AGS Bloggen

7 viktige ting du bør huske på for å få en god nettside

Skrevet av Alexander Renberg | 21. august 2015



Nettsiden er noe som er for viktig til å ikke å bruke tid på å planlegge riktig.
For mange bedrifter i dag er nettsiden det som gjør bedriften synlig i markedet. Du kan nesten si at nettsiden gjerne oppfattes som navet i bedriftens markedsføring.

Når man er ute etter en ny nettside til bedriften er det derfor viktig å tenke nøye igjennom hva du egentlig trenger før du starter prosessen. Hvilken målgruppe har du, hva vil du egentlig oppnå med nettsiden din. Skal siden føre til nysalg eller gi nyttig informasjon til dine kunder om produktene eller tjenestene du tilbyr?

I dag er det flere som bruker mobilen til å surfe på nettet med en den tradisjonelle PC’en. Det er viktig at siden er tilpasset til både PC, Mac og ulike mobile enheter som nettbrett og mobiltelefoner. En ny nettside krever en god opplevelse på alle plattformer. Se vår video om mobiltilpassede nettsider her. Se vår video om responsiv design her.

Se videoen her



 

1. Analyse
Finn ut hvilken målgruppe du ønsker å treffe med den nye nettsiden din. Er det konsumer markedet eller er det B2B? Hvem er dine kunder og hva er viktig for at akkurat de skal velge å klikke seg inn på din side. Er det kvinner eller menn, er det unge eller voksne? Dette er viktig i forhold til utforming, design, billedbruk og tekst som du velger til nettsiden.

Så kan du tenke på hva du vil oppnå med siden. Og hvilket formål siden skal tjene. Vil du bruke siden til å informere dine eksisterende kunder som har kjøpt dine produkter om nye funksjoner, oppdateringer eller hjelp til å bruke produktet. Ønsker du å bruke nettsiden til å øke salget og promotere dine tjenester og produkter.

2. Planlegging
Lag et kart over nettsides struktur slik du kunne tenkt deg å bygge den opp. Bruk gjerne Powerpoint. Her er det enkelt å lage en struktur som du kan bytte rundt på for å prøve flere ideer. Tenkt også på hvilket rammeverk du vil bruke. Det er viktig å sette seg godt inn i fordi det kan bli dyrt, tidkrevende og ikke enkelt å angre på senere. Det finne mange forskjellige systemer. Wordpress, Weebly, Wix og Jomla for å nevne noen.

TIPS! Dersom du vil gjøre mye selv og ikke har store tekniske ferdigheter kan det være lurt å velge et enkelt og brukervennlig rammeverk som f,eks Weebly.

Les mer om dette på våre nettsider her.

3. Design
Bruk tid på selve designet på nettsiden. Tenk spesielt på at siden bør være brukervennlig. Det skal være enkelt for besøkeren på nettsiden å navigere rundt å finne det den er ute etter. Test gjerne på deg selv og lag et utkast. Her kan du også bruke PowerPoint.

4. Innhold

Bilder
Vårt første tips er å ha gode bilder i høy oppløsning til å illustrere og krydre nettsiden din med. I dag kan du ta flotte bilder med et mobil kamera eller et dedikert kamera.Føler du deg ikke så proff anbefaler vi deg å få en fotograf til å komme å ta bilder av din bedrift. Dette virker også mye mer personlig og ekte for besøkeren til nettstedet en om du kjøper bilder fra en tjeneste på nettet. Disse tjenestene kan også gi deg flotte illustrasjoner og utfyllende bilder men bruk gjerne ikke de meste «velpolerte».

Du kan selv sjekke ut hva vi mener her 

Tekst
Bruk tid på å lage en god tekst. Skal du selge et produkt eller en tjeneste, lag en liste på de 5 beste salgsargumentene du har for produktet. Skriv ned disse som en kort og klar tekst. Her kan det være fint å samle flere på arbeidsplassen slik at du får frem de beste salgsargumentene. Bruk også tid på å få kundereferanser eller positive produkt anmeldelser som du kan fremheve på siden.

Video
Lag en video om bedriften, tjenesten eller produktet du vil vise frem. Video har mye bedre effekt en bilde og tekst alene. I dag kan du enkelt filme med mobilen i HD kvalitet og en Youtube konto til å laste den opp på lager du gratis.

SEO
Bruk verktøy til å optimalisere siden din for søkemotorer. Her har Google mange gratis verktøy som du kan bruke. Vi anbefaler at du lager en Google Analytics konto som du kobler opp mot siden din slik at du kan få så mye informasjon om de som besøker siden din som mulig. Les mer her om Google Analytics

5. Testing
Har du funnet en god mal eller oppsett som du vil bruke skal du nå teste dette før du begynner å laste opp innholdet som du har laget. Sjekk at alt fungerer på mobil og på forskjellige nettlesere.Gå tilbake til punkt 1 og spør deg selv om nettsiden og jobben du har gjort oppfyller målene du satt for nettsiden og målgruppen den skal nå.

6. Utvikling
Sørg for at du har nok kunnskaper selv eller at du har noen til å hjelpe deg til å få alt innhold eller til å fungere på rammeverket du har valgt. Nå skal du laste opp innhold, sørge for at designet ble slik du hadde planlagt.

6. Gå live!
Nå kan du publisere siden din!

TIPS: Send gjerne et nyhetsbrev ut til kundene dine og fortell om den nye nettsiden din der du ber om tilbakemeldinger. Ta noen stikk prøver og ring opp noen av kundene dine og få en ærlig mening. Bruk dette til å gjøre endringer slik at du får optimalisert og vedlikeholdt siden din.

Lær mer om Web Design og andre smarte it-løsinger som gjør hverdagen din litt enklere.
Klikk deg inn på http://dinitavdeling.com

Ta kontakt med oss

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.