Ønsker du å være synlig med din bedrift på LinkedIn? I dette innlegget får du en innføring i hvordan du lager en profesjonell bedriftsprofil på LinkedIn.

Lurer du på hvordan du lager en bedriftsprofil på LinkedIn?

Sist jeg laget et innlegg om LinkedIn var dette rettet mot din private profil. Og gikk du glipp av dette innlegget kan du lese mer her -> https://blogg.ags.no/hva-er-linkedin-og-hvordan-lage-en-god-linkedin-profil

I dette innlegget skal jeg fokusere mer på bedriftsprofilen. Hvorfor bør bedriften din være synlig på LinkedIn og hva får du ut av det? Lenger ned i innlegget kan du få en full beskrivelse på hvordan du lager en profesjonell bedriftsprofil på LinkedIn.

JGS_4535


Fungerer en bedriftsprofil på samme måte som en privat profil?

I prinsippet er det de private profilene på LinkedIn som er det aller viktigste. Det er de som bygger nettverk og det er med de du får økt rekkevidde på ditt innhold. Så hvorfor skal du da være på LinkedIn med en bedriftsprofil også?

Å være til stede på LinkedIn med en bedriftsprofil er ikke bare viktig for deg og dine ansatte, det er også viktig for dine fremtidige ansatte og for employéer branding. Du kan med en tilstedeværelse på LinkedIn skape deg et navn og bli en ettertraktet arbeidsgiver om du gjør det riktig.

 

Derfor bør din bedrift være synlig på LinkedIn

  • Du får synliggjort bedriften din og får mulighet til å markedsføre deg på en unik måte.
  • Bygge interesse og skape attraktivitet rundt din arbeidsplass.
  • Det er på LinkedIn flest andel med profiler i aldersgruppen 30-59 år og det er gjerne i denne gruppen de fleste beslutningstakerne i bedriften befinner seg, men også her det finnes gull blant mulige nye ansettelser for din bedrift.
  • Du får ta del i et profesjonelt nettverk hvor det nesten er forventet at du er tilstede. Spesielt dersom du ønsker å fremstå som en attraktiv arbeidsgiver.
  • Med en bedrift som har en tilstedeværelse og en egen LinkedIn strategi, vil dine ansatte kanskje føle seg mer inkludert i bedriften.

New call-to-action

Hvordan lage en god LinkedIn profil for din bedrift?

Det viktigste utgangspunktet for å ta i bruk LinkedIn er den private profilen på LinkedIn, da det er denne du når ut med en større rekkevidde. Men om alle dine ansette ikke er koblet til din bedrift, eller om verre – at de er det, men bedriftsprofilen ser uferdig og lite profesjonell ut, vil ikke effekten av synligheten på LinkedIn være like stor.

Derfor er det viktig at du som bedrift tar tak og fyller ut all viktig informasjon som er tilgjengelig. Bedriftsprofilen din er ditt utstillingsvindu og din mulighet til å vise frem din bedrift i verdens største profesjonelle nettverk på internett.

Det er viktig med en god visuell profil, da det å skape et godt førsteinntrykk har mye å si for de du får på besøk.

Start med å opprette en bedriftsside på LinkedIn, ved å trykke på knappen (1) <Arbeid> i menylinjen, for deretter å velge (2) <Opprett en bedriftsside> som du ser i bildet under:

opprette en bedriftsside på Linkedin

 

Som du ser i bildet under, får du her 3 valg. Her skal du velge <Bedrift>.

opprette en bedriftsside på Linkedin 2

 

Nå får du opp bilde som du ser under. Her det viktig å fylle ut all informasjon om bedriften din i punktene under (3). På høyre side får du en forhåndsvisning (4) av hvordan siden din vil se ut. Når du har fylt inn all informasjon velger du (5) <Opprett side>.

opprette en bedriftsside på Linkedin 3

 

Du får også tilgang til å rette på denne informasjon via innstillingene på profilen din, men det kan være lurt å ta det med en gang. Når siden din er opprettet kommer du inn til din bedriftsside på LinkedIn. For å få en fin rød tråd, bør du laste opp et forsidebilde på siden din (6). Dette bør være et bilde som symboliserer bedriften og din identitet. På bildet under kan du se hvor på siden du endrer forsidebilde og hvilke format bilde bør være i.

Endre forsidebilde på linkedin bedrift

 

Nå som det meste av siden din er klart, vil jeg anbefale å se over alt sideinnhold. Dette gjøres ved å trykke på (7) <Rediger side>. Se bilde under for å finne ut hvor du redigere siden din. rediger side på linkedin

 

Du får her opp en rekke områder du kan se over og fylle ut informasjon om bedriften din (8).

Fyll inn introduksjonen om deg selv ordentlig og fortell hvem du er og hva du kan hjelpe dine potensielle kunder med. Se gjerne over slik at du er lagt inn med riktig kontaktinformasjon og ta med Call-2-action punkter, som bedriftens nettside, blogg, YouTube kanal etc. Det er nemlig ikke alle disse punktene som er listet opp ved første registrering av bedriften din, slik vi så i punkt 3-5 over.

rediger side på linkedin 2

 

Punkt (9) <Administrer språk> blir listet opp som et eget punkt. Dersom du ønsker å ha en firmaprofil tilgjengelig på flere språk, er det nemlig her du legger til dette.

Hvilke språk skal profilen din være på? Jobber du kun med norske kunder, sett det primære/standard språket til norsk, jobber du med internasjonale kunder, ha profilen din på engelsk primær/standard språk. Du kan også velge å ha en profil på flere språk. Det viktigste er å ha en rød tråd i måten du kommuniserer på og rydd opp slik at det ser profesjonelt ut for de som besøker deg. Se bildet under for hvor du fyller ut informasjon om språk i din bedrift.

administrer språk

 

Hvordan legge til flere brukere til å administrere bedriftssiden på LinkedIn?

Det er veldig viktig å ha flere administratorer på en bedriftsside. Det finnes flere grunner til at dette er viktig.

  • Det er blant annet godt å være flere i bedriften som administrerer en side når det kommer til innhold, utføre endringer om bedriften etc. 
  • Dersom den private profilen din mot all formodning skulle blitt hacket, har du en reserver som har tilgang til bedriftssiden på LinkedIn.
  • Om en ansatt sluttet i bedriften og vedkommende har tilgang til bedriftssiden din, kan det være lurt å ha en Backup.

I bildet under kan du se hvor du legger til en administrator på bedriftssiden på LinkedIn (10).

legge til administrator linkedin

 

Når du trykker deg videre inn her <Administrer administratorer> som du så i bildet over, kommer du inn til siden som du ser under. Her får du oversikt over alle <Sideroller> for din side. Du kan her legge til og fjerne ansette. Du kan også redigere hvilke siderolle vedkommende skal ha.

legge til administrator linkedin 2

 

Dersom du skal legge til en ny siderolle og trykte på knappen som du så over <+ Legg til administrator> , får du her mulighet til å skrive inn navnet til vedkommende du skal legge til og velge hvilke siderolle han/hun skal ha. Her er en oversikt over de ulike siderollene du kan velge.

legge til administrator linkedin 3

 

Hvordan invitere følgere til bedriftssiden på LinkedIn?

LinkedIn gir deg tilgang til å invitere opptil 250 følgere til din bedriftsside hver måned. Måten du gjør dette på er å invitere ditt private nettverk til å følge siden din på LinkedIn. Det er kun personer med en tilegnet siderolle i bedriften som får muligheten til å gjøre dette. Et tips her, er å rullere litt på sideroller i bedriften, slik at flere ansatte har mulighet til  å invitere sitt private nettverk til å følge siden deres.

Du finner tilgangen til å gjøre dette via <Administrasjonsverktøy> på siden din. Se bilde under og velg (11) <Inviter forbindelser>

inviter forbindelser linkedin

 

Deretter velger du hvilke forbindelser du ønsker å invitere. Se bildet under: 

inviter forbindelser linkedin 2

 

Oppsummering

Nå håper jeg du har blitt inspirert til å komme i gang og ta i bruk all funksjonalitet som er tilgjengelig for bedriften din på LinkedIn. Når bedriftsprofilen din er ferdig satt opp, kan du starte med å bygge innhold, anskaffe følgere, opprette og gjennomføre livesendinger og med dette markedsføre bedriften din mot mulige nye kunder og nye ansatte. Som verdens største profesjonelle nettverk på Internett, finnes det nemlig et hav av muligheter på LinkedIn. 

Kort oppsummert så vil jeg si at LinkedIn er et fantastisk verktøy å ta i bruk som bedrift. Ved å sette av litt tid hver uke til å jobbe aktivt med LinkedIn vil du på sikt kunne oppnå god merkevarebygging for din bedrift, dine ansatte og dine fremtidig nye kollegaer!

Dersom du ønsker flere tips til hvordan du bør jobbe med din LinkedIn profil og hvordan du utfører de nødvendige endringene, kan du booke oss inn for et lite LinkedIn kurs i din bedrift!

 

Problemer med å komme i gang?

Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen. 

New call-to-action

Jeg er interessert, ta kontakt med meg

.