Ønsker du å være synlig på nett? I dette innlegget får du 10 enkle tips for å øke synligheten til bedriften din.
Lurer du på hvordan du kan bli mer synlig på nett?
Som bedriftseier er det viktig å tenke på din synlighet og tilstedeværelse på nett. Det å være synlig nok på nett er avgjørende for enhver bedrift dersom målet er å nå ut til et publikum og øke kundebasen til bedriften. Med den stadig økende konkurransen på nett er det også viktigere enn noensinne å ha et sterkt fokus på dette internt i bedriften – det bør ligge som et klart mål i markedsstrategien å jobbe aktivt med deres fremtoning på nett. I innlegget videre skal jeg ta for meg 10 enkle tips, som kan hjelpe bedriften din med å bli mer synlig på nett.
1. Optimaliser nettsiden din eller lag en ny nettside
Nettsiden din er ofte det første en kunde ser, og det er der førsteinntrykket av bedriften din skapes. Det er nettsiden din som er ditt utstillingsvindu på nett, og det er den som er utgangspunktet i alt du foretar deg på nettet videre.
Det første trinnet for å øke synligheten din på nett er å sørge for at nettsiden din er optimalisert for søkemotorer og er synlig nok i forhold til hvordan du dukker opp i det organiske søket på for eksempel Google, Bing, Kvasir, Yahoo osv. Dette kan du oppnå ved å bruke relevante søkeord på nettsiden din, ha en god struktur på siden (UX design), og sikre at siden laster raskt.
Dersom du ikke har en nettside, er dette noe du bør anskaffe deg og sette opp med høy prioritering i markedsbudsjettet ditt.
- Innlegg med tips til hva en nettside bør inneholde -> https://blogg.ags.no/tips-til-innhold-nettside
- Artikkel om tegn som tyder på at du trenger en ny nettside -> https://blogg.ags.no/tegn-paa-at-du-trenger-en-ny-nettside
- Innlegg med pekepinn på hva en ny nettside koster -> https://blogg.ags.no/hva-koster-en-ny-nettside
2. Skap relevant innhold for bedriften din
Søkemotorer elsker ferskt og relevant innhold, så opprett gjerne en blogg og publiser artikler som er relevante for bedriften din og bransjen du opererer i. I tillegg til å bidra til at bedriften din blir mer synlig, vil en blogg også hjelpe deg med å bygge opp et godt faglig omdømme for bedriften din, og med dette tiltrekke seg flere besøkende inn til nettsiden din.
En faglig relatert blogg oppfattes som profesjonelt og vil helt klart hjelpe deg med å bli mer synlig på nett. I tillegg kan du bruke artiklene dine til å dele de på dine kanaler i Sosiale Medier.
3. Bruk GRATIS-oppføringen på Google Min Bedrift
Noe av det første som dukker opp når noen søker etter firmanavnet sitt på Google, er vanligvis de organiske treffene og muligens også betalte annonser om du kjører dette. En annen viktig oppføring som dukker opp er en liten boks med firmaopplysningene dine på høyre side. Denne "boksen" kalles for Google Min Bedrift og er en GRATIS firmaoppføring for bedrifter på Google. Denne bør du som bedriftseier ta eierskap til!
Ved å ta eierskap til denne oppføringen, kan du administrere tilstedeværelsen din på Google, i blant annet Søk og Google Maps, som igjen gjør at det blir enklere for kundene dine å finne bedriften din. Du kan også legge til informasjon om bedriften din, som åpningstider, bilder, tekst om deg, dine tjenesteområder osv.
Her kan du lese mer om hvordan du gjør endringer i Google Min Bedrift oppføringen -> https://blogg.ags.no/endre-google-min-bedrift
4. Optimaliser for mobilbruk
Siden mange kunder bruker mobilen når de søker etter produkter og tjenester, er det viktig å optimalisere innholdet ditt for mobilvisninger. Dette gjelder både nettsiden din og alt av innhold du publiserer på sosiale medier. Tenk responsiv design når du lager innhold og ta alltid en dobbeltsjekk i forhold til hvordan innholdet ser ut på mobilen.
5. Bruk Sosiale Medier aktivt
Sosiale Medier er en effektiv måte å øke din bedrifts synlighet på. Ved å gjøre litt research i forhold til hvilke Sosiale Medier din målgruppe bruker, kan du stake deg ut en kurs i forhold til hvilke kanaler du ønsker å være synlig på. Det er lurt å opprette profiler på de mest kjente kanalene, slik at potensialet for å nå ut til et bredere publikum er større.
Ipsos lanserer rapporter kvartalsvis, som gir deg innsikt i hvilke kanaler nordmenn bruker mest i forhold til sosiale medier. Link til ipsos SoMe tracker finner du her -> https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker
På sosiale medier bør du dele interessant og relevant innhold og svare på kommentarer og spørsmål fra følgere dine for å bygge et større publikum og skape litt engasjement på siden din.
Dette er de 6 største kanalene i Norge pr. Q4 - 2022 (- Youtube)
Under ser du oversikten over de 6 største kanalene i Norge basert på antall brukerprofiler over 18 år, pr. Q4 2022*:
- Facebook – 3 490 000 norske profiler (82%)
- Snapchat – 2 780 000 norske profiler (65%)
- Instagram – 2 650 000 norske profiler (62%)
- TikTok - 1 260 000 norske profiler (30%)
- Twitter - 1 200 000 norske profiler (28%)
- Linkedin – 1 115 000 norske profiler (27%)
*Kilde - https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q422
6. Annonser på Sosiale Medier
Annonsering på Sosiale Medier kan være en effektiv måte å øke synligheten din på. Du kan målrette annonsene dine mot spesifikke kundegrupper og øke bevisstheten om bedriften din blant de som ikke «følger» deg.
Velg den plattformen som passer best for din bedrift og målgruppe. Instagram kan for eksempel være en godt egnet plattform dersom du ønsker å nå ut til en yngre målgruppe, mens LinkedIn kan være riktig plattform, dersom formålet er å nå ut til en mer profesjonell målgruppe.
Når du har definert målgruppe og valgt plattform, bør du lage en annonse som er visuelt tiltrekkende, inkludere en klar og engasjerende tekst og ha med en tydelig oppfordring til handling. Når annonseringen er satt i gang, er det viktig å overvåke resultatene for å se om kampanjen gir ønskede resultater. Du kan via de justere annonsen underveis for å optimalisere resultatene.
7. Bygg opp en god e-post liste
Å bygge opp en god e-postliste kan hjelpe deg med å nå ut til kunder som allerede er interessert i bedriften din. Ved å opparbeide deg gode e-post lister kan du benytte deg av e-post markedsføring/nyhetsbrev, som igjen er en veldig fin måte å følge opp dine eksisterende og potensielt nye kunder med innhold fra bedriften din. Send de gjerne regelmessige e-poster med spesielle tilbud, nyheter eller oppdateringer om bedriften din.
Her kan du blant annet benytte deg av ulike plattformer for utsending av nyhetsbrev, som for eksempel Mailchimp, Mailmojo og Hubspot for å nevne noen. Pass her på personvern og krav om GDPR ved opplasting av e-post adresser.
8. Bruk betalte søk
Betalt søk er en fin måte å øke synligheten din på søkemotorer, som for eksempel Google, som jeg tar for meg videre her. Ved å betale for en topp-plassering på søkemotoren, vil du øke sjansene dine for å bli sett av potensielle kunder, dersom de søker på noe som har med ditt tjenesteområde å gjøre (må da ligge inne med søkbarhet på din konto).
Ved å benytte deg av Google's annonseverktøy - Google Ads, så vil du ved hjelp av betalt annonsering komme høyt opp på Google om du betaler godt nok. Dette er den enkleste og kjappeste måten å komme høyt opp i Google på og i tillegg kan du også bruke disse annonsen til displayannonsering som gir deg god merkevarebygging for bedriften din. Disse displayannonsene vises til nettsteder som Google samarbeider med og gir deg muligheter til å bli vist på store nettsider som Dagbladet, E24, nettavisen etc.
Om du ønsker å komme høyt opp i trefflistene på Google og jobbe med merkevarebygging på nett, kan Google Ads gi deg den kraften du trenger for å bli mer synlig, og få mer butikk til bedriften din.
Du kan lese mer om Google annonsering på våre nettsider her -> https://www.ags.no/digital-markedsforing/annonsering/
9. Hold deg oppdatert med siste nytt
For å holde seg oppdatert hva angår trender på nett, bør du følge med på faglig innhold og trender på tema digital markedsføring og synlighet. Det kommer nye trender hele tiden og algoritmene endres i takt med trendene. For å henge med er det derfor viktig å sette seg inn i hva som er «det store» her og nå.
Det er mange tilbydere der ute som lager gode faglige artikler om hvordan du som bedrift kan være synlig nok på nett og jeg nevnte også Ipsos i stad, denne gir en god indikasjon på trender og hvilke kanaler som er viktig å være synlig på.
10. Analyser resultatene dine
Ved å analysere resultatene dine, vil du få verdifull innsikt i hva som fungerer og ikke. Sørg for å følge nøye med på trafikk og konverteringer på nettsiden din for å justere strategiene dine. På Sosiale Medier gjelder det samme. Følg med på innsikt og se hva slags innhold som treffer hva angår rekkevidde og engasjement. Det gir en klar indikator på hva følgerne dine prefererer.
Oppsummering
Som du kanskje forstår så kreves det en kombinasjon av mange strategier for å øke din bedrifts synligheten på nett. Men det er også enkelt å komme i gang, når du har satt deg klare mål for hva du ønsker å oppnå. Jobb kontinuerlig med disse 10 trinnene, og du vil klare å øke din synlighet på nett.
Kundene dine forventer at du skal være lett å finne på nett - da må du gjøre det lett for de å finne deg.
Det å skulle jobbe med synlighet på nett er vanskelig å kaste seg ut i. Du bør ha en klar plan på hva du ønsker å få ut av det, hvem du ønsker å nå ut til og hvordan du skal kommunisere via nett. Det handler om å være synlig slik at kunden kommer til å tenke på akkurat deg og dine tjenester når behovet melder seg.
Problemer med å komme i gang?
Trenger du litt veiledning av noen som kan det? Ta gjerne kontakt med teamet vårt i AGS og vi vil hjelpe deg i gang med prosessen.
Nye nettsider
Nå kan du enkelt få nye nettsider og øke synligheten og veksten til din bedrift med nye kunder.