Kompleksiteten i en mobilløsning står overhodet ikke i samsvar med informasjonen de fleste mobiloperatørene gjør tilgjengelig for norske SMB-bedrifter. Dermed er det utfordrende å velge riktig, og mange SMB-bedrifter velger feil, gang på gang.Hvor er det trygt å søke råd?
Det finnes nettsteder som lever av å gi deg sammenligninger og råd om blant annet hvilket mobilabonnement du skal velge for bedriften. Så da er det vel greit da - en tur innom deres sider, så er du i boks?
Det hadde vært veldig greit om det var så enkelt...
Mange bedrifter opplever imidlertid at sammenligningstjenester for mobil på nettet er mer villedende enn veiledende når det gjelder valg av bedriftsabonnement. Parameterne som legges til grunn for anbefalingene som gis, er ofte urealistiske og avslører manglende kompetanse eller vilje til å sette disse bedriftsabonnementene inn i konteksten som gjelder for 99% av bedrifter der ute.
Sammenligningstjenestene har selvsagt et sterkt fokus på pris, men hopper bukk over faktorer som for de fleste bedrifter vil gjøre store utslag nettopp på prisen, og ikke minst - på verdien av tjenesten.
I jakten på det helhetsbildet du trenger å få tegnet opp dersom du skal finne en god match for din bedrift, må du derfor være oppmerksom så ikke en prissammenligningstjeneste peker deg i feil retning.
Les videre, så skjønner du hvorfor.
"Dersom du velger en moderne mobilløsning, kan bedriften din få mange muligheter"
Med litt enkel research kan du gjøre et klokt valg for din bedrift, dersom du tar deg LITT tid før du bestemmer deg for din neste mobilløsning for din bedrift.
Sørg for å avdekke muligheter, begrensninger og mangler i løsningene du vurderer, og se disse opp mot dine behov.
Få alle detaljer på bordet - pris, binding, funksjonalitet og stabilitet i løsningen, tilgjengelig kundesupport osv.
I denne saken går vi mer i dybden på følgende:
Du har helt sikkert opplevd å kjøpe et produkt, for så å innse at du var litt for rask på avtrekkeren, og skulle gjort mer research i forkant.
På samme måte som det er lurt å være flankert av en bilkyndig person hvis du skal ut og kjøpe bruktbil, er det lurt å søke veiledning når du treffe et godt valg av telefoniløsning.
Det trengs et trent øye for å sette ulike løsninger opp mot dine behov, avdekke mangler og å «få på bordet» alle vilkår som virker inn på pris, binding etc. Det er heller ikke sånn at det finnes én løsning som passer for alle. Derfor får du i denne artikkelen beskrevet hva som skjuler seg «under panseret» på mobilløsningene norske bedrifter har å velge mellom. Forhåpentligvis plukker du opp noen gode tips.
Det er dessverre veldig lite informasjon tilgjengelig på nettet fra de ulike mobiloperatørene, både når det gjelder vilkårene og løsningene som tilbys. Derfor har vi i denne saken fokus på hva du bør vektlegge etter hvert som du får vite mer om hva de ulike aktørene kan tilby deg.
I det norske bedriftsmarkedet finner du mobiloperatører som Telenor, Telia, Ice, Phonero, Dipper, Nortel og Unifon.
De tre førstnevnte har eget mobilnett. Ellers er mobilløsning, mobilabonnement og vilkår forskjellig.
Endringstakten er høy, og det er vanskelig å få oversikt over hva som finnes.
Det er stor forskjell på systemene de ulike mobiloperatørene har i bakkant av abonnement og løsning - som skal ivareta deg som kunde, sikre at du får de gigabytene og den hastigheten du betaler for, og sørge for stabilitet og fart, og at alt «bare virker».
Hvis du primært er opptatt av pris, så bør du uansett forsikre deg om at du har fått informasjon om absolutt alt som har innvirkning på prisen, før du tar en beslutning. Du kommer sjelden noen vei med å oppdage «skjulte priser» når kundeforholdet ditt med ny operatør har startet.
Be om referanser på kunder som er hos operatørene du vurderer. Du vil ikke angre på dette. Ta en telefon til et lite knippe bedrifter i ditt område, og sjekk om de er fornøyde med de tingene som betyr noe for deg. Får du positive svar her, så er du på rett spor. Dette er det verdt å bruke tid på. Alternativt kan du håpe det beste, og la det stå til.
Uansett hvilken operatør du ser på, så kan du være helt sikker på at denne operatøren har til hensikt å tjene penger. En utfordrer i mobilbransjen, er helt avhengig av å selge seg inn på pris, i konkurranse med markedslederne. Vær oppmerksom på at de ofte tar seg da godt betalt andre steder enn på «signalprisen» de presenterer for kunden.
Hos flere av utfordrerne er det slik at vedkommende som anskaffer operatøren kunden, ikke skal ha noe med bedriften å gjøre lenger straks salget er i boks. Det er såpass mange detaljer rundt en mobilløsning, at det fort kan skjære seg hvis selgeren lover for mye.
Vi har møtt mange SMB-bedrifter som har gått i baret. Ivrige «lavprisselgere» har oversolgt og tilegnet løsningen egenskaper den ikke har for å vinne salget. «Det løser vi», «det har vi», «alt er inkludert», eller «det fikser vi», er løfter som går igjen. Derfor kan vi ikke være tydelige nok på at du må kreve skriftlighet og kontraktsfesting av løfter som blir gitt.
Hvis du googler «svindel» mellomrom «navn på mobiloperatør» kan du få noen indikasjoner på hvilke operatører som vekker mest harme i markedet
Hvilken type abonnement passer best for min bedrift?
Det finnes mange typer mobilabonnement – både med og uten inkludert datapakke. Men én trend er tydelig – de fleste operatørene tilbyr abonnement med data rollover. Det innebærer at mobilbrukerne kan ta med seg ubrukt mobildata videre til neste måned.
Her er noen kritiske spørsmål du bør stille om mobilabonnement med data rollover:
De fleste mobiloperatørene kan gi deg andre vilkår enn det som er opplyst på nettsiden. De kan ha spesielle vilkår knyttet til ulike forbund, kampanjepriser, lavere pris basert på antall mobilabonnement, etc. Ofte får du en «god pris» hvis du velger høye datapakker, men velg mobilabonnement basert på bedriftens behov – hvis ikke ender du likevel opp med å betale for data du ikke trenger.
Generelt sett er det «jo simplere løsning, jo lavere pris» som gjelder – uansett operatør. Noe som kan variere - og som kan gi utslag på totalprisen, er priser på ulike tjenester, og her varierer prisene mellom mobiloperatørene.
Avhengig av ditt behov, kan du be mobiloperatøren om pris på for eksempel:
Dette er kritisk. Små feil eller mangler i tilknytning til mobildekning / mobilløsningens stabilitet, stykker opp hverdagen til de ansatte, og bidrar til å redusere effektiviteten i bedriften dramatisk.
Når det gjelder mobildekning er det én ting som bør veie tyngst – uansett hva operatørenes dekningskart og dekningsmålinger sier, og det er opplevd dekning. Dersom ett nett fungerer bedre enn et annet i ditt område, og der hvor dine ansatte ferdes – så vet du kanskje svaret allerede.
Hvis du er usikker, går det fint an å be operatøren om et testabonnement. Da kan du enkelt finne ut om mobildekningen er god nok, gjennom å teste selv på de stedene hvor mobildekning er kritisk for deg. Husk at dekning også skal fungere best mulig innendørs, og at kapasiteten hos operatøren må være god nok til at alle kan surfe og ringe på steder hvor mange mennesker samles – typisk på en fotballkamp, på et skisted / utfartssted, eller på 17. mai. Du bør også sjekke med andre bedrifter i ditt område for å få vite hvordan de opplever dekning og stabilitet i operatørens løsning.
Stabiliteten i løsningen kan komme an på operatørens egen infrastruktur, og hvordan de har «skrudd sammen» løsningen – ikke på hvilket mobilnett du er i. Du skal forvente en oppetid på tilnærmet 100%. At mobilløsningen «henger», eller at du har dekningsbrudd, skal forekomme svært sjelden i en moderne og godt utviklet løsning. Likevel er dette problemer mange bedrifter lever med, og det er jo ikke akkurat et fortrinn.
Hvordan får du dekket bruddgebyret som kommer fra din nåværende mobiloperatør?
Sjekk om du har bindingstid hos din nåværende mobiloperatør. Mange bedrifter begår feil her. De tror at de ikke har binding, men så får de en faktura fra tidligere operatør etter at de har skiftet.
Dersom du har binding på noen eller alle abonnement, så bør du sørge for at ny mobiloperatør betaler bruddgebyret for deg. Her må du være helt sikker på hva som avtales, og konsekvensene det får. Ulike varianter eksisterer – avhengig av operatør:
Hvilke bindingsvilkår får du hos din nye mobiloperatør – og hva er det du får bindingstid på?
Her er det mange bedrifter som går «i baret». Mobilavtalen signeres, og man er lykkelig uvitende om at man nå har gjort noe dumt.
Først om bindingsvilkår:
Sjekk også hvilke vilkår som gjelder ved oppsigelse av bedriftsavtalen for mobiltelefoni. Også her kan det være snubletråder. Fornyes avtalen automatisk etter endt avtaleperiode? Og i så fall; for hvor lenge? Mot slutten av, eller etter, den opprinnelige avtaleperioden – når må du si opp avtalen for å unngå bruddgebyr?
Dessverre er det altfor mange som, etter overgangen til ny mobiloperatør, har opplevd at ting som har blitt lovet, ikke blir overholdt. Fakturaen inneholder litt for mange overraskelser, prisene man ble «lovet» for abonnement og løsning, viste seg kanskje å ikke være de eneste operatøren tok betalt for, og løsning og support fungerte slett ikke som forespeilet.
Mange har også opplevd at når de til slutt sier at «nok er nok», så viser det seg at avtalen de har signert gir et så høyt bruddgebyr at de ikke føler de har annet valg enn å bli værende – mot sin vilje. Noen få går den tunge veien - via sin advokat eller til Forliksrådet, fordi de mener de har en god sak. Ofte får de medhold fordi det beviselig er mangler og løftebrudd, og endelig er de fri til å gjøre et bedre valg. Men forståelig nok sitter det langt inne for de fleste å gå til dette skrittet, og det kan nesten virke som om enkelte operatører spekulerer i dette.
Vi påstår ikke nødvendigvis at én mobiloperatør er verre enn alle andre - bare at du som kunde må være din egen «advokat» når du skal velge mobiloperatør, rett og slett fordi telebransjen – generelt sett, ikke er særlig enkel «å få hodet rundt». Det er synd, for i dag ønsker vi alle å kunne orientere oss på nettet for å få full oversikt over hvilke muligheter som finnes. Vi ønsker å kunne gjøre våre egne valg uten at en «selger» skal bestemme hva vi skal få vite, og når vi får vite det, og vi ønsker en ryddig, oversiktlig og tydelig, skriftlig avtale.
Avtalen skal være tydelig, og alt skal fanges opp her. Ikke ta selgerens «løfter» for god fisk, ikke forhold deg til innhold i e-poster, og ikke anta noe du ikke vet. Alt skal stå i avtalen, og du bør lese den nøye.
Hvordan sikrer mobiloperatøren eller forhandleren at jeg får en trygg og god overgang / portering?
De fleste bedrifter har byttet mobiloperatør opptil flere ganger, og mange har dårlige erfaringer. Med en profesjonell samarbeidspartner skal en portering normalt gå veldig greit, men det er noen faktorer som skiller en god og en dårlig portering.
Du bør spesielt vektlegge følgende:
Dersom du får support gjennom en sertifisert forhandler, så vil det være en tekniker hos forhandleren som sørger for dette.
Du kan få behov for hjelp fra mobiloperatørens kundeservice. Undersøk hvilken hjelp de kan gi, og sjekk kundesenterets åpningstider. Dersom din bedrift har behov for å være tilgjengelig 24/7/365, bør du tenke «hva hvis noe skjer?». Er det godt nok for dere å være hos en operatør der sistemann går fra jobb klokken 16:00?
Mange tar en velfungerende mobilløsning for gitt. De bytter leverandør uten å sjekke at løsningen er en match for bedriften, og uten å forsikre seg om at overgangen vil gå smertefritt.
Jeg oppfordrer deg til å reflektere over hvor viktig mobilløsningen faktisk kan være for bedriften din, og til å bruke nødvendig tid på vurderingene dine.
Mobilen har blitt et av bedriftens viktigste arbeidsverktøy, og en god mobilløsning kan bidra til økt profesjonalitet og lønnsomhet. Derfor bør du tenke nøye gjennom potensialet som ligger i en mobilløsning som fungerer optimalt.
Det handler om effektiv anropshåndtering, dekning, stabilitet, og mobilsikkerhet. Om flyt og tilgjengelig support i hverdagen, og at du raskt får hjelp den dagen det virkelig brenner. Hva er viktig for deg, og hva vil du vektlegge i dine vurderinger?
Har du tenkt over hvilken rolle mobilløsningen kan spille for din bedrift?
Hvis lavest mulig pris er det viktigste, kan du være tjent med billigste abonnement og løsning – gitt at du faktisk ender opp med å spare penger når fakturaen kommer, og at løsningen fungerer som lovet. Igjen – det kommer an på behovene dine. Noen ser ikke poenget med å bruke tid på å vurdere en mobilløsning – de er kanskje kun opptatt av prisen på abonnementet, eller de mener at en svært enkel løsning, og mobilabonnement uten sikkerhetsfilter kan fungere godt nok for dem.
Andre ser på mobilløsningen som strategisk viktig - de setter mål for effektiv anropshåndtering, er opptatt av om innringernes etterlatte inntrykk av bedriften kan påvirkes positivt med en skreddersydd og stabil løsning, og om løsningen vil gjøre de ansatte mer effektive i hverdagen. Og de setter pris på at bedriften er tryggere på nett også fra mobilen, takket være at mobiloperatøren de har valgt har fokus på mobilsikkerhet, og har inkludert omfattende sikkerhetsfiltre i bedriftens mobilabonnement.
Hvis du er opptatt av mer enn bare pris, så vil du fort oppdage at en god og gjennomarbeidet løsning kan gjøre bedriftens ansatte mer effektive, og etterlate innringere med inntrykket av en profesjonell bedrift.
Du kan også oppleve å få business og mersalg du ellers ville gått glipp av. Hvordan ønsker du selv å bli behandlet når du henvender deg til en bedrift? Du vil ha svar raskt, og du vil snakke med riktig person.
Om du ikke kommer gjennom, så forventer du å bli ringt opp igjen. Hvis ikke, så ringer du kanskje til noen andre?
Det samme er tilfellet hver gang noen kontakter bedriften DIN. En tilgjengelig bedrift kan vinne nye kunder og holde bedre på de eksisterende.
Du bør kunne forvente at løsningen er skreddersydd til akkurat DITT behov. Først da kan du være sikker på at dere kan håndtere anrop på en effektiv og profesjonell måte. Dette fordrer at man stiller krav til operatøren, helst før man signerer en avtale.
Vær oppmerksom på at noen operatører inkluderer mye tilleggsfunksjonalitet i abonnementsprisen, mens andre ikke gjør det. Noen tilbyr også ulike løsninger for mobilsikkerhet – uten tillegg i prisen.
Undersøk mulighetene du tilbys for innkjøp av mobiler og utstyr, og sjekk hvilke tjenester operatøren har for kostnadsdeling mellom bedriften og den ansatte i forbindelse med lønnskjøring.
Sjekk om den ansatte kan betale med VIPPS for ekstra datapakker og innholdstjenester som for eksempel parkering og bussbilletter på fritiden.
Hos noen operatører kan du enkelt få integrert smart funksjonalitet i mobilløsningen din. Videomøter i Microsoft Teams har eksplodert. Det er også mulig å ringe og å motta telefonanrop via Teams - rett fra PC-en eller mobilen din, og Teams kan da bli huben for enda mer av samhandlingen i bedriften din. Dette er bare ett eksempel på hvordan mobil og IT smelter sammen.
Flere mobiloperatører har innovative og effektiviserende løsninger du vil høre mye om i årene som kommer.
Internet of Things gjør at løsninger som bruker sensorteknologi enkelt kan håndteres fra mobilen,
og 5G vil by på mange nye muligheter.
Kunne du tenke deg å vite mer om hvilket mobilløsning du bør velge?
eller hvordan AGS-IT Partner setter opp Jobbmobil for ditt firma? så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.
Vi hjelper deg gjerne med å setter opp Jobbmobil og Jobbfiber i dag!
Her finner du 3 nyttige tips om Jobbmobil, disse tipsene gjør arbeidsdagen enklere.
Ta kontakt med oss dersom du vil vite mer om hvordan du lettere kommer i gang med Jobbmobil.
Vi leverer løsninger for bedrifter fra Telenor og Nortel med gunstige abonnement, sentralbord og god dekning. Nå kan du være trygg på at du er tilgjengelig for kundene dine.