Vi har testet den nye versjonen av Microsoft Office pakken for Mac.
Bruker du Mac og Office 2011 skal vi nå gi deg ti gode grunner til oppgradere til Office 2016. Office 2016 er en sårt etterlengtet oppdatering som byr på mange nye funksjoner. Har du et abonnement på Office 365 som inkluderer office-pakken får du også oppgraderingen helt gratis.
Se videoen i avspilleren nedenfor eller klikk på denne linken
For Mac-brukere var OneNote mulig å laste ned som et separat program fra Office 365 eller App Store, men nå har det også blitt en del av Office 2016 pakken. I OneNote kan du opprette notatbøker,faner i hver notatbok og undersider til fanene. Vi kan sammenligne det med en ringperm med skilleark. Du kan legge inn tekst, bilder, PDF-filer, linker, gjøremålslister og mye annet.
Office 2016 for Mac er nå integrert med OneDrive, OneDrive for Business og Sharepoint. Brukere med lite eller begrenset med lagringsplass kan nå lagre direkte til nettskyen. Har du et abonnement på Office 365 kan du også dra nytte av ubegrenset lagringsplass.
Har du en Mac med Retina-skjerm vil du med Office 2016 se en klar forskjell på menyene i de ulike programmene. Office programmene har blitt moderne og er nå fullstendig optimalisert for Mac. Alle verktøybånd og oppgaveruter er nå organisert på nesten samme måte for Mac som på PC. Noe som gjøre hverdagen enklere for deg som jobber på begge plattformer.
Fremviseren i PowerPoint har fått en kraftig oppgradering og er nå lik den vi finner i Windows. Her har du full oversikt over presentasjonen. På toppen vises en rød linje som visuelt gir deg et inntrykk av hvor langt du har kommet i presentasjonen. Til høyre på skjermen ser du neste lysbilde og notater.
Akkurat som i Windows-versjonen har nå programmene i Office 2016 for Mac en oversikt over de siste brukte dokumentene. Bruker du Office 365 og lagrer i OneDrive eller Sharepoint vil de siste brukte dokumentene følge brukeren din. Det er praktisk om du benytter deg av flere maskiner.
Nye Outlook for Mac er alene en grunn nok til å oppdatere til Office 2016. Her får du bedre ytelse og pålitelighet pakket inn i samme flotte design som resten av programmene. Med nye Outlook for Mac får du blant annet bedre søk, synkronisering og navigering.
Nå er det endelig mulig å dele et dokument rett fra programmet du jobber i. Jobber du på et dokument som ligger på OneDrive eller Sharepoint kan du dele dokumentet slik at andre kan jobbe på samme dokument. Jobber du på et lokalt dokument kan du sende det som vedlegg.
Aldri før har det vært enklere å opprette nye stiler eller redigere stilen du allerede bruker i Word. Et lite klikk på knappen ”Stile-rute” og du har full kontroll på stilen i dokumentet ditt.
Excel har ikke alltid vært med på leken når det kommer til utskrift til PDF fra Mac, men i Office 2016 ser det ut til at problemet er løst. Under printdialogboksen kan du klikke på PDF-knappen og skrive ut regnearket til en PDF-fil.
Smart søk i Word er en funksjon som i mange tilfeller kan være nyttig når du jobber med dokumenter og ønsker mer informasjon om et emne. Merk ordet du ønsker å søke på og klikk på ”Smart Søk” ikonet så har du på et blunk fått ny informasjon om temaet du søkte på.
Send oss ditt tips
Har du et godt tips til oss som kan gjøre it-hverdagen bedre for alle oss andre.
Send oss ditt tips på tips@ags.no eller post på vår Facebook side her.
Få med deg flere fredags tips
Gå inn på vår Youtube side og få med deg flere nyttig tips.
Vi legger inn ny video hver fredag så følg med og abonner på kanalen vår.
Du finner oss på Youtube her
Lær mer om Office 365 og andre smarte it-løsinger som gjør hverdagen din litt enklere.
Klikk deg inn på http://dinitavdeling.com
Ta kontakt med oss
Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.