AGS Bloggen

Hvordan fungerer Microsoft Self-Service Password Reset (SSPR)

Skrevet av Kristian Hokland | 1. februar 2022

I dette innlegget skal du få se nærmere på hva Microsoft Self-Service password reset er, og hvordan det fungerer og hvordan du kan få det i din Microsoft 365 løsning

Har du noen gang glemt passordet ditt og må bruke tid på å ringe din IT-partner for å få hjelp til å bytte passord?


Det mange ikke vet er at det finnes en mulighet i Microsoft 365 som lar deg resette passord selv i løsningen. Enkelt, sikkert og kjapt. Se hvordan under!


 

 

Hva er Microsoft Self Service Password Reset?

Veldig mange IT-partnere har som standard at brukerne må ringe inn til sin support-avdeling for å få hjelp til å resette passordet sitt. Det kan være flere grunner til det, blant annet kan det for noen være det å få mer å gjøre og tjene mer penger, eller det mest vanlige er at bedriften din skal ha mer kontroll på sikkerheten.

Microsoft Self Service Password Reset er som i navnet sitt en funksjon i Microsoft som tillater brukeren å resette sitt eget passord, som kan settes opp igjennom SMS eller i Microsoft Authenticator Appen som er metoden vi anbefaler.

 

 

 

 

Microsoft Business Standard uten 2 faktor autentisering (MFA)

"Men husk"

Dersom du kun har Microsoft Business Standard uten 2 faktor autentisering (MFA), og en hacker får tak i passordet ditt så kan de resette passordet ditt uten at noen får beskjed om dette.

Det er et veldig stort sikkerhetshull å ikke ha 2 faktor autentisering, og et veldig stort sikkerhetshull å aktivere Microsoft Self Service Password reset uten 2 faktor.
Så her anbefaler vi deg at du har 2 faktor autentisering (MFA) på brukerne dine før du aktiverer en Self Service Password portal

 

 

 

Hvordan får du Microsoft Self Service Password Reset (SSPR)?

Får å kunne få nytte av Microsoft Self Service Password Reset krever det at man som minimum har Microsoft 365 Business Standard lisens.

Din IT-partner vil kunne gi deg gode råd om hvilke lisenser du burde ha for å bruke SSPR, og kunne gi en opplæring om nødvendig.

Aktiveringen av dette gjøres i Microsoft Admin Portal, så det kan være lurt at noen med nødvendig kompetanse aktiverer dette. Her får du garantert hjelp av IT-partneren din.

Microsoft skiller mellom 3 scenarioer der det er behov for SSPR.

  1. Brukeren vet passordet sitt og ønsker å endre det til noe nytt
  2. Når en bruker har glemt passordet sitt og ønsker å resette det
  3. Når en bruker har en lokal AD synkronisert med Azure AD Connect og ønsker å bytte eller resette passordet sitt på begge AD.

Både punkt 1 og 2 krever Microsoft 365 Business Standard som minimum, allikevel anbefaler jeg å ha Microsoft 365 Business Premium med 2 faktor autentisering (MFA) aktivert for å kunne resette passord i Microsoft Authenticator Appen.

Punkt 3 krever Microsoft 365 Business Premium eller Azure AD Premium P1 eller Azure AD Premium P2.

"Ta kontakt med IT-partneren din så får du aktivert Self Service Password Reset portalen du også"

 

 

 

 

Hvordan bruker du Microsoft Self Service Password Reset?

Etter at din IT-partner har aktivert SSPR kan dine ansatte resette passordet sitt på egenhånd, når som helst.

Det gjør du på følgende vis:

Først trykk på «Får du ikke tilgang til kontoen?»





Da kommer du til følgende vindu og velger «Jobb- eller skolekonto»

Her skriver du inn epostkontoen din og det du greier å tyde ut av bokstavene.

 

 

 

 

Når vi er kommet så langt kan du velge hva slags 2 faktor du ønsker for å få tilgang til kontoen når du som minimum har Microsoft 365 Business Premium med 2 faktor aktivert på kontoen din,
her velger de fleste «Godkjenn et varsel i godkjennerappen min»

 

 

 

 

Deretter for å sette dette opp første gangen trenger du bekreftelseskode som du kan få via alternativ epostadresse, SMS fra mobiltelefonen eller ring til mobiltelefonen.

 

 

 

 

Da har vi kommet så langt at du kan skrive inn ditt nye passord, og bekrefte med «Fullfør»

 

 

Da har du vellykket resatt ditt eget passord!


 

 

Ønsker du å aktivere Self Service Password Reset portalen du også?

Dersom du har noen flere spørsmål som ikke ble besvart i dag om Microsoft 365 eller skulle det være noe annet du lurer på er det bare å ta kontakt med oss på telefon eller på E-post.
E-post: kristian@ags.no eller på Telefon:33 29 10 00

Her kan du også finner flere innlegg om Microsoft 365: 

Sikkerhetspakke I

Vi hjelper deg med å aktivere de beste sikkerhetsverktøyene i Microsoft 365. Nå kan du beskytte deg effektivt mot farlige lenker og vedlegg på e-post, og mot 99% av de vanligste data angrepene mot i bedriften.