Det krever litt for å klare å henge med på hva som skjer av endringer i sosiale medier. Det har kommet flere store endringer som gjør at du må tenke nytt eller endre måten du markedsfører bedriften din på.
Den store nyheten som har preget markedsførere på Facebook er at nyhetsfeeden vi kjenner på sikt har planer om å fases ut. Det er allerede kommet flere endringer og feeden er ikke lenger slik vi er vant med å se den.
Under kan du se et skjermklipp som ble visst under Facebook sin utviklerkonferanse, F8 i 2019. Direktemeldinger, grupper og historier er kjernen i den nye versjonen som ble lansert. Den er rullet ut blant flere allerede. Nytt er også at den lanseres som en dark mode versjon.
Det vi kan se foreløpig er at «historier» har fått større plass både på PC og mobil. Vi er opptatt av ferskvare og historieformatet har hatt en kraftig økning av daglige brukere. Dette er altså et format du bør legge stor vekt på i 2020. Mark Zuckerberg sier selv de kommer til å satse knallhardt på historieformatet fremover.
Samtidig ser vi at «grupper» har fått mer fokus på Facebook. Du har kanskje selv sett at du stadig for forslag til å følge nye grupper?
Om strategien din for 2020 skal være å opprette en Facebook gruppe for bedriften din, bør du hvert fall fokusere ekstra på innholdet. Her må du ha mest fokus på å hjelpe gruppemedlemmene og ikke mase om salg. Om dette blir for mye å holde styr på, kan en annen strategi for deg heller være å engasjere deg i relevante grupper som passer til bedriften din.
I AGS har vi opprettet en gruppe som heter «Fredagstipset - Smarte IT tips for jobb og skole». Målet med denne gruppen er at vi kan snakke sammen med de gruppemedlemmene som ønsker å være medlem, vise de smarte IT tips for jobb og skole, og få tilbakemelding på ulike utfordringer de ønsker at vi skal lage tips om. En veldig fin måte å få engasjement fra vårt publikum.
På Instagram ble det i 2019 lansert en svært etterlengtet funksjon for alle som arbeider med markedsføring på Instagram, nemlig muligheten til å planlegge innleggene dine. Før har vi måtte brukt tredjepartsverktøy for å få dette til, men nå har du via Facebook Creator Studio altså muligheten til å tidsplanlegge poster. Vi har laget et eget blogginnlegg på område, sjekk det ut her --> https://blogg.ags.no/planlegge-innlegg-instagram
Hva som ligger i kortene fremover på Instagram er blant annet at antall «likes» på sikt skal skjules. At antall «likes» skjules vil i prinsippet si at du ikke kan se hvor mange som liker en aktuell post. Det er allerede flere som har fått dette aktivert i deres versjoner, og vi ser tilbakemeldingene på det er litt opp og ned.
På samme måte som på Facebook vil også historiefortelling være en viktig del av fokuset på Instagram. Her har vi allerede kjent konseptet en stund, og skal vi tro hva de selv sier, bør du begynne med dette i 2020 om du skal henge med.
Vi blir også stadig mer kjøpeklare på Instagram, og introduksjonen av Instagram butikk har vært en stor suksess for Instagram. Om du driver med salg av produkter, bør du se på mulighetene for å opprette en Instagram shopping del.
I 2019 åpnet Linkedin for muligheten for at administratorer av bedrifter kunne få invitere sine kontakter til å like firma siden på Linkedin. Denne muligheten er litt av og på, men per nå gir den deg mulighet til å kunne invitere opptil 50 forbindelser om dagen. Om du ser på bilde under, ser du hvor du gjør dette på Linkedin firma sider.
Et hot tips! Om det er et «nyhet» symbol ved administrasjonsverktøyet, bør du ta en titt å se hva denne nyheten er.
Ellers har du nå mulighet til å reagere på innlegg på Linkedin. Før var det kun mulig å «like», og nå har du mulighet til å reagere med å «feire», «elske», «innsiktsfullt» og «nysgjerrig». Se eksempel i bilde under
På Linkedin er det også blitt mer vanlig å bruke hashtags (#) i innlegg. Samtidig er det blitt mulig å følge ulike #-tags. Så kanskje bedriften din bør fokusere på å lage en god # dere kan bruke på innlegg.
For å bli mer synlig og algoritmevennlig på Linkedin bør du ifølge Linkedin selv fokusere på dette:
I 2019 kom det flere store endringer som gjør at du må tenke nytt eller endre måten du markedsfører bedriften din på. Og forhåpentligvis har du nå innstilt deg på at du faktisk må markedsføre bedriften din på en annen måte i 2020. Om du tror det kan være sannsynlig at noen av kundene dine bruker sosiale medier anbefaler jeg deg virkelig å komme litt i gang.
For å oppsummere kjapt hva du bør fokusere ekstra på; Historie-fortelling både på Instagram og Facebook, fortsette å poste jevnlig i kanalene du er tilgjengelig på for å være synlig nok, tenk brukeropplevelser hele veien og at du må fokusere ekstra på å yte god kundeservice i sosiale medier du benytter.
Prøv å sette av litt fast tid en dag i uken eller en gang i måneden, hvor du planlegger innhold for en hel periode av gangen.
Kilder: Social Media Marketing World 2019, Techcrunch, Mari Smith
Syns du det er vanskelig å få tilgang eller komme i gang? Kontakt oss og vi hjelper deg i gang.
En smart investering for din bedrift når du vil nå ut til flere potensielle kunder og øke salget. Med digital markedsføring fra AGS kan du skape engasjerende og målrettede innhold og kampanjer som gir deg vekst og nye kunder.