1

 

Den berømte hashtagen (#) har for alvor gjort sitt inntog på sosiale medier. Men når skal vi egentlig bruke den og hvorfor bruker vi egentlig en hashtag?

 

Hva er en hashtag?

Enkelt sagt, så er en hashtag en enkel måte for folk å kategorisere og finne innlegg som interesserer basert på emne søk. Hashtag brukes til å markere søkeord eller emner og kan plasseres hvor som helst i innlegget.

  • Ditt søkeord må starte med symbolet #
  • Ordet må komme direkte etter symbolet, slik som dette: #ags (ikke # ags).
  • Du kan ikke bruke mellomrom eller skilletegn i en hashtag (#ags it partner). Det må skrives i ett ord #agsitpartner eller skille mellom store og små bokstaver for å gjøre det tydeligere #AgsItPartner
  • Hashtagen kan inneholde tall, men ikke spesialtegn som & eller !
  • Hold det kort og enkelt. Ett ord er best for å oppnå størst rekkevidde (tenk på hva du selv ville søkt på). Dersom du bruker mange ord, skill gjerne med #StorBokstavIHvertOrd for å gjøre søkeordet mer lesbart.

 

Hvordan bruke hashtag?

Det finnes også ulike måter og bruke hashtag på, og vi bruker det gjerne i ulike sammensetninger ut ifra hva slags innlegg man skriver og hva man ønsker å oppnå med hashtag bruken. Husk at hashtags kan for noen oppfattes som spam, slik at man bør se på bruken av hashtags i de ulike innleggene du poster og i hvilke kanaler du poster de. To gode huskeregler er å ikke overdrive bruk av hashtags og at hashtagene bør ha noe med innlegget å gjøre. De som søker på hashtags, forventer å finne noe som er relatert til emne de søker.

 

Hvorfor bruke hashtags?

Hashtag er en fin måte å bygge merkevare på. Bruk gjerne navnet på bedriften din eller et ord/uttrykk som du ønsker at følgerne dine forbinder med deg. Eksempel for dette er i vårt tilfelle vårt firmanavn #AgsItPartner #ags og vårt motto #DinBesteItPartner

Har du noen kampanjer eller eventer som skal fremmes kan du bruke hashtags. Dette er en fin måte å markedsføre kampanjen eller eventet på. Vi arrangerer for eksempel et årlig IT-treff som vi ønsker å fronte. I dette tilfellet brukes da hashtag #ItTreff2017, #ItTreffet, AgsItTreff osv.

Hashtags brukes også for å få frem enkelte emner i innholdet som er viktig. Dette er gjerne hashtags som er relatert til innlegget du har postet. I forbindelse med vårt IT-treff ville vi da ha brukt hashtager for innholdet og leverandører som kommer på IT-treffet som for eksempel #IT #sikkerhet #telekom #office365 #hp #telenor #telia #microsoft osv.

Er målet med innlegget og få mest mulig likes bør man bruke populære hashtags og topplisten av hashtags bør sjekkes ut. Ved bruk av disse dukker innlegget ditt opp på søk av populære emner i de ulike kanalene. Spesielt Instagram er en fin kanal det du kan finne liste over populære hashtags.

 

Hvor skal man bruke hashtags?

Nå som vi har sett på ulike måter å bruke hashtags på ønsker vi å se hvordan vi bør bruke hashtags i sosiale medier. I de ulike kanalene har man ofte ulik «tålmodighet» når det gjelder hashtag bruk. På Facebook ønsker man for eksempel ikke å bli lesset ned av hashtags, mens på Instagram forventer vi at innleggene inneholder mange hashtager.

  • På Twitter bruker du hashtags for å engasjere folk i Tweetene dine. En god huskeregel der er at man ikke skal bruke for mange. Twitter selv sier du maks bør ha 2 hashtags i en Tweet.
  • Instagram er basert på bilder og bruk av hashtags. For å oppnå mest mulig likes her bør du ha en offentlig profil og bruke mange hashtager for å få flere følgere og likes.
  • På Facebook er det de siste årene blitt mer vanlig å bruke hashtag, men ikke på samme måte som på Instagram. Nøy deg med noen få.

 


Kontakt oss

Trenger du noen gode tips eller råd? Ta kontakt med en rådgiver for et uforpliktende møte. Du kan nå oss på tlf 33 29 10 00, sende oss en e-post til dinitavdeling@ags.no eller fylle ut kontaktskjemaet.


Kontakt oss