 2-trinns-pålogging
Visste du at de fleste supporthenvendelser IT-leverandører får er fra brukere som har glemt passordet sitt. Mange IT-leverandører tjener stor på brukere som ikke husker passordet sitt. Her kan det ofte ende med 500,- kr. pr henvendelse.
Bruker du 2-trinns-pålogging (MFA) trenger du ikke lenger å bytte passord. Ja, passordbytte er blitt gammeldags. Nå er det kodeappen på mobilen slik du er vant med fra Bank-ID som enkelt slipper deg inn i programmene dine.
Bruker du Windows kan du aktivere Windows Hello, så slipper du enkelt inn på maskinen med et smilende fjes.
Tiden du sparer på at brukerne dine logger på enkelt og sikkert på kontoret eller hjemmefra er ikke bare en tidstyv mindre men også mer brukervennlig og enklere. Tenk deg hvor enklere det ble når du begynte å bruke Bank-ID på mobilen i stedet for å drasse rundt på kodebrikken.
3. Kostnader og tid på innlogging i programmer og tjenester
Nok en tidstyv som tar plass og gjør livet vanskeligere for deg og brukerne dine. Tenk alle passord du må huske på for alle de forskjellige tjeneste du bruker. Eller at du må bruke tid på logge deg inn i hvert enkelt program etter du har logget deg inn på PC-en.
Med SSO (Singel-Sign-On) aktivert i Microsoft 365, kan du automagisk få logget deg inn i alle programmene du bruker når du logger deg på maskinen. Så slipper du å ringe IT-leverandøren din og betale for support på glemte passord.
4. Brukerportal
Er du fortsatt lei regninger som skyldes glemsomme brukere som ringer IT-leverandørens support for å få nytt passord? Ja da finnes det enda en smart løsning som du kan aktivere i Microsoft 365.
Den heter Self service password reset Portal. Ja jeg synes også Microsoft har litt kronglete navn på tjenestene sine noen ganger. Men det betyr oversatt til norsk Selvbetjent Portal for Tilbakestilling av Passord.
Altså et sted der brukerne selv enkelt kan resette sitt eget passord uten å ringe support og unngå at du får regning.
Smart, ikke sant?
5. Reduser kostnader med automatisk oppsett av PC
En del av IT-utgiftene dine går med til å sette opp nye eller gamle maskiner. Ny ansatt begynner, og du trenger å få satt opp en ny maskin. Eller du kanskje vil at den nye ansatte skal overta en maskin du allerede har. Her ringer du kanskje IT-leverandøren din og får hjelp av en support-tekniker til å sette opp maskinen for deg.
Visste du at en tjeneste i Microsoft 365 pakken kan hjelpe deg å halvere regningen du får på installasjon og oppsett av maskiner. Denne tjenesten fra Microsoft heter Autopilot og er en del av Microsoft 365.
Med denne aktivert kan IT-leverandøren din levere ny PC som automatisk blir satt opp med programmene som brukeren trenger.
Alt du trenger å gjøre er å logge deg på maskinen så settes den opp for deg. Her kan du spare mye penger.
6. Oppdateringer som stjeler tid
En stor årsak til at hackere lykkes med å gjøre datainnbrudd skyldes at Windows og programvare ikke er oppdatert. Mange angrep som utføres utnytter sikkerhetshull som allerede er tettet fra Microsoft og leverandørene med bedriften og brukerne har ikke oppdatert systemene.
Å manuelt oppdatere for alle eller følge med at PC oppdaterer føles sikkert for mange som bortkastet tid. Tid som helt sikkert kunne brukes til noe mye mer nyttig. Mer tid til bedriftens forretning og mindre til IT-oppdateringer.
Så hva med et system som gjør alt automatisk slik at du slipper å tenke på det? I Microsoft 365 finnes det en slik tjeneste som automatisk sørger for at alle Windows og programvare er oppdatert. Den heter Intune og kan aktiveres og settes opp av IT-leverandøren til å sørge for at du alltid er oppdatert med de siste sikkerhetsoppdateringene.
7. Reduserte kostnader ved tap av data eller utstyr
Mister du mobil eller PC ved tyveri eller det blir glemt igjen, kan risikoen være stor for datatap. Sjansen er stor for at uvedkommende får tilgang til sensitiv informasjon om personer eller bedrifter. Den store kostnaden her kan komme av du mister kunder som følge av du har mistet data som blir lekket på nett.
Det kan fort bli pinlig og føre til at du får et dårlig rykte.
Er data lagret lokalt på maskinen uten backup kan du få kostnader ved tapt tid og arbeid med å gjenskape dataene.
I Microsoft 365 får du mulighet til å fjernslette bedriftens data både på mobil og PC. Tar noen mobilen din så kan du slette alt innhold slik at mobilen er tom. I tillegg krypteres din data slik at de blir umulig å lese for uvedkommende.
Data lagres i skyen så de går ikke tapt selv om mobilen bil ødelagt eller de slettes på enheten av systemet.
En annen fordel er at det gjør Offboarding av ansatte som slutter mye enklere. Her kan du enkelt fjernslette data som tilhører bedriften din på den private mobilen som den ansatte tar med seg til ny arbeidsgiver. Så slipper du at dine data blir med til konkurrenten.
Konklusjon
Dersom du lurer på hvordan du kan få på plass alle disse punktene slik at du kan begynne å spare tid og kostnader så har jeg svaret her.
Ja, du må investere litt i lisenser og noe i hjelp fra din IT-leverandør med å aktivere disse tjenestene.
Med fordelen er at du blir sikrere, fjerner tidstyver og IT-kostnader på lang sikt.
- Dette trenger du får å øke sikkerheten med 99% og beskytte deg mot farlige linker og vedlegg på e-post. Se priser på hvordan du kan få aktivert og satt opp Microsoft 365 tjenestene.
- Med dette får du aktivert alle de andre tjenestene, kvitte deg med tidstyver, og kan spare penger på IT-support og installasjon Se priser på vår Sikkerhetspakke II.
Sikkerhetspakke I
Vi hjelper deg med å aktivere de beste sikkerhetsverktøyene i Microsoft 365. Nå kan du beskytte deg effektivt mot farlige lenker og vedlegg på e-post, og mot 99% av de vanligste data angrepene mot i bedriften.