AGS Bloggen

7 grunner til å bruke en sertifisert forhandler når du skal skifte mobiloperatør

Skrevet av Kristian Bjerknes | 10. november 2020


Hvorfor bruke en sertifisert forhandler når du skal skifte mobiloperatør?

Flere mobiloperatører har lokale forhandlere med sertifiseringer og kompetanse på mobilløsninger.
Når du velger å bli kunde gjennom en forhandler, gir dette deg flere fordeler.

En forhandl kan være tettere på bedriften din og sørge for at du får enda mer ut av mobilløsningen.
Noen kan også hjelpe deg med IT- og skyløsninger i tillegg til telefoni. 
"slik at du kan samle flere tjenester på ett sted"   

Her er noe av det en forhandler kan bidra med:

Demonstrasjon og diskusjon:

Forhandleren kan gi deg en god demo av operatørens mobilapp, sentralbordløsning og selvbetjeningsportal.





Forhandleren kan også være en objektiv sparringspartner og bidra til en skreddersydd løsning som sikrer effektiv og profesjonell anropshåndtering.


En garanti for operatørens beste vilkår

Mange tror forhandleren er et fordyrende mellomledd, og at det vil lønne seg økonomisk å kontakte operatøren direkte. Sannheten er at operatøren aldri vil underby en forhandler ved å tilby lavere priser.





Forhandleren er en viktig del av operatørens strategi for å nå ut i markedet.
Denne strategien ville vært fullstendig feilslått dersom operatør og forhandler hadde tilbudt forskjellige priser på abonnement og løsning. Derfor kan du være helt trygg på at forhandleren sikrer deg operatørens beste priser.




Best mulige abonnement og løsning

Forhandleren kan gi deg en objektiv vurdering av hvilke mobilabonnement som vil passe best for dine ansatte.
Hvordan har databruken vært frem til nå, og hvor mye mobildata vil de ha behov for fremover?



 

 

Hos noen forhandlere får du tilgang på egen tekniker, som gjerne involveres tidlig i prosessen.
Han eller hun kjenner operatørens løsning svært godt, og har alle nødvendige systemtilganger.

 

 

 

 

Teknikeren setter opp løsningen for deg. Med gode rutiner på plass, føler du en trygghet frem mot overgangen til din nye mobiloperatør.

En trygg og god overgang / portering til ny operatør

Det er en stor fordel om dere har direkte kontakt med ansvarlig tekniker frem mot porteringsdagen.
SIM-kort og eventuelle datakort skal leveres i god tid før selve porteringsdagen.
Dere mottar en god skriftlig informasjon.

 

 

 

 

På porteringsdagen kvalitetssikrer forhandleren leveransen.
Dere får også en god innføring i hvordan løsningen fungerer.
Dersom du ser behov for det, bør du kreve at tekniker er til stede hos dere under porteringen.
Alternativt kan du få hjelp via for eksempel Microsoft Teams, telefon, mail og skjermdeling.

God opplæring

Dere bør få grunnleggende opplæring og nøkkelinformasjon om løsningen på selve porteringsdagen.





Etter dette kan forhandleren stille opp med nødvendig opplæring i for eksempel bruken av mobilapp, sentralbord, selvbetjeningsløsninger og annen administrasjon av løsningen.

Førsteklasses support

Det kan være en fordel for dere at forhandleren kan gi nødvendig support gjennom kundeforholdet.

 



 

 

Dersom dere ønsker å være mest mulig selvbetjent, kan det uansett være lurt å ha forhandleren som rådgiver, og en dere kan kontakte for å få hjelp når det trengs.

Her er noen oppgaver en forhandler typisk kan løse for dere:

  • Brukerveiledning

  • Kostnadskontroll

  • Feilsøking

  • Endringer på løsning (køer, velkomstmeny, tastevalg, tidsstyring, spesialdager, viderekobling, oppretting av talemeldinger - for eksempel i forbindelse med høytider, etc.)

  • Endringer på / oppretting av abonnement (justeringer, tjenester, endre bruker, flytte bindinger for å unngå bruddgebyr, si opp eller flytte abonnement, opprette og portere inn abonnement, viderkobling, etc.)

  • Oppretting av personlig bruker på abonnement (gjør at bruker blir synlig på søketjenester som Gule Sider, og gjør også at brukeren kan ta i bruk diverse tilleggstjenester hos operatøren)

  • Fakturaspørsmål.

  • Forhandleren kan stille opp med kostnadsanalyser underveis i kundeforholdet, og dere kan få innspill til justeringer. Dere kan også bli oppdatert hvis det kommer bedre vilkår fra operatøren, og dere kan få innføring i løsninger som kan være interessante for dere.






  • Mange forhandlere leverer også mobiltelfoner og utstyr, de kan også klargjøre telefoner for brukerne dine. Flere operatører tilbyr selvbetjeningsløsninger hvor bedriften selv kan bestille nødvendig utstyr.
    Her er det mulig å legge opp til en kostnadsdeling mellom bedriften og den ansatte, slik at bedriften dekker en viss sum, mens den ansatte betaler resten.

    De beste løsningene for mobilkjøp gjør det også enkelt å få levert telefoner med ferdig montert beskyttelsesglass og deksel / veske, og brukeren får raskt ny telefon i forbindelse med reparasjonssaker. Forhandleren bør legge til rette for en god demonstrasjon av mulige løsninger, slik at dere kan finne ut mer om hva som passer for dere.

  • Det blir stadig mer vanlig at bedrifter leier eller leaser mobilutstyr.
    Dersom forhandleren tilbyr leasing, kan dere vurdere om det kan være aktuelt
    .


Kompetanse på flere områder

En forhandler som kjenner bedriften din, kan hjelpe deg med morgendagens løsninger.
Hos noen operatører kan du få integrert mye smart funksjonalitet i mobilløsningen din.
Videomøter i Microsoft Teams har eksplodert.
Det er også mulig å ringe og å motta telefonanrop via Teams, rett fra PC-en eller mobilen din.
Teams kan da bli huben for enda mer av samhandlingen i bedriften din.





Dette er bare et eksempel på hvordan mobil og IT smelter sammen, og en dyktig forhandler bidrar til demonstrasjon og implementering.
Flere mobiloperatører har innovative og effektiviserende løsninger du vil høre mye om i årene som kommer. Internet of Things gjør at løsninger som bruker sensorteknologi enkelt kan håndteres fra mobilen, og 5G vil by på mange nye muligheter.





Forhandleren kan informere om dette, og kan opprette dialog med operatøren dersom det trengs utfyllende spisskompetanse på enkelte områder.

Ser dere fordeler med å ha en forhandler som behersker fagfelt utover telefoni  og som for eksempel kan hjelpe dere med Microsoft 365, ERP- og CRM-løsning, og datasikkerhet?
Dersom dere ønsker flere tjenester samlet på ett sted, så bør dere undersøke nøye hvilke forhandlere som kan tilby dette
.

Trenger du en forhandler?

Det er mange flinke forhandlere som kan hjelpe bedriften din til en enklere mobilhverdag.
AGS IT-partner er en av disse, og vi er forhandler for løsninger fra Telenor og Telia.
Du kan gjerne kontakte meg for en mobilprat, så kan vi se på hvilke abonnement og hvilken løsning som passer best for ditt selskap.

Vi hjelper deg gjerne med å sette opp jobbmobil i dag!