Skal du som de fleste andre ha litt ferie i sommer? Og har du ansvar for bedriftens SoMe profiler? Her skal du få noen tips til hva du bør gjøre for å ha en ferieklar SoMe-profil!
I dette innlegget skal jeg ta for meg to måter å gjøre SoMe profilen din ferieklar på.
Med en aktiv ferieprofil skal det ikke se ut som bedriften din er feriestengt. Her postet det nemlig jevnt og trutt gjennom hele ferien. Men selv om du skal poste som normalt er det viktig at du passer på å gjøre publikummet ditt klar over at det er eventuelle reduserte åpningstider.
Ved å bruke en sovende ferieprofil skal det se ut som bedriften din har stengt i ferien og på profilene deres postes det ingenting i dette tidsrommet. Ved å bruke denne metoden er det ekstra viktig å være tydelig på at dere faktisk har stengt, slik at dere unngår misforståelser og misfornøyde kunder som tror dere er åpne som vanlig.
Uansett hvilken av disse du velger kommer her noen grunnleggende tips du bør ha på plass. De kanalene jeg tar for meg i denne omgang er Instagram, Facebook og Linkedin. Jeg kommer også til å komme med et lite tips i forhold til Google Min bedrift oppføringen din.
På Facebook er det en del du kan gjøre for å få frem tydelig at dere har ferietid hos dere. Under kan du se noen konkrete endringer du bør gjennomføre på profilen din.
Endre forsidebildet ditt
Endre forsidebildet ditt på Facebook og ta med en tekst på bilde med lett synlig oversikt over eventuelle endringer av åpningstider i ferien. Er dere feriestengt? Har dere redusert åpningstid? Opplys om dette allerede på forsidebildet ditt. Det gjør heller ingenting om du får laget et litt mer sommerlig preg over bildet.
Et tips kan være å bruke Canva, som kan gi deg masse inspirasjon i forhold til designforslag på bildet ditt.
Oppdater dine åpningstider om det er endringer
Under «om», sørg for å oppdatere eventuelle ferie-åpningstider til bedriften din. Det er så innmari kjedelig om kunden din møter en stengt dør eller forventer å få svar fra dere dersom dere er feriestengt.
Lag en sommerpost
Post et innlegg på Facebook før du går ut i ferie hvor du informerer om at dere er feriestengt eller har redusert bemanning og når dere er tilbake i full drift igjen. Gjerne en post med litt sommerlig preg på. Når du har lagt ut posten, «fest den» øverst i innleggene din. Denne finner du ved å trykke på de 3 prikkene til høyre for posten du legger ut. Da er det denne posten som er synlig først for dine besøkende på profilen. I denne posten forteller du også når du er tilbake og når det er eventuelle vanlige åpningstider igjen.
På Instagram har du ikke like mange muligheter til å gjøre justeringer på for eks. åpningstider som på Facebook, men det er allikevel et par ting du kan se på. Du kan blant annet oppdatere biofeltet på profilen din. Her kan du fortelle om dere har feriestengt eller har avvikende åpningstider. Vær også tydelig på når dere eventuelt er tilbake.
Lag en sommerpost
Som på Facebook bør du også poste et bilde med oversikt over ferietider hos dere og «feste innlegget» på toppen av profilen din på Instagram. Også på Instagram, finner du denne muligheten ved å trykke på de 3 prikkene til høyre for posten du legger ut. Da er det ikke til å unngå for besøker at dere kanskje ikke er like tilgjengelig som dere pleier å være.
På Linkedin er det også en del oppdateringer du bør foreta deg før du går ut i ferie. Du kan blant annet endre forsidebildet ditt og lage en sommerpost som du bør feste øverst på profilen din. Se mer under.
Endre forsidebildet ditt
På Linkedin har du også mulighet til å endre forsidebildet ditt. Ta her med en tekst på bilde med lett synlig oversikt over eventuelle endringer av åpningstider og tilgjengelighet i ferien. Her kan du i utgangspunktet velge å lage et forsidebilde med litt sommerlig preg på, men sørg for at det fortsatt ser profesjonelt ut.
Lag en infopost om åpningstider
Post også på Linkedin et innlegg, hvor du informerer om eventuell ferieavvikling hos dere. Her kan du lage en post med litt sommerlig preg på. Når du har lagt ut posten, «fest den» øverst i innleggene dine, slik at det er det første dine besøkende ser. Dette gjør du ved å trykke på de tre prikkene øverst til høyre for posten din, og velger <Fest på toppen>. I denne posten forteller du også eventuelt når du er tilbake og når det er vanlige åpningstider igjen.
Noe av det første som dukker opp når noen søker etter firmanavnet sitt på Google, er vanligvis de organiske treffene og muligens også betalte annonser om du kjører dette. En annen viktig oppføring som dukker opp er en liten boks med firmaopplysningene dine på høyre side. Denne "boksen" kalles for Google Min Bedrift og er en GRATIS firmaoppføring for bedrifter på Google. Denne må du ikke glemme før du går ut på ferie.
For har du en Google Bedriftsoppføring for bedriften din bør du her endre eventuelle avvikende åpningstider. Det er også her mulighet for å laste opp et bilde på oppføringen din som får frem ganske tydelig og med en gang at det er eventuell ferietid hos dere. Da slipper du eventuelle misfornøyde kunder som møter en stengt dør og negative omtaler på Google.
Her kan du lese mer om hvordan du gjør endringer i Google Min Bedrift oppføringen -> https://blogg.ags.no/endre-google-min-bedrift
Dersom du skal ha en aktiv ferieprofil er det lurt å planlegge poster jevnt og trutt over ferien. Dette gir både Facebook, Instagram og Linkedin deg mulighet til det. Ved å gjøre dette ser det ut som du er «åpen» som du pleier. Et tips her er å kanskje ta i bruk et litt mer sommerlig preg på postene dine.
Bruk gjerne fargerike og livlige bilder som fremkaller følelsen av sommer, og sørg for at budskapet ditt fremdeles er i tråd med sommerens temaer. Oppfordre følgerne dine til å nyte ferien, slik at bedriften din blir knyttet til positive sommeropplevelser. Dette skaper god stemning og passer godt inn når det er ferietid. Det viser også at du henger med i tiden.
Planlegging via Facebook og Instagram
Planlegging via Linkedin
Med disse enkle tipsene bør du være rustet og klar for å ta deg en velfortjent ferie du også! Dine kunder har blitt vel informert om hva som angår ferietid og eventuelle endringer i åpningstidene deres og du har gjort en grundig jobb hva angår forberedelser og tydelig informasjon ovenfor kunder og ansatte i selskapet. Det eneste som gjenstår nå er å skru på fraværsmeldingen i e-posten og logge deg ut og ta ferie med god samvittighet.
Dersom du trenger hjelp til å få dette på plass eller få vist hvordan du planlegger poster, hjelper vi deg gjerne i gang.
Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen.
Nå kan du enkelt få nye nettsider og øke synligheten og veksten til din bedrift med nye kunder.